Monitorul de Botoșani
MONITORUL de BOTOŞANI MARȚI, 1 IULIE 2025 3 LOCAL ANUNŢ UAT Șendriceni, solicită autorizație de mediu pentru obiectivul Rețele de alimentare cu apă în comuna Sendriceni, județul Botoșani situat în comuna Șendriceni, Jud. Botoșani. Contestațiile se pot depune la sediul APM Botoșani din mun. Botoșani, b-dul Mihai Eminescu, nr. 44, în termen de 5 yile lucră- toare de la data apariției anunțului. O decizie luată vineri în Consiliul Județean Botoșani modifică radical modul în care sunt facturate pierde- rile de apă în blocurile de locuințe. De acum înainte, locatarii vor suporta inte- gral pierderile de apă care apar în interiorul condo- miniilor, chiar dacă aces- tea ating volume uriașe. Măsura vine după ce ani la rând operatorul Nova Apaserv a fost obligat să acopere aceste costuri, indiferent de cauză. Până în prezent, meto- dologia de facturare limita pierderile ce puteau fi imputate abonaților la nivelul consumului înre- gistrat efectiv. Astfel, chiar dacă o scară de bloc înregistra sute de metri cubi pierduți lunar, locata- rii erau facturați doar pen- tru cât apă consumau, res- tul fiind suportat de opera- tor. Adică, dacă un aparta- ment consuma 5 mc, pier- derile facturate nu aveau voie să depășească această valoare, chiar dacă ele erau mult mai mari. „Erau multe scări unde aveam pierderi de mii de metri cubi pe care nu îi puteam factura în propo- rții de 100% consumatori- lor din scara respectivă. Este responsabilitatea Asociației de Proprietari să remedieze pierderile respective. Aceste pierderi noi le suportam în propo- rții de 80%. După această hotărâre vom putea factu- ra pierderile respective locatarilor din scara res- pectivă” , a explicat Alin Cirimpei, directorul gene- ral Nova Apaserv. De la pierderi „ascunse” la facturare totală Noua metodologie aprobată de consilierii județeni prevede că toată cantitatea de apă înregis- trată la contorul de branșa- ment - și nerepartizată pe apartamente - va fi factura- tă integral către locatari. Distribuția se va face uni- form, în funcție de numă- rul de apartamente din bloc. Astfel, dacă într-un condominiu se consumă oficial 5 metri cubi per apartament, dar apar pier- deri de 1.000 mc, întreaga cantitate suplimentară va fi împărțită și facturată loca- tarilor. Valeriu Iftime, preșe- dintele Consiliului Județean Botoșani, a explicat că măsura mar- chează un pas necesar spre „normalizarea” sistemului de facturare a apei. În plus, până la sfârșitul anului, se intenționează trecerea la facturarea integrală pe baza contorului de la intra- rea în scară. Reacțiile din partea unor consilieri județeni nu au întârziat să apară. Cos- tel Pătrăuceanu (PSD) a cerut public ca președinte- le CJ să își asume efectele deciziei. „Clar, botoșăne- nii vor plăti în plus la apa din imobilul lor, cât și pentru pierderi” , a punctat consilierul. Replica lui Valeriu Ifti- me a fost tranșantă. „Con- siliul Județean nu este res- ponsabil pentru instalații- le defecte din interiorul blocurilor. Este datoria asociațiilor de proprietari să își întrețină rețelele și să repare avariile, altfel vor plăti mai mult” , a spus acesta. Ce se întâmplă dacă nu se repară avariile Pentru a evita situații dramatice, Nova Apaserv va trimite notificări către consumatorii afectați de pierderi și va oferi un ter- men de grație pentru reme- dierea problemelor. „Con- sumatorii vizați de aceste pierderi vor fi notificați și timp de trei luni de zile au timp să intervină cu firme- le care pot face lucrări pentru remedierea pierde- rilor. O vom face în conti- nuare până vor înțelege” , a precizat Alin Cirimpei. În caz contrar, operato- rul poate merge până la sistarea furnizării apei pentru imobilele cu