Monitorul de Botosani
MONITORUL de BOTOŞANI MIERCURI, 9 IULIE 2025 12 CALEIDOSCOP C ercetătorii chinezi au creat un sistem revoluţionar de siguranţă a pistelor de ate- rizare folosind un beton spumos ultrauşor, supra- numit beton „bezea”, care opreşte uşor aeronavele de sute de tone în timpul ate- rizărilor de urgenţă, infor- mează agenţia de presă Xinhua. Descoperirea a fost rea- lizată de Academia de Materiale de Construcţie din China (CBMA) Co., Ltd., în colaborare cu Aca- demia Chineză de Ştiinţă şi Tehnologie a Aviaţiei Civile şi o firmă de tehno- logie a acestei academii din Beijing. Invenţia a pri- mit recent premiul al doi- lea pentru inovaţie din par- tea Federaţiei Chineze a Materialelor de Construc- ţie, a relatat luni cotidianul Science and Technology Daily. Echipa de cercetare a dezvoltat un nou material, asemănător betonului obişnuit, dar cu o porozita- te de peste 80% şi o greu- tate de doar 200 kg pe metru cub – o zecime din greutatea betonului stan- dard. Principiul „barierei moi ” Acest material creează o „barieră moale” care absoarbe energia cinetică prin zdrobire controlată. „Pare solid, dar se sfărâ- mă la impact, decelerând uşor avioanele”, a expli- cat Fang Jun, inginer de cercetare şi dezvoltare în cadrul CBMA. Decolările şi aterizările sunt faze critice pentru siguranţa aeronavelor, în timpul cărora se produc uneori accidente. Pentru a reduce riscurile, Organiza- ţia Internaţională a Avia- ţiei Civile (ICAO) impune zone de siguranţă la capă- tul pistelor (RESA), care se extind cu cel puţin 90 de metri dincolo de capă- tul acestora. De-a lungul timpului, bazine de apă, păşuni, soluri şi nisip au fost utili- zate pe post de RESA, dar aceste opţiuni sunt instabi- le şi sensibile la mediu. Provocări le materia- lelor tradiţionale „De exemplu, bazinele de apă tind să îngheţe iarna şi să atragă anima- le, în timp ce suprafeţele de sol sunt foarte sensibile la umiditatea şi tempera- tura mediului, cu proprie- tăţi mecanice instabile” , a declarat Fang Jun. Pentru a dezvolta o capacitate extraordinară de absorbţie a energiei prin fracturare, performanţa de colaps mecanic a betonu- lui spumos ultrauşor trebu- ie controlată cu precizie. Folosind ca exemplu un avion Boeing 747, cercetă- torul chinez a explicat că betonul spumant utilizat pentru rezistenţa la impact trebuie să fie menţinut într-un interval precis de rezistenţă, cuprins între 0,30 şi 0,35 megapascali. „Pentru betonul-spumă obişnuit, o rezistenţă mai mare este de obicei mai bună. Cu toate acestea, materialul nostru funcţio- nează sub cerinţa unei rezistenţe mai scăzute, cu un interval de fluctuaţie foarte îngust” , a declarat Fang Jun. Soluţii ieftine și durabile Propunerile tehnice internaţionale utilizează ciment cu sulfoaluminat de calciu ca materie primă, care oferă avantaje pre- cum întărirea rapidă şi care reduce dificultăţile de formare. Cu toate acestea, costul său ridicat reprezintă o provocare pentru multe aeroporturi mici ce ope- rează curse low-cost. În plus, proprietăţile inerente ale cimentului cu sulfoalu- minat de calciu pot duce la pulverizare de-a lungul unor perioade prelungite de utilizare, a spus Fang Jun, menţionând că echipa chineză urmăreşte o for- mulă mai ieftină, dar dura- bilă, folosind ciment obiş- nuit. Tehnologii inovatoare pentru rezistenţă și durabi litate Spumarea este etapa crucială în producerea betonului spumant ultra- uşor. „Procesul constă, în esenţă, în ‘suflarea de bule’ în amestecul de beton”, a declarat Fang Jun. Pentru a fortifica pelicu- lele cu bule, cercetătorii au introdus în mod inovator un agent de antrenare a aerului cu maleat de colo- foniu (sacâz) dublu cate- nar. Acest agent le permite moleculelor să se alinieze dens pe membranele bule- lor, formând o „armură” robustă care împiedică prăbuşirea materialului. În plus, pentru