marți, decembrie 2, 2025
AcasăInternaționalCasa Albă lansează un site web pentru a ataca „infractorii din mass-media”

Casa Albă lansează un site web pentru a ataca „infractorii din mass-media”

Casa Albă a lansat vineri pe site-ul său oficial o pagină dedicată „infractorilor media”, în care sunt menționate instituțiile de presă acuzate de administrația Trump de părtinire și difuzare de „fake news”. Printre acestea se numără The Boston Globe – finalist la Premiul Pulitzer 2025 –, CBS News și ziarul britanic The Independent.

Specialiștii și reprezentanții societății civile se tem că inițiativa urmărește slăbirea credibilității tocmai a instituțiilor de presă care ar putea investiga și critica acțiunile președintelui Donald Trump.

Noua pagină creată de Casa Albă se numește „Media Offender of the Week” („Infractorul media al săptămânii”).

Boston Globe, CBS și The Independent, desemnați „infractori ai săptămânii”

Casa Albă acuză trei instituții media că ar fi prezentat eronat pozițiile președintelui Trump. Totodată, site-ul prezintă și o secțiune numită „Hall of Shame” („Galeria rușinii”), în care apar articole catalogate drept „înșelătoare”.

În această listă sunt incluse posturile CNN și MSNBC, dar și The Washington Post – publicație ale cărei echipe au câștigat peste 70 de premii Pulitzer.

Contul oficial de pe platforma X al Casei Albe a promovat noul instrument cu mesajul:
„Obosit de știrile false? Avem locul potrivit pentru tine. Aflați FAPTELE. Urmăriți cei mai răi infractori. Vedeți știrile false DEMASCATE”.

Un climat tensionat între administrația Trump și presa americană

Lansarea paginii are loc pe fondul escaladării conflictelor dintre Trump și mass-media. Președintele a vizat de nenumărate ori jurnaliștii cu atacuri personale și a intentat acțiuni în justiție împotriva unor organizații de presă, ultima dintre ele fiind împotriva BBC, pentru suma de un miliard de dolari.

Alte două rețele de televiziune, ABC și CBS, au acceptat să plătească despăgubiri însumând până la 16 milioane de dolari pentru a închide litigii inițiate de Trump.

Insulte la adresa reporterilor: „Taci, porcușorule”, „Ești prost?”

Tensiunile nu s-au limitat la acțiuni în instanță. La bordul Air Force One, pe 14 noiembrie, Trump i-a spus unei reporterițe Bloomberg:
„Taci, porcușorule”, după o întrebare care nu i-a convenit.

Ulterior, i-a calificat pe alți jurnaliști astfel:
– „O persoană îngrozitoare și un reporter îngrozitor” (ABC);
– „Un reporter de mâna a treia, urât atât la interior, cât și la exterior” (New York Times);
– „Ești prost?” (CBS News).

Pagina dedicată „infractorilor media” se deschide cu sloganul „Înșelător. Părtinitor. Demascat.”, urmat de o listă lungă de articole considerate tendențioase de Casa Albă.

Vizitatorii sunt încurajați să se aboneze pentru „actualizări săptămânale despre adevăr”.

Analiză: „O strategie de delegitimare a mass-mediei tradiționale”

Într-un interviu pentru France 24, David Lipson, profesor asociat la Universitatea din Strasbourg, a declarat că inițiativa „face parte dintr-o strategie generalizată de delegitimare a mass-mediei tradiționale”, un efort de a controla narațiunea mediatică prin instrumente oficiale.

Acesta susține că proiectul reprezintă, de fapt, oficializarea sloganului „Fake news”, revendicat în mod fals de Trump ca invenție proprie.

Critici: „Un potențial instrument de intimidare pentru presa americană”

Profesorul Lipson avertizează că astfel de acțiuni pot avea efecte intimidante, mai ales deoarece pagina aparține site-ului oficial al Casei Albe.

„Un funcționar public ar putea gândi: «Dacă îl atacă pe senatorul Mark Kelly, poate că nu ar trebui să vorbesc prea mult». Aici intervine efectul de intimidare”, a spus el.

Acesta compară abordarea cu tacticile de presiune ale fostului președinte Richard Nixon, dar atrage atenția că strategia administrației Trump este „fără precedent prin agresivitate și lipsă de disimulare”.

Deja ai votat!

AVEM NEVOIE DE SPRIJINUL DUMNEAVOASTRĂ!

„Avem nevoie de sprijinul dumneavoastră pentru a putea oferi în continuare jurnalism onest și a lupta cu corupția și dezinformarea, pentru a scrie despre situația reală, nu versiunea oficială cosmetizată oferită de autorități.

REDIRECȚIONEAZĂ 20% DIN IMPOZITUL PE PROFIT AL COMPANIEI TALE

Poți alege ca 20% din taxele plătite de compania ta să meargă către jurnalism de calitate, nu către stat. Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la monitorul@monitorulbt.ro *Baza legală poate fi consultată AICI.

Botoșani
cer acoperit de nori
6.6 ° C
6.6 °
6.6 °
89 %
0.5kmh
100 %
mar
6 °
mie
8 °
J
10 °
vin
9 °
S
7 °

CARICATURA ZILEI

POZA ZILEI

O piedică în calea uitării se lasă cât betonul e proaspăt.

EDITORIAL

Vrem-nu vrem, nu putem evita scandalul Moșteanu, fostul ministru al Apărării și vicepremier USR, care a demisionat după ce Libertatea a dezvăluit că a...

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...