Monitorul de Botoşani
MONITORUL de BOTOŞANI MARȚI, 12 AUGUST 2025 8 NAȚIONAL R omânia a cumpărat de 250 milioane de euro doar 1.300 de microbuze, umflând prețuri- le la 200.000 de euro/buca- tă (fără TVA). O firmă din Prahova a prins peste 50% din contractele de livrare microbuze școlare electrice la nivel național. La secțiu- nea „anunțuri de atribuire” din sistemul electronic de achiziții publice (SEAP), Aveuro Internațional figu- rează cu cel puțin 35 de contracte în valoare de peste 135 milioane de euro. 1)Capacul este uriaș: Aveuro a luat microbuze, în special Ford, pe care le-a carosat, costul total fiind de sub 100.000 de euro/mași- nă. Și apoi le-a dat în județe, unele prețuri fiind mai mult decât duble. Spre exemplu, la Iași a adus 26 de micro- buze la un preț per exem- plar de 202.800 euro fără TVA. Recordul e la Olt: 262.000 euro/mașină. For- dul electric vândut în toată România are prețul de por- nire de 63.200 euro (fără TVA), cu bateria de 135 kw, autonomie 260 km. La Iași, de la 63.200 euro s-a ajuns la 200.000 de euro (fără TVA) Patronul Aveuro este fiul unei fruntașe PNL Prahova pe care presa a conexat-o cu baronul local Iulian Dumi- trescu, acuzat de corupție. 2) Același microbuz, pe care Aveuro l-a adus la Iași cu 1.014.000 lei, a costat la Brașov doar 743.000 lei. Cu prețul adjudecat la Brașov, județul Iași ar fi cumpărat 35 de microbuze școlare electrice față de doar 26 cât a luat, în condițiile în care furnizor a fost aceeași firmă, Aveuro Internațional. Deci, Iașul e pe gaură cu 9 microbuze. În euro, asta înseamnă că fiecare micro- buz de la Iași a fost cu 54.000 euro mai scump decât la Brașov. Alt termen de compara- ție: diferența plătită în plus pentru fiecare din cele 26 de microbuze pe care Iașul le-a luat este cât contravaloarea unui apartament cu două camere. La această licitație, Iașul a pierdut cât un bloc cu 26 de apartamente. 3) Caietele de sarcini ale licitațiilor de la Iași și Brașov seamănă ca două picături de apă. Mai puțin la capitolul „cerințe de gaba- rit”. La Iași, lungimea totală trebuia să fie de maximum 6.800 mm, la Brașov de 7.200 mm. Aceeași specifi- cație, maxim 6.800 mm se regăsește într-o altă licitație, în plină desfășurare, prin care Consiliul Județean Iași vrea să mai ia încă 3 micro- buze electrice. „Această cerință, în con- textul actual are un carac- ter restrictiv, luând în con- siderare faptul că majorita- tea vehiculelor similare dis- ponibile pe piață la momen- tul actual au lungimi cuprinse între 6,8 m și 7,5 m” , au arătat reprezentanții Pacific Electric Bus care au contestat procedura aflată în derulare. Şeful CJ Iaşi se încurcă în explicaţii REPORTER DE IAȘI l- a întrebat pe Costel Alexe, președintele CJ Iași, cum apreciază prețul achiziției de la Iași. „Președintele Consiliului Județean nu intervine în procedurile de achiziție publică, care sunt organizate exclusiv de spe- cialiștii din aparatul de spe- cialitate al instituției, în baza legislației în vigoare și a ghidurilor specifice fina- nțărilor din fonduri europe- ne, în acest caz PNRR. În ceea ce privește discuția despre preț, cred că e important ca orice compara- ție să fie făcută cu onestita- te și corectitudine. Un preț de catalog afișat online, fără dotările și cerințele impuse prin caietul de sarcini, nu poate fi luat ca reper valid pentru comparație. Prețul contractului a rezultat în urma unei licitații publice, unde mai mulți ofertanți au depus oferte. Tratăm cu toată responsabilitatea utili- zarea fondurilor publice și europene, pentru că admi- nistrația județeană nu are voie să funcționeze pe bază de impresii, ci pe bază de lege, rigoare și respect față de contribuabili”, spune Alexe. Costel Alexe chiar își face imagine cu încă 3 microbuze pe care le-a lan- sat în licitație. O firmă a depus contestație, prețul de 200.000 de euro n-are nicio justificare economică, dar România acceptă și plătește Jinga arată că Oltul a plătit cel mai mult În același răspuns, sub semnătura Teodorei Jinga, alt director din CJ, se mai arată că cel mai mare preț a fost înregistrat la Olt unde un microbuz livrat tot de Aveuro a costat 1.313.000 lei fără TVA. În precizările pe care CJ le-a oferit către REPOR- TER DE IAȘI pe această speță, unele extrem de