perfor- manţe pe termen lung în aer liber în cadrul sisteme- lor de oprire a aeronavelor, echipa chineză a dezvoltat o tehnologie de reglare a rezistenţei în două etape. Aceasta controlează cu precizie dezvoltarea rezis- tenţei printr-un mecanism de eliberare etapizată, per- miţând materialului să compenseze în timp degradarea rezistenţei indusă de mediu, a decla- rat Fang Jun. Aplicare reală în aeroporturi Sistemul a fost aplicat până acum în 14 aeropor- turi din întreaga ţară, iar datele de monitorizare obţinute pe parcursul unui an de la un aeroport din Nyingchi, un oraş din regiunea autonomă Xizang din sud-vestul Chinei, au arătat o fluctua- ţie de doar 3% a proprietă- ţilor, cu mult sub toleranţa de proiectare de 10%, a precizat cercetătorul chi- nez. BAE Systems și com- pania suedeză Avioniq testează un nou sistem de inteligență artificială, numit Rattlesnaq, creat pentru a le oferi piloților de avioane de luptă o con- știentizare situațională avansată și pentru a acce- lera procesul decizional, astfel încât aceștia să poată reacționa la ameni- nțări aproape instantaneu, ca într-un răspuns instinc- tiv. Soluția este concepută pentru a fi integrată pe avioanele Eurofighter Typhoon și promite să transforme modul în care piloții răspund în situații de luptă. Potrivit InterestingEn- gineering, testele au loc într-un simulator de ulti- mă generație la centrul BAE Systems din Warton, Marea Britanie. Rattles- naq este capabil să detec- teze și să cartografieze în timp real amenințările generate de rachete, ofe- rindu-i pilotului o imagine dinamică și detaliată a spațiului aerian. Pe lângă simpla alertare, sistemul indică rutele de zbor sigu- re și manevrele optime de evitare, atât împotriva rachetelor aer-aer, cât și a celor sol-aer. „Capacitatea de a lua decizii rapide și precise este esențială atunci când pilotezi un aparat precum Typhoon. Iar pentru asta, este crucială o conștienti- zare situațională de ulti- mă generație”, a declarat Paul Smith, fost pilot RAF și actual responsabil pen- tru strategia Typhoon la BAE Systems. Rattlesnaq se bazează pe o combinație de mode- lare avansată a comporta- mentului rachetelor și pe inteligență artificială veri- ficabilă (Verifiable AI), un tip de AI care garantează că toate informațiile pre- zentate pilotului pot fi validate independent. Sis- temul oferă și soluții de tragere în timp real, con- tribuind astfel la eficiența în luptă, supraviețuirea aeronavei și succesul misiunii. În cadrul testelor, Rat- tlesnaq funcționează împreună cu un nou sis- tem informatic de bord, capabil să proceseze date de 200 de ori mai rapid decât sistemele actuale, precum și cu un afișaj panoramic de mari dimen- siuni, care oferă pilotului o imagine detaliată asupra țintelor și amenințărilor. Un alt avantaj impor- tant al sistemului este capacitatea de a fi utilizat în scenarii de luptă cola- borativă, în care avioanele pilotate zboară alături de drone autonome, cunoscu- te sub numele de Loyal Wingman. Rattlesnaq poate trans- mite informații nu doar pilotului, ci și direct către sistemele autonome ale dronelor din formație, per- mițând astfel o reacție coordonată și adaptivă, fără a suprasolicita pilotul uman. Testele desfășurate până în prezent cu flote NATO de generația a patra și a cincea au demonstrat că Rattlesnaq contribuie semnificativ la creșterea eficienței tactice și la protejarea aeronave- lor în medii de luptă com- plexe. Europenii integrează inteligenţa artificială pe aeronavele de luptă Beijingul dezvoltă un beton revoluţionar care oprește ca într-o pernă de aer aeronavele implicate în aterizări de urgenţă. Noul sistem a fost aplicat deja în 14 aeroporturi din întreaga ţară, iar rezultate- le sunt foarte bune Chinezii au inventat betonul care frânează avioanele
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODg1NTM=