vineri, aprilie 19, 2024
AcasăLocal BTDrumul strategic lasă CJ fără bani

Drumul strategic lasă CJ fără bani

Drumul strategic, realizat de Consiliul Județean (CJ) cu fonduri europene, a ajuns să fie o sabie cu două tăișuri pentru actualul executiv. După ce au tras de constructori pentru a termina cât mai repede lucrările, cei din conducerea CJ stau acum cu mâna întinsă la Guvern pentru a face rost de bani cu care să plătească ce s-a efectuat. Asta pentru că prețurile la materialele de construcții au crescut enorm în ultimul an, iar banii alocați din bugetul CJ s-au dovedit a fi insuficienți.

Prin urmare, aleșii județeni au decis în luna mai a.c. obținerea unui credit în valoare de 80 de milioane de lei, doar că la licitația organizată de CJ nu s-a prezentat nicio unitate bancară, iar autoritățile județene trebuie să plătească acum constructorii. Prin urmare, executivul a trimis o solicitare Guvernului pentru alocarea a 70 de milioane de lei din Fondul de rezervă, banii urmând să fie returnați în momentul obținerii creditului.

Constructorii lucrează mai rapid decât se plimbă hârtiile în CJ

Situația a fost recunoscută de președintele CJ, Doina Federovici, în cadrul ședinței extraordinare aleșilor județeni care a avut loc luni, 12 septembrie a.c.  „În contextul exploziei prețurilor la materialele de construcții și combustibili, dar și al finalizării cu un an mai devreme a două dintre loturi, Consiliul Județean se confruntă cu un vârf de sarcină privind plățile, în sensul că sume care pe proiect erau prinse a fi plătite anul viitor, trebuie plătite acum. De aceea cu toții facem toate eforturile pentru a asigura disponibilitățile financiare necesare. Cum la procedura privind contractarea unui credit nu s-a prezentat nicio bancă, am solicitat Guvernului alocarea a 70.000 de mii de lei din fondul de rezervă”, a spus Doina Federovici în fața consilierilor județeni.

Norocul executivului este că, deși pe loturile 1 și 3 lucrările au fost finalizate, constructorii mai au de emis facturi pentru circa 15-30% din lucrări, pe lângă cele trimise deja la Autoritatea de Management pentru a fi decontate. Prin urmare, ar mai fi răgaz de câteva săptămâni, doar că, în cazul în care nu obține sprijinul Guvernului, iar constructorii emit ultimele facturi, CJ riscă să se vadă în postura de a plăti penalități pentru fiecare zi de întârziere în achitarea banilor.

Problemă de 12 milioane de euro

Suma este uriașă, în condițiile în care deja pe lotul 1 costurile au fost ajustate, cu acordul aleșilor județeni, cu 18,1 milioane lei, adică mai bine de 3,5 milioane de euro, iar pe lotul 3 majorarea era de aproape 17 milioane de lei. În schimb, pe lotul 2, unde lucrările au demarat mai târziu, suma urma să fie majorată cu aproximativ 32 de milioane de lei față de cifra stabilită în contract. Prin urmare, valoarea suplimentară rezultată din activarea mecanismului de ajustare a prețului ar însemna o majorare totală a proiectului cu 63,4 milioane de lei, adică peste 12 milioane de euro.

Avantajul celor din CJ este că o parte dintre lucrări au fost deja achitate, însă o analiză făcută de cei din aparatul propriu al CJ arăta, în vară, că instituția ar mai avea de plătit, până la finalizarea proiectului, peste 147 de milioane de lei, din care 4,4 milioane de lei cota de 2% din valoarea cofinanțării eligibile și 142,6 milioane lei cheltuieli neeligibile. Asta în condițiile în care CJ putea asigura din bugetul propriu, pentru anul în curs și începutul lui 2023, doar cu puțin peste 67 de milioane de lei. Prin urmare, cei din CJ trebuie să se găsească urgent o soluție pentru acoperirea diferenței.

Drum urmărit de ghinion

Istoria acestui drum începe în urmă cu mai bine de șapte ani, când cei din conducerea CJ au stabilit traseul drumului, elaborându-se și tema de proiectare în vederea elaborării cererii de finanțare europeană. Drumul începea de la Șipote (jud. Iași) și se termina la Rădăuți Prut, având o lungime de circa 100 de kilometri, iar costul era estimat la 40 de milioane de euro. Ulterior, traseul a fost modificat și are acum trei ramificații. Și nu a fost doar atât.