stu- foase, funcționarii au evitat răspunsul la o chestiune capitală: de ce a fost limita- tă lungimea mașinii la maxim 6,8 metri? Atribuiri contracte Aveuro în 2024-2025 cu instituții publice pentru fur- nizarea de microbuze elec- trice școlare prin PNRR: * 5 milioane lei CJ Con- stanța * 9,1 milioane lei Satu Mare * 19,6 milioane lei Tul- cea * 6 milioane lei Vaslui * 3,6 milioane lei Timiș * 3,6 milioane lei Sucea- va * 51,8 milioane lei Buzău * 8,4 milioane lei Mureș * 11 milioane lei Harghi- ta * 20 milioane lei Brașov * 25 milioane lei Arad * 10 milioane lei Sibiu * 22,8 milioane lei Bihor * 26,3 milioane lei Iași * 3,3 milioane lei Satu Mare * 16,7 milioane lei Cluj * 7,4 milioane lei BOTOȘANI * 23,9 milioane lei Vaslui * 28 milioane lei Brăila * 26 milioane lei Sucea- va * 30 milioane lei Ilfov * 19,5 milioane lei Mara- mureș * 21,7 milioane lei Mureș * 26,4 milioane lei Galați * 30 milioane lei Sălaj * 28,9 milioane lei Cluj * 21,7 milioane lei Arad * 26 milioane lei Alba * 26 milioane lei Olt * 31 milioane lei Mara- mureș * 16,8 milioane lei Covasna * 12,7 milioane lei Sibiu * 28,3 milioane lei Mehedinți * 30 milioane lei Gorj Totalul acestor contracte: 676 milioane de lei = 135 milioane de euro Patronul Aveuro: „Doamne ajută! Nu comentez preţul” Patronul Aveuro Interna- țional a admis că firma sa a dat lovitura cu aceste pro- iecte PNRR. „A fost un business foarte bun pentru noi. Doamne ajută! Că toată lumea are de câștigat, că banii ăștia se duc și pe ori- zontală și pe verticală, sute de angajați, foarte mulți oameni implicați. Cu prețul, noi ne-am mulat și funcție de bugetul fiecăruia. Bine că s-au cheltuit banii”, a afirmat Vlad Papuc. Acesta a menționat că a avut și costuri cu omologă- rile și certificările. „Caro- săm Mercedes și Ford. Dar Mercedesul a venit cu mași- na electrică mai târziu decât Ford. Cam 80% e Ford, 20% Mercedes. E aceeași configurație, sunt identice la interior. Noi avem omolo- gare europeană, la noi piața europeană este baza”, a declarat Vlad Papuc. REPORTER DE IAȘI: – Echiparea între diferite județe cred că este identică. Vlad Papuc: – Identică. Sunt foarte mici diferențe. Unii au vrut perete despărți- tor la șofer, alții nu. La modul ăsta. Dar noi le-am făcut pe toate la fel. Dacă era o opțiune care ne costă puțin, am pus opțiunea aia la toată lumea. Și am făcut mașinile identice că ne e mai ușor în fluxul de produ- cție. Le punem la toți și le facem egale. – Caietele de sarcini cum au fost făcute? – A fost un ghid și, în baza acelui ghid de la Ministerul Educației, fieca- re Consiliu Județean și-a elaborat un caiet de sarcini. – Cu eventuale mici modificări? – Foarte mici modificări, nu prea-i lăsa ghidul să joace mult stânga – dreapta. Era un tabel pe care toți l-au adoptat. Pe tehnic. – Există o fluctuație a unor prețuri, inclusiv în cazul dumneavoastră, adică la Brașov cu 743.000 lei/bucata, la Buzău cu 850.000 lei, iar la Iași cu peste 1 milion de lei. – Pe măsură ce s-au derulat licitațiile, costul nostru a scăzut. Și pentru că am crescut cantitățile și- atunci ne-au scăzut toate costurile de producție destul de mult. Și am amortizat omologarea și certificările. Care alea ne-au costat o tonă de bani. Noi, inițial, ne-am făcut calculul la vreo 200-300 de mașini, după aia s-au dovedit a fi mult mai multe, din fericire. Și atunci, pe măsură ce noi ne- am amortizat investiția în omologări, certificări, am putut să mergem și cu prețul mai jos. – Fordul pe care îl folo- siți dumneavoastră l-am găsit la un preț de catalog de 72.000 euro. Și pe piață am găsit firme care fac carosări care se duc până în 20.000 euro. Punem cu totul, un cost de producție de 100.000 euro în condițiile în care la Iași ați vândut cu 200.000 euro. – Da, acuma, na, profita- bilitatea fiecărei firme cu oportunitatea fiecărui pro- iect. Ce pot să spun? Tun cu microbuze electrice la suprapreţ pentru elevi În timp ce Ford construiește toată mașina cu 70.000 de euro, Aveuro îi pune scaune și geamuri și mai cere încă 130.000 de euro, iar statul român plătește Microbuze electrice de 90.000 euro au fost vândute şi cu 200.000 de euro, arată o anchetă incredibilă a jurnaliştilor de la Reporter de Iaşi.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODg1NTM=