O nouă parola a fost trimisă către email-ul tău.

Petrică Butnaru, preşedintele Federaţiei Asociaţiilor de Proprietari, susţine că nici o treime dintre propunerile din teritoriu nu au fost luate în calcul în noua lege a asociaţiilor.

 

Reporter: – Ce impact au noile prevederi legislative asupra activităţii asociaţiilor de proprietari?

Petrică Butnaru: – Despre această lege se vorbeşte de câţiva ani. Au fost foarte multe întâlniri, dezbateri, inclusiv în Parlament. Ştiam unde se va ajunge, pentru că în Parlament au venit numai câţiva parlamentari de la opoziţie, deşi, la nivel local, în toată ţara, inclusiv şi la Botoşani, am dat punctele de vedere care trebuiau dezbătute. Am rămas stupefiat că nici 30% dintre propuneri, care erau reale, obiective şi pornite de la realitatea din teren, nu au fost prinse în această lege. Pe 6 octombrie am fost la Bucureşti, la conferinţa naţională, unde a participat şi Bogdan Andrei Ghinea, şef serviciu în cadrul Ministerului Dezvoltării Regionale. Au fost preşedinţi, avocaţi, experţi contabili din toată ţara care i-au pus întrebări şi nu a prea ştiut ce să răspundă.

– Dar au avut loc dezbateri pe lege la nivel local?

– Sunt dezamăgit în această privinţă. Eu am solicitat la nivel local, la Instituţia Prefectului şi la Primărie, să avem o dezbatere, cu conducerile asociaţiilor şi cetăţeni pentru ca oamenii să ştie ce îi aşteaptă. Mă aşteptam ca dezbaterea să aibă loc în octombrie. Din păcate, mulţi cetăţeni nu sunt informaţi în legătură cu noile prevederi şi va urma o avalanşă de contestaţii şi reclamaţii. Ei vin şi văd lista de cheltuieli şi li se urcă sângele în cap. Şi atunci cui îi va conveni să stea să ia castane?

– Am înţeles că sunt conduceri de asociaţii care vor demisiona, speriate de nivelul amenzilor, de prevederile greu de înţeles şi de aplicat.

– În multe oraşe din ţară se vor desfiinţa multe asociaţii. La noi, majoritatea conducerilor de asociaţii îşi caută înlocuitori. La Botoşani sunt foarte mulţi preşedinţi care vor să-şi dea demisia. Vechea lege prevedea că putea prelua conducerea vicepreşedintele şi până în 90 de zile se făcea adunarea generală pentru a fi ales un nou preşedinte. Prin noile reglementări, preşedintele predă la noul preşedinte situaţia în termen de cinci zile, dar cui, dacă nimeni nu vrea să o ia?

– Prin noua lege, cheltuielile efectuate cu întreţinerea, repararea, exploatarea şi, după caz consolidarea şi/ sau reabilitarea părţilor de construcţii şi instalaţii aferente condominiului, inclusiv cele cu salariile administratorilor şi celorlalţi angajaţi şi indemnizaţiile conducerii sunt calculate raportat la cota parte indiviză.

– Impactul este foarte mare asupra celor care nu locuiesc în apartamente. La noi, în Asociaţia 1, din 372 de apartamente, avem 66 de apartamente goale. Au fost cumpărate de tineri, care au plecat la muncă în străinătate. Până acum, cheltuielile se plăteau la numărul de persoane, acum la cota indiviză. Şi e o mare problemă care ne-a pus în dificultate. Ei plăteau 15 lei lunar, acum 30-35 de lei şi când vor veni vor întreba, „dar ce aţi făcut cu noi aici?”

– Un aspect foarte important este acela că proprietarii sunt obligaţi să anunţe asociaţiile dacă au făcut modificări în apartamente.

