joi, martie 28, 2024
AcasăEditorialIubirea de Moldova

Iubirea de Moldova

Cătălin MORARU
redactor şef

Autostrada Iaşi-Târgu-Mureş a fost aprobată ieri în plenul Camerei Deputaţilor, aproape în unanimitate. Camera Deputaţilor a fost cameră decizională, la Senat trecuse termenul în care trebuia votată legea şi a trecut prin aprobare tacită.
Prin legea proaspăt aprobată, Ministerul Transporturilor e obligat ca în 30 de zile să înceapă demersurile pentru construirea autostrăzii A8, care are termen de execuţie până în 2025. Nu cred că se va întâmpla ceva foarte repede, dintr-un motiv foarte simplu. Singura entitate care a dat aviz negativ pentru această autostradă este chiar guvernul României. Adică PSD, că tot spune Dăncilă zilnic că ei la guvern fac ce spune partidul. Avizul negativ datează încă din august 2017, nu de ieri. Adică, mai pe româneşte, cei ce guvernează România, recte PSD, nu vor ca Moldova să aibă autostradă, la fel cum nu vor spitale regionale în zona Moldovei. Ca să ştie şi votanţii PSD că Liviu Dragnea îi iubeşte în continuare.
Nu vă luaţi după declaraţiile triumfaliste de ieri. Cu doar două zile înainte de vot, pesediştii au votat retrimiterea legii cu autostrada la comisie, fără nici o explicaţie. Toţi cei patru deputaţi PSD din Botoşani au votat pentru retrimiterea la comisie, deşi doi dintre ei sunt printre iniţiatorii legii (Răzvan Rotaru şi Costel Lupaşcu). Nu le-a ieşit mişcarea asta, pentru că mulţi pesedişti erau la şedinţa aia de excludere a contestatarilor lui Dragnea şi nu au avut destule voturi, aşa că a rămas ca legea să fie votată în plen miercuri. Ieri, însă, toţi cei patru deputaţi PSD de Botoşani, împreună cu colegii lor de partid de la Cameră s-au sucit şi au votat aprobarea legii pe care vroiau, cu două zile înainte, să o retrimită la comisie (adică să o îngroape, ca să fie clar). Nu prea mai înţelegeţi nimic, nu?
De fapt e vorba de frică. Ceea ce e bine. Trebuie să menţionăm aici asociaţiile care s-au zbătut pentru autostradă, apoi oamenii care au participat la mitingurile de protest şi care au creat în societatea civilă un curent de care să le fie frică pesediştilor. Că numai de frică mai ştiu, de asta au votat aşa şi s-au gândit să transforme înfrângerea asta în publicitate pozitivă. Asta ar trebui să fie o lecţie pentru noi toţi, despre cum îi poţi face pe cei pe care i-ai votat să facă ce vrei tu, nu ce vor ei. Adică să dea nişte mărunţiş şi pentru Moldova, sume prezentate drept mari investiţii. Când ţii ştacheta foarte jos, orice fleac poate fi prezentat ca o mare realizare. Cam cum dădeau conchistatorii mărgele colorate sălbaticilor. De aia trăim situaţia absolut penibilă, o premieră, cred, în care e nevoie de o lege votată de parlament pentru ca o regiune istorică a României să aibă autostradă.
Viziunea guvernului de la Teleorman, pardon, de la Bucureşti, nu s-a schimbat însă. În loc să fie folosite fonduri europene pentru autostrada A8 – aşa cum am tot spus, sunt bani pentru realizare, inclusiv pentru studiile de fezabilitate – guvernul preferă creditele extern sau parteneriatul public-privat. Motivele sunt simple. În primul rând, dacă nu vine nici un privat, ministrul transporturilor o să ne comunice senin că ei au încercat şi nu s-a putut. Şi în al doilea rând dacă, Doamne fereşte, vine vreun privat la acest parteneriat sau fac vreun credit, banii sunt mult mai uşor de furat decât fondurile europene.
De unde vine politica asta de lipsire a Moldovei de şanse de dezvoltare? Simplu, de la vot. Dacă moldovenii votează masiv PSD, chiar fiind cea mai săracă zonă a UE, atunci de ce ar schimba pesediştii ceva? Sărăcia este un avantaj pentru pesedişti în cazul Moldovei, a fost dintotdeauna. Un bazin electoral sărac şi neinstruit e mult mai uşor de controlat, cu bani foarte puţini. Nu e doar un atribut al PSD chestia asta, din păcate, mai toate partidele care s-au perindat la conducerea ţării au privit la fel Moldova, un bazin electoral al PSD, cu care nu are rost să îşi bată capul.
Alocarea resurselor, şi aşa puţine, nu are vreo legătură cu logica, ci cu cunoştinţele de partid. Când deputatul Andrei Dolineaschi a ajuns pe lângă Ponta, s-a asfaltat Botoşani-Suceava. Când senatorul Doina Federovici are o poziţie mai bună „la centru” şi îl sprijină necondiţionat pe Dragnea, se mai asfaltează drumuri naţionale, mai vine nişte aparatură prin spitale.
Tot mărgele colorate, în fond, atâta timp cât nu avem un plan coerent de dezvoltare a judeţului şi a Moldovei. O regiune a ţării cu o situaţie dezastruoasă, pentru care e necesar un plan cu măsuri excepţionale, nu câte şase kilometri de asfalt prin câte o comună cu primar pesedist. Votul de ieri din parlament privind autostrada cred că a lămurit pe toată lumea că de noi depinde, nu de parlamentari. Parlamentarii din Moldova pot fi convinşi să voteze cum vor moldovenii, nu cum vor Dragnea, Tăriceanu sau Orban. Dacă vrem să ne unim cu România. Dacă nu, nu.

Deja ai votat!
Articolul precedent
Articolul următor
Botoșani
nori împrăștiați
8.9 ° C
11.6 °
8.3 °
63 %
1.3kmh
31 %
joi
9 °
vin
16 °
sâm
22 °
Dum
24 °
lun
25 °

CARICATURA ZILEI

Joi

POZA ZILEI

Gata, au rezolvat cu circulația în centru. Ori se terminase programul și n-au mai apucat să strângă, cine știe.

EDITORIAL

Anul electoral 2024... Alegerile sunt din ce în ce mai aproape, deci e de așteptat ca lupta între poftitorii de ciolan să se intensifice....

EPIGRAMA ZILEI

Mi-a șoptit o viorea C-o să-mi dai inima ta Și m-am întrebat instant: O fi vorba de... transplant? -Dumitru MONACU

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...