Marius ILINCARU
editor
Autostrada care să lege Moldova de Vestul ţării a spart Moldova în două. De fapt, deocamdată e vorba doar de desenele frumos colorate de politicieni pe hartă şi nimic mai mult. Cu toate acestea, orgoliile nemăsurate ale judeţelor din Moldova, care au dus la prăbuşirea celei mai bogate provincii româneşti de dinaintea Micii Uniri, au răbufnit din nou şi sabotează cel mai important proiect care ar putea scoate din sărăcie regiunea.
Suceava, Neamţ, Botoşani, Iaşi şi Vaslui susţin, pe bună dreptate, construirea autostrăzii „Iaşi – Târgu Mureş”, în timp ce Bacău, prin politicienii lor şi grupurile de lobby din presă susţin că de preferat ar fi o autostradă „Bacău – Braşov”.
Autostrada „Ungheni – Iaşi – Târgu Mureş” ar avea o lungime de 310 kilometri. Iniţial valoarea proiectului a fost evaluată la un cost de 4,9 miliarde de euro, dar de când a fost lansată ideea şi până când a fost aprobată legea care obligă să construiască, aproape că s-a dublat costul estimativ, care a ajuns la nouă miliarde de euro.
Autostrada „Bacău – Braşov” ar avea jumătate din distanţă şi deci costuri considerabil mai mici.
Autostrada „Ungheni – Iaşi – Târgu Mureş” uneşte judeţele Moldovei de Ardeal, mai exact de Autostrada A3, care duce spre Occident, fiind deci un vector important pentru dezvoltarea regiunii, în timp ce Autostrada „Bacău – Braşov” uneşte doar oraşul lui Bacovia de pârtiile de schi din Poiana Braşov şi de pe Valea Prahovei. În rest, nu are nici o valoare economică, ba din contra. De ce un investitor, care are afaceri în judeţele din nordul Moldovei, ar ocoli sute de kilometri pentru a veni pe autostradă 150 de kilometri, de la Braşov la Bacău sau invers? Oricum de la Braşov la Sibiu traficul este deja sufocat, iar canalizarea şi a celui din Moldova prin această zonă ar aduce la adevărate blocaje rutiere. Deci, mai mult ar strica decât ar ajuta!
Iar asta o ştie de fapt toată lumea, la fel cum toată lumea ştie că PSD încearcă să ţină Moldova în sărăcie pentru a-şi menţine bazinul electoral care reacţionează la „un kil de zahăr” sau un litru de ulei, aşa cum a făcut-o în ultimele trei decenii. Iar orgoliile şi ambiţiile pesediştilor băcăuani sunt bine speculate de conducerea centrală a partidului de guvernământ, care a dat domeniul Transporturilor pe mâinile lui Lucian Şova. Acesta a făcut tot ce i-a stat în putinţă pentru a sabota cel mai important proiect al Moldovei din ultimul secol. Găselniţa asta cu autostrada „Bacău – Braşov” e o acoperire penibilă pentru lipsa crasă de investiţii în infrastructura de transport din Moldova. De fapt, anul acesta, la 100 de ani de la Marea Unire, guvernarea PSD-ALDE a alocat pentru investiţiile în infrastructura din Regiunea Nord-Est, doar 2,32%. Sunt convins că nici aceşti bani nu s-au alocat efectiv, ţinând cont de rectificările bugetare ulterioare în care s-au luat bani de la Transporturi.
Investiţiile în infrastructura Moldovei ar trebui să fie prioritare pentru toţi aleşii locali din Moldova, chiar şi a celor băcăuani, fie că ele se numesc autostrăzi, drumuri expres sau drumuri naţionale, că doar aşa se poate recupera terenul pierdut în faţa celorlalte regiuni istorice. Din punct de vedere economic, Moldova mai are încă avantajul costurilor mici cu forţa de muncă, iar o autostradă care să o lege de Transilvania şi reabilitarea drumului expres care o leagă de capitală ar putea da un imbold investiţiilor din această zonă. Totul depinde însă de dorinţa politicienilor, de anvergura lor şi mai ales de modul cum vor să rămână în mentalul colectiv.