În mai 2016 a intra în vigoare noua Lege a achizițiilor publice și prin urmare a fost necesară revizuirea documentației depuse. În martie 2017 s-a încheiat contractul de servicii pentru studiul de fezabilitate, iar pe 24 noiembrie 2017 s-a semnat contractul de finanțare. A urmat obținerea de avize și autorizații și abia după aproape un an și jumătate, adică pe 2 februarie 2019, a fost lansată prima licitație cu valoare lucrărilor estimată la 254 milioane lei, care a fost anulată din cauza lipsei ofertelor.

Pe 27 iunie 2019 s-a inițiat a doua licitație după actualizarea valorii ca urmare a Ordonanței 114. Au fost recunoscute numai o parte din creșterile de costuri, așa că valoarea licitației care a devenit vizibilă pe SEAP pe 19 iulie 2019 avea o valoare de 272 de milioane de lei. Nici de această dată, la deschiderea din 9 septembrie 2019 nu s-a prezentat nimeni. O lună mai târziu, axa rutieră strategică a fost scoasă pentru a treia oară la licitație, după o nouă actualizare a prețurilor, care a urcat la peste 292 de milioane de lei, dar nici de data aceasta nu a apărut vreo ofertă.

Întârzierile au dublat costul proiectului

În martie 2020, după ce drumul a fost lotizat în trei segmente, iar valoarea lucrărilor a fost actualizată până la aproximativ 100 de milioane de euro, drumul a fost scos din nou la licitație la o valoare totală de 448.962.226,28 lei, din care 252.034.372,86 lei din fonduri europene. S-a intrat însă într-o horă contestațiilor, firmele participante războindu-se între ele. Astfel, abia în primăvara anului trecut CJ a semnat contractele cu firmele care au câștigat licitațiile, pe lotul 2 lucrările fiind demarate mai târziu.

Este drept, contractele au fost semnate în final pentru o valoare de 400.796.305 lei, din care 283.816.296 lei cheltuieli eligibile și 116.980.009 cheltuieli neeligibile, doar că de anul trecut și până în prezent prețurile au luat-o razna, începând cu materialele de construcții, energia electrică, carburanți, etc. Prin urmare, la niciun an de la semnarea contractelor cu constructorii, CJ a fost nevoit să actualizeze valoarea proiectului, fără acest lucru finalizarea investiției fiind imposibilă, valoarea totală actuală a proiectului fiind de aproape 465 de milioane de lei, adică dublu față de cât se estimase în 2015. Doar că această diferența nu va fi imputată celor care au întârziat proiectul, ci va fi plătită tot de botoșăneni, prin intermediul taxelor și impozitelor pe care le achită an de an.

Drumul Strategic a fost realizat prin intermediul Programului Operațional Regional 20142020/Axa prioritară 6 – Îmbunătățirea infrastructurii rutiere de importanță regională – prioritatea de investiții 6.1 – Stimularea mobilității regionale prin conectarea nodurilor secundare și terțiare la infrastructura TEN-T, inclusiv a nodurilor multimodale. Contractul de finanțare prevedea modernizare a 106,264.50 km de drum județean din care 100,2 km în județul Botoșani și 5,9 km în județul Iași. Drumul străbate comunele Lunca, Mihălășeni, Răuseni, Dobârceni, Blândești, Călărași, Todireni, Sulița, Gorbănești, Hlipiceni, Trușești, Dângeni, Albești, Hănești – județul Botoșani și Șipote – județul Iași.

 

Deja ai votat!
Botoșani
cer fragmentat
9.5 ° C
10.5 °
9.4 °
74 %
4kmh
77 %
vin
8 °
sâm
15 °
Dum
10 °
lun
12 °
mar
15 °

CARICATURA ZILEI

POZA ZILEI

Doina Federovici, de la începutul primăverii, când încă nu știa că anunțase cu patru ani înainte că nu va candida decât pentru un mandat.

EDITORIAL

Idioțenia cu armata obligatorie este o temă foarte dragă atât românașilor de rând, cât și politicienilor, iar în ultima vreme discuțiile pe marginea subiectului...

EPIGRAMA ZILEI

Contrar zicalei consacrate Eu aș descrie-o în alt mod: Are picioare scurte, poate Dar sigur e ... miriapod!   -Dumitru MONACU

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...