După două săptămâni de campanie electorală pentru prezidențiale și una pentru parlamentare, apar și primele cifre care demonstrează, încă o dată, cât de aprigă e bătălia, relatează Radio Europa Liberă.
Redirecționează 20% din impozitul pe profit al companiei.
Poți alege ca 20% din taxele plătite de compania ta să meargă către jurnalism de calitate, nu către stat.
Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare de AICI. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la monitorul@monitorulbt.ro
*Baza legală poate fi consultată AICI.
În cursa pentru președinte, partidele au investit deja aproape 47 de milioane de lei, iar în cea pentru Parlament – 30 de milioane de lei.
PSD, lider în cheltuieli: investiție dublă față de campania din 2019
PSD a cheltuit până acum 37 de milioane de lei pentru promovarea candidatului Marcel Ciolacu, adică de două ori mai mult decât în toată campanie din 2019, pentru candidatul de atunci, Viorica Dăncilă.
Campania electorală este, teoretic, perioada în care partidele și candidații independenți aruncă în luptă toate forțele – financiare și umane – pentru a convinge electoratul că merită o ștampilă pe buletinul de vot.
Practic, perioada de precampanie este la fel sau poate chiar și mai efervescentă decât cea reglementată prin lege. Ce bani sunt cheltuiți înainte ca startul oficial al campaniei electorale să fie dat rămâne întotdeauna un mare semn de întrebare.
Primele informații despre sumele cheltuite în primele săptămâni de campanie au fost publicate de Autoritatea Electorală Permanentă.
Iar datele arată că Partidul Social Democrat (PSD), cel mai mare partid din România din punct de vedere al mandatelor deținute în actualul Parlament (106 deputați și 49 de senatori), conduce detașat în topul investiției în viitorul său: 70% din sumele cheltuite de toate partidele și candidații independenți până pe 7 noiembrie 2024, în ambele campanii electorale, au fost de la social democrați.
Campania pentru prezidențiale
În cele două săptămâni de când a început campania electorală pentru cea mai înaltă funcție în stat, partidele și candidații independenți au cheltuit 47 de milioane de lei. Aproape 80% din bani au fost investiți de PSD ca Marcel Ciolacu să devină președinte.
Într-o singură zi, pe 28 octombrie 2024, în a treia zi a campaniei electorală, PSD a plătit 11 milioane de lei. Banii s-au transformat în vestimentație pentru campania electorală și au ajuns la Dinamic Prodcom SRL. Firma îi aparține primarului PSD de la Crîmpoia, județul Olt, Ionel Mirea, soțul senatoarei PSD Siminica Mirea.
O zi mai târziu, alte 10 milioane au fost plătite firmelor Stative Media și Vertigo Events pentru publicitate online și radio/TV.
Stative Media este deținută de Doinița Mihai și are o lungă tradiție a colaborării cu social democrații. La fel și Vertigo Events, care este principala firmă intermediară prin care s-a cumpărat publicitatea online, conform snoop.ro. Compania aparține lui Gabriel Radu Constantinescu.
Tot peste 10 milioane de lei a primit și firma Concept Media Management, deținută de Brîndușa Vlanga, despre care paginademedia.ro scria că este nașa lui Felix Rache, consilierul actual al lui Mircea Geoană.
Expert Forum, organizație non-guvernamentală care urmărește cheltuielile partidelor, a calculat pe ce a dat PSD cele 37 de milioane investite până acum în campania lui Marcel Ciolacu.
Sumele cheltuite de PNL, AUR, USR și candidații independenți
La mare distanță de PSD, în lista sumelor cheltuite pentru candidatul la președinție se află Partidul Național Liberal (PNL), care a investit până acum 4,2 milioane de lei pentru candidatul Nicolae Ciucă.
1 milion de lei a costat consultanța oferită de Kensington Communications SRL, deținută de Răzvan Săndulescu și Cătălin Dumitru. Aceasta este una dintre firmele care a lucrat constant cu PNL, scrie expertforum.ro.
Încă 1,2 milioane de lei din subvenții au mers către Stage Expert SRL, cu care PNL a lucrat în trecut pentru organizarea de evenimente.
Pentru reclamă online, PNL a plătit 200.000 de lei firmei Eikon 7 Communication Romania.
700.000 de lei a costat propaganda mass media, iar banii s-au împărțit între Antena 3 SA, B1TV Channel SRL și Campus Media TV SRL (Digi24).
În cazul Alianței pentru Unirea Românilor (AUR), au fost cheltuite 1,8 milioane de lei pentru promovarea lui George Simion, candidat la președinția României.
1,2 milioane (65%) au fost investiți în campania online, făcută cu trei firme – Follow Digital Solutions, Timpul Info Magazin și Times Digital Media. Pentru tipărituri, AUR a apelat la firma DGI Multimedia Design SRL, deținută de Doina Grosu, o constantă colaboratoare a AUR.
Follow Digital Solutions îl are ca unic acționar pe Nicolae Capcelea, membru AUR, acuzat de o fostă senatoare a partidului că i-a spart contul de Facebook. Și celelalte două firme sunt deținute tot de membrii AUR – Timpul Info Magazin de Lilia Moraru, iar Times Digital Media – de Silviu Tănase.
Pentru campania sa, candidatul independent Mircea Geoană a cheltuit, până acum 1,6 milioane de lei.