– Da, iar preşedinţii sunt obligaţi să actualizeze toate informaţiile privind proprietăţile, suprafeţele şi cotele părţi indivize, în vederea calculului cotelor de contribuţie la cheltuielile asociaţiei pentru respectiva locuinţă. Este o mare problemă şi cu cărţile tehnice. Din 2004, am solicitat cărţile tehnice, în asociaţia noastră sunt cele mai vechi blocuri cu cei mai în vârstă proprietari. După cinci ani mi s-a răspuns că nu se găsesc cărţile tehnice pentru blocurile construite până în anul 1979. Aceste blocuri trebuie expertizate tehnic în vederea reabilitării, dar cum să procedăm, dacă nu există cărţile tehnice? Pentru refacerea acestora costul e cam 70 de lei de apartament. Prin vechile reglementări, fostele societăţi care s-au ocupat de administrarea imobilelor erau obligate să predea cărţile tehnice proprietarilor, acum, ce au zis, „sunt proprietari, să refacă ei aceste cărţi”. Adică o neglijenţă  profesională trebuie plătită de proprietarii de apartamente. Mulţi dintre cei care au cumpărat apartamente le-au modificat, unii au scos autorizaţii, alţii nu. Mai mult, nu există procese verbale de recepţie a lucrărilor derulate în baza unor certificate de urbanism şi autorizaţii. Noi am pus anunţ să vină să ne aducă documente. Avem cam 40 de locatari care au făcut modificări, dar din 40, nu ştiu dacă au adus 20 şi nici acelea complete. Procese verbale de recepţie a lucrărilor nu există la nimeni. Mulţi locatari fac tot felul de modificări fără a anunţa pe nimeni. La un apartament, proprietarul a motivat că doreşte să renunţe la o debara şi să facă mai mult spaţiu locuibil, dar a spart şi debaraua şi alte ziduri. Am chemat Inspectoratul în Construcţii că se vedea că era muncă puternică cu picamerul, era mult zgomot. În cele din urmă, locatarul a primit 100.000 de lei amendă şi măsura de a intra în legalitate.

– Potrivit legii, după un preaviz de cinci zile, proprietarul este obligat să permită accesul în apartament, când este necesar să se inspecteze, să se repare sau să se înlocuiască elemente din proprietatea comună. În cazuri de urgenţă, termenul pentru preaviz este de 24 de ore.

– Da, avem calea legală de a intra în apartamente. Chiar joi am intervenit la un apartament care s-a transformat în rampă pentru deşeuri. M-am dus la Poliţie, DSP, Garda de Mediu, iar locatara a fost obligată să care tot de acolo. Sunt mai mulţi paşi procedurali, dar măcar pot fi rezolvate multe probleme.

– Unii apreciază că legea este sinistră, deoarece forma votată a fost dictată de factorul politic.

– Aşa este. Au fost stabilite atribuţii şi amenzi exagerate. Este evident interesul unor oameni politici care au prevăzut nişte articole care să asigure obiectul muncii pentru firmele pe care le controlează. Când nu va mai fi nimeni interesat să fie în conducerea unei asociaţii, atunci vor apărea firmele de administrare. A fost şi la noi un caz, cu o firmă care nu prea are de lucru. A spus „veniţi la noi, vă facem repartizările, defalcările inclusiv prestări de servicii, curăţenie etc”. Şi la Iaşi sunt astfel de firme. La început păstrează un nivel al cheltuielilor acceptabil, după care saltă costurile. Colegul din Bacău mi-a spus că a renunţat la contabil, la ceilalţi angajaţi, rămâne doar preşedintele şi comitetul. Firmele se duc şi dau comisioane, legal sau nelegal, dar trec la treburi murdare, deoarece aceste comisioane sunt plătite până la urmă tot de locatari.

– Există nemulţumiri în legătură cu cuantumul amenzilor?

– Sunt multe sancţiuni în noua lege. Inspectoratul în Construcţii dă amenzi, Primăria dă amenzi, ANRSC la fel. Vom fi bombardaţi cu sancţiuni. Amenzile de 3.000, 5.000 de lei sunt la ordinea zilei, dar sunt şi de 20.000 de lei. Sunt amenzi şi pentru cenzori. Păi un cenzor primeşte 150 de lei lunar şi acum le cere să pună şi garanţii. Le-au dat şi un supracontrol asupra legalităţii adunărilor generale, şedinţelor de comitet executiv. Nu înţeleg de ce un absolvent de studii economice trebuie să aibă obligaţii juridice. Cenzorii ar trebui lăsaţi să verifice actele contabile ale asociaţiei. Unii mi-au spus că vor să renunţe.