pier- deri majore nedepistate sau nereparate, potrivit noii metodologii aprobate. Miză economică majoră Modificarea regula- mentului are un dublu scop - pe de o parte, Nova Apaserv își reduce pierde- rile financiare generate de consumul nefacturat, esti- mate la un nivel anual de peste 1,2%. Pe de altă parte, locatarii vor fi moti- vați să-și monitorizeze consumul și să-și întrețină instalațiile interioare, care, odată ce trec de contorul de branșament, intră în res- ponsabilitatea lor directă. Noua măsură se va apli- ca efectiv la trei luni de la publicarea hotărârii în Monitorul Oficial al Județului Botoșani, perioadă în care operatorul și autoritățile se angajează să desfășoare o campanie de informare în rândul populației. Un autoturism radiat din circulație de autori- tățile lituaniene a fost descoperit de polițiștii de frontieră din cadrul Punc- tului de Trecere a Fron- tierei Stânca. Totul s-a întâmplat duminică la prânz (n.r. - 29 iunie a.c.), când un cetățean moldovean în vârstă de 27 de ani s-a prezentat pentru a trece granița la volanul unui autoturism înmatriculat în Lituania. În urma controlului, polițiștii de frontieră au ridicat suspiciuni privind statutul juridic al vehicu- lului. Ca urmare, au fost demarate verificări amă- nunțite în bazele de date internaționale, care au confirmat că autoturismul figurează ca radiat din circulație de către autori- tățile din Lituania înce- pând cu data de 17 iunie 2025. Pe numele bărbatului au fost declanșate cerce- tări sub aspectul comiterii infracțiunii de „punerea în circulație sau conduce- rea pe drumurile publice a unui autovehicul neîn- matriculat”. La finaliza- rea anchetei, vor fi dispu- se măsurile legale care se impun. -S. GHEORGHIU sgheorghiu@monitorulbt.ro Probleme penale din cauza unei maşini fantomă Deși oficial, schimbarea metodolo- giei de facturare a pierderilor de apă în condominii este prezentată ca o noutate, mulți botoșăneni susțin că, în realitate, un sistem asemănător a funcționat deja - însă defectuos. Potrivit declarațiilor mai multor loca- tari, distribuirea diferențelor de consum între apartamente se făcea automat în lipsa unor indexuri declarate la timp. Astfel, dacă un vecin omitea să își raporteze consumul, volumul de apă era împărțit între ceilalți. Problema, spun oamenii, apărea atunci când respectivul își comunica ulterior consumul: chiar dacă Nova Apaserv încasa ulterior suma, facturile deja emise nu mai erau recalculate. „Dacă blocul nu avea ava- rii, noi ajungeam să plătim și ce consu- ma vecinul. De exemplu, într-o lună am plătit și ce a consumat vecinul, dar când acesta a mers și a raportat consumul și a achitat, factura noastră nu a mai fost recalculată. Altfel spus, consumul era plătit de două ori - odată de noi, ca dife- rență/pierdere, iar a doua oară de loca- tar”, s-au plâns consumatorii. Pe acest fond de neîncredere, noul sistem riscă să amplifice tensiunile dacă nu va fi gestionat cu transparență și res- ponsabilitate. Cert este că, odată cu noile reglementări, întreaga responsabi- litate pentru rețelele din interiorul blo- curilor revine exclusiv locatarilor și aso- ciațiilor de proprietari - exact cum se întâmplă deja în cazul caselor, unde fac- turarea se face strict după contorul de branșament. „Am plătit de două ori aceeași apă” Revoluţie la facturarea apei Aleşii judeţeni au votat ca botoşănenii să plătească toată apa care se pierde în bloc, indiferent ce arată contorul de apartament. -S. GHEORGHIU sgheorghiu@monitorulbt.ro Potrivit lui Alin Cirimpei, directorul general Nova Apaserv, schimbarea se va aplica peste câteva luni, iar cei care au avarii au timp să le remedieze
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODg1NTM=