Aproape 90% din bani au ajuns la TV Buzău Trust Campus – 1,4 milioane de lei. Firma este deținută de Antonel Mocanu, vicepreședintele FC Gloria Buzău. Societatea deține mai multe structuri media, incluzând Campus Tv, Radio Campus sau Viața Buzoiană. În 2023 figura ca împuternicit Pro România Buzău, scrie expertforum.
Alți 130.000 de lei (8%) au ajuns la Alvi Print SRL, pentru tipărituri.
Mai puțin decât independentul Mircea Geoană a cheltuit până acum, în campania pentru prezidențiale Uniunea Salvați România (USR), din partea căreia candidează la președinție Elena Lasconi – 1,2 milioane de lei. 812.000 de lei au fost plătiți pentru diverse sondaje (către firmele Atlasul Social SRL, Baobab Studio SRL și Insights Boutique SRL), iar 160.000 de lei au fost alocați pentru online și tipărituri.
Campania pentru parlamentare
În primele șapte zile din campania electorală pentru alegerile parlamentare au fost cheltuite 29,5 milioane de lei. PSD a investit cel mai mult – aproape 17 milioane de lei (57%), urmat de PNL – 5 milioane.
Și în cazul campaniei pentru parlamentare, PSD a investit cei mai mulți bani în propagandă – TV, radio, presă, online – iar cei mai mulți bani au ajuns la aceleași trei firme ca și în cazul campaniei pentru Marcel Ciolacu: Concept Media Management (5,4 milioane de lei), Vertigo Events (3,9 milioane de lei), Stative Media (1,5 milioane de lei). Și din nou a fost cumpărată vestimentație de la aceeași firmă a primarului de la Crîmpoia Olt, cu 3,3 milioane de lei.
PNL a plătit pentru propaganda online 1,6 milioane de lei (30% din total), 1,3 milioane de lei pentru tipărituri (25%) și 2 milioane de lei pentru altele. În categoria altele intră și vestimentație pentru voluntari, însă nu este clar cât reprezintă din total, scrie expertforum.ro.
Deși nu este clar, posibil ca 402.000 de lei să fi ajuns la Impact Shop Tedsv SRL din Botoșani cu acest scop. De asemenea, la Gorj a fost semnat un contract în acest sens, de 321.000 de lei, cu Prokevin Tex SRL.
2 milioane de lei de la AUR pentru patru firme
Patru firme au primit de la AUR 2 milioane de lei pentru servicii de promovare online: Exit Reality SRL (197.000 de lei), Modern Art Design SRL (894.000 de lei), Portofolio Fusion SRL (297.000 de lei) și Times Digital Media SRL (688.000 de lei).
Modern Art Design a primit cel mai mult, 894.000 lei. Firma este deținută de Haifawi Fadi, este înființată în 2020 și nu are niciun angajat declarat de atunci, scrie expertforum. Despre Times Digital Media și Timpul Info Magazin am vorbit deja la capitolul de cheltuieli pentru campania pentru prezidențiale. Portfolio Fusion este o firmă înființată în 2024 și este deținută de Mariana Bucur.
USR a cheltuit deocamdată 2,1 milioane de lei pentru a obține locuri în Parlamentul României. Cea mai mare parte din sumă – 1,2 milioane lei (60%) – a fost investită în promovare online, iar banii au fost împărțiți de 12 firme. Alte 350.000 de lei au fost alocați pe sondaje și tipărituri.
De unde vin banii pentru campaniile electorale?
Partidele pot folosi în campaniile electorale pentru alegerile prezidențiale și parlamentare banii din:
-subvențiile acordate de la buget,
-cotizații și activități proprii,
-donații,
-contribuții ale candidaților,
-împrumuturi.
La campania electorală pentru parlamentare, limita contribuțiilor proprii ale candidaților este de 60 de salarii de bază minim brute pe țară pentru fiecare candidat la funcția de deputat sau senator. Ceea ce înseamnă că maximul contribuției poate fi de 198.000 de lei, explică expertforum.ro.
Donații primite de la persoane fizice pot fi de cel mult 600.000 lei, iar împrumuturile de la persoane fizice sau contractate cu instituții de credit se fac, conform legii, doar în bani, prin contract notarial și prin virament bancar. Nu pot contribui la campanie persoane juridice.
În campania pentru parlamentare, până pe 7 noiembrie se adunaseră 93,2 milioane de lei: 68,2 milioane de lei din partea candidaților (de la aproximativ 700 de persoane din cei 10.726 de candidați) și 25 de milioane de lei din transferuri de la partide. Cea mai mare contribuție a adus-o candidatul liberal Gigel Știrbu – 250.000 de lei – iar expertforum.ro spune că aceasta depășește valoarea maximă legală.
PSD a declarat cea mai mare suma
Cea mai mare parte din suma totală a fost declarată de PSD – 30 de milioane de lei (44% din total). 121 din cei 179 de candidați social democrați care au contribuit la campanie au făcut-o cu suma maximă – 198.000 de lei.
Când vine vorba despre campania electorală pentru prezidențiale, limita maximă totală a contribuțiilor fiecărui candidat este, conform Expert Forum, de 20.000 de salarii de bază minim brute pe țară pentru fiecare competitor, adică cel mult 66 de milioane de lei.
Pentru alegerile prezidențiale se strânseseră, până pe 7 noiembrie 2024, 96,7 milioane de lei, din care 73 din transfer de la partide și 23,7 din contribuțiile candidaților.
Sursa: RADIO EUROPA LIBERĂ