– Cum comentaţi prevederea conform căreia exclusiv în vederea efectuării operaţiunilor de plăţi pentru cheltuieli neprevăzute, administratorul poate păstra în casierie numerar în limita unui plafon lunar de 1.000 de lei?

– Dacă am câteva avarii, care prestator de servicii vine să lucreze pe gratis? Păi dacă am o avarie aştept să-mi inunde o jumătate de bloc, până fac toate demersurile? Aici legea nu face altceva decât ştrangulează actul de administrare.

– Ce ne puteţi spune despre prevederea potrivit căreia asociaţia are ipotecă legală asupra apartamentelor pentru sumele datorate cu titlu de cotă de contribuţie la cheltuielile asociaţiei?

– Până acum, asociaţia apela la somaţie, notificare, după care se adresa instanţei în cazul celor care acumulau restanţe, dar nu deschideam acţiunea după 90 de zile. Locatarii mai erau păsuiţi, plăteau penalităţile. Noile prevederi obligă conducerea asociaţiei ca la trei luni să notifice în cartea funciară că un proprietar este dator şi atunci nu mai poate face nimic cu apartamentul. Comitetul executiv va decide trecerea datoriilor în cartea funciară. Când locatarii vor vedea că nu vor mai putea vinde, sau închiria apartamentul până nu-şi achită debitele, vin aici cu bâta. Până să li se explice legea, ei dau cu bâta.

– Este corectă limitarea la cinci a numărului de membri ai comitetului executiv al asociaţiei? 

– Nu este corectă. La Suceava este asociaţie cu 2.000 de apartamente şi la noi avem o asociaţie care are în raza administrativă 800 de apartamente. Noi avem solicitări de la câteva asociaţii pentru a le prelua în administrare. Păi dacă Asociaţia 1 se cuplează cu Asociaţia 2, rezultă 900 de apartamente de administrat. Cu alte cuvinte, consider că în raport cu mărimea asociaţiei trebuie stabilit şi comitetul executiv.

– Despre convocarea Adunării generale ce ne puteţi spune?

– Prin vechile reglementări, adunarea se făcea cu anunţ, apoi cu convocator, fiecare proprietar semna că a fost convocat, iar dacă nu venea, era treaba lui. Dacă la prima convocare participarea era sub 50%, adunarea se amâna cu zece zile, se făcea reconvocarea, după care adunarea se ţinea cu câţi cetăţeni veneau. Acum adunarea generală reconvocată este foarte greu să fie statutară, deoarece se solicită convocator cu semnătura tuturor proprietarilor şi scrisoare recomandată. Dar noi avem 66 de proprietari plecaţi în străinătate, pe ei cum îi anunţăm? Aceşti cetăţeni vin doar o dată pe an acasă, de regulă în concediu.

– Intenţionaţi să renunţaţi la funcţia de preşedinte?

– Cu siguranţă. Ei au venit cu legea de sus, fără a lua în considerare problemele reale cu care ne confruntăm şi faptul că toate conducerile de asociaţii trebuie să facă faţă valului de nemulţumiri din rândul locatarilor.

– La nivel naţional se fac demersuri pentru abrogarea legii?

– Mihai Mereuţă, preşedintele Ligii Asociaţiilor de Proprietari Habitat, structură la care suntem noi arondaţi, a fost prin mai multe oraşe şi va veni şi la Botoşani. Se strâng semnături pentru abrogarea legii. Această lege a trecut foarte repede prin Parlament, a fost înregistrată în noiembrie 2017 şi în iunie a fost votată, în condiţiile în care legile stau mult mai mult în Legislativ. Legea a avut sprijinul guvernului, iar majoritatea parlamentară a votat-o fără probleme. 30% din modificările care au fost făcute împiedică desfăşurarea activităţii asociaţiilor de proprietari în plan tehnic, financiar, administrativ şi juridic. Noile prevederi vor  duce la desfiinţarea în lanţ a asociaţiilor de proprietari.

 

se încarcă...
6 VOTURI - MEDIE: 3,00
O stea2 stele3 stele4 stele5 stele
Se încarcă...