Monitorul de Botoşani
MONITORUL de BOTOŞANI MIERCURI, 13 AUGUST 2025 3 LOCAL M ăsurile de auste- ritate dispuse de Guvernul Bolo- jan au provocat dispuse aprinse nu doar la nivel central, ci şi la Botoşani, chiar între politicieni care reprezintă partide ce fac parte din aceeaşi coaliţie de guvernare. Astfel, în ultimele zile timp, fostul ministrul botoşănean al Muncii Marius Budăi a avut un discurs acid la adresa pre- mierului şi a PNL, ame- ninţând recent, alături de unii deputaţi PSD, că social democraţii vor vota pentru răsturnarea guver- nului la prima moţiune de cenzură. Asta chiar dacă președintele interimar al PSD, Sorin Grindeanu, a respins ferm zvonurile privind ieșirea partidului de la guvernare, numindu- i „ciumpalaci” pe cei care promovează astfel de idei fără o decizie în interiorul partidului. Cu toate acestea, pese- distul botoşănean Marius Budăi a insistat cu criticile la adresa colegilor de guvernare, atât din PNL cât şi din USR, arătându- se îngrijorat de perspecti- va opririi investiţiilor la autostrăzile Moldovei, A7 şi A8. „În acest context, dar și în urma ultimelor discuții din interiorul guvernului cu privire la continuarea și prioritizarea lucrărilor pentru autostrăzile A7 și A8, fac apel către toți par- lamentarii din Moldova: 1. să comunicăm cu toții public susținerea noastră pentru aceste pro- iecte atât de importante pentru zona noastră; 2. să solicităm public clarificarea continuării lucrărilor la A7 și A8; și, dacă nu suntem mulțumiți de răspunsul primit, 3. să votăm următoarea moțiune de cenzură care va fi depusă la adresa guvernului! Moldova nu poate fi tratată «la și altele»! Domnule Bolojan, România trebuie să fie dezvoltată echilibrat în toate zonele, nu doar în vest la dumneavoastră acasă!”, a scris Marius Budăi pe Facebook. „Au ceva de ascuns?” Replica a venit ieri de la parlamentarul liberal Eduard Mititelu. Deputa- tul PNL i-a amintit lui Budăi că ministru al Transporturilor când s-au făcut gafele care au dus la blocaje de finanţare la autostrăzi era chiar actua- lul său şef de partid, Sorin Grindeanu. „Susțin construcția autostrăzilor A7 și A8, dar nu numai! Aștept de peste 3 luni un răspuns din par- tea Ministerului Trans- porturilor privind planu- rile pentru realizarea documentațiilor aferente drumurilor expres prevă- zute în lege pentru județul Botoșani, care parte din ele ar trebui finanțate din fonduri structurale (Pro- gramul Transport). Au ceva de ascuns? Am și eu un mesaj pentru un coleg parlamentar: în loc să propage informații alar- miste și să arunce vina în toate părțile, dar numai unde trebuie nu, ar fi mai util să pună umărul nu doar pentru autostrăzi (care, dacă procedurile sunt făcute corect de cole- gii dumnealui, se finanțea- ză din PNRR, nu?), ci și pentru celelalte drumuri de care județul Botoșani este văduvit - drumuri care vor fi lăsate la coadă dacă finanțarea lor se mută către autostrăzi din cauza colegilor domniei sale. Pe aceeași logică, am și o întrebare către PSD cine răspunde dacă procedurile pentru autos- trăzi nu au fost corecte iar finanțarea lor se mută pe fonduri structurale sau pe programul SAFE? Fostul ministru al transporturi- lor sau actualul? Actualul guvern a propus ca parte din autostrăzi să fie fina- nțate prin programul SEIF” , a fost replica deputatului PNL Eduard Mititelu. Acesta se referă la o interpelare către Sorin Grindeanu, fostul ministru al Transporturilor și Infrastructurii, la care încă nu a primit răspuns. „Dez- voltarea economică suste- nabilă a județului Botoșani nu poate fi reali- zată în absența unei infrastructuri rutiere moderne…Vă solicit res- pectuos să-mi comunicați care sunt demersurile pe care Ministerul Transpor- turilor și Infrastructurii le are în vedere, în anul în curs și în următorii doi ani, din punct de vedere al elaborării documentații- lor tehnico-economice și al identificării surselor de finanțare, pentru urmă- toarele proiecte rutiere esențiale: 1.Drum expres Botoșani – Târgu Frumos (71,5 km) – proiect prevă- zut încă din Legea 363/2006, dar pentru care nu au fost inițiate demer- suri tehnice concrete și nu există o sursă de finanțare identificată până în pre- zent. 2.Drum expres Ștefă- nești – Rădăuți Prut – o conexiune vitală cu Repu- blica Moldova și Ucraina, aflată în același stadiu incipient, fără finanțare sau documentații tehnice inițiate. Vă mulțumesc anticipat pentru atenția acordată și aștept un răspuns cu pri- vire la planurile și anga- jamentele ministerului în raport cu aceste obiective strategice pentru județul Botoșani” , arată deputatul Eduard Mititelu. Premierul Ilie Bolojan a precizat că orice guvern rămâne în funcţie doar dacă are susţinere în Parlament, el refe- rindu-se la declaraţiile fostului minis- tru botoşănean al Muncii Marius Budăi (PSD), care a avertizat că la următoa- rea moţiune de cenzură ar putea vota împotriva Guvernului, în cazul în care lucrările de construcție a autostrăzilor A7 și A8 vor fi sistate. Premierul a explicat că au fost semnate contracte de investiţii pe sume care nu pot fi acope- rite, iar de aceea este nevoie de luarea unor măsuri. „Dacă s-ar fi lucrat serios de la început, aşa cum se dovedeşte că în multe autorităţi din România lucruri- le se finalizează la timp, s-ar fi putut finaliza peste tot”, a mai spus liderul PNL. Acesta a adăugat că orice guvern rămâne în funcţie atât timp cât are sus- ţinere în Parlament, iar în condiţiile în care o moţiune de cenzură trece, guver- nul respectiv, sigur, îşi închide manda- tul. „Deci nu asta este o problemă. Problema pe care o avem este că, aşa cum v-am spus, am semnat contracte de investiţii mult prea mari faţă de cele pe care şi le poate permite România. Gândiţi-vă că pe componenta de autos- trăzi sau de drumuri naţionale se lucrează pe contracte care sunt de zeci de miliarde de euro, ceea ce înseamnă în anii următori necesar de finanţare care trebuie asigurat (...) Credeţi-mă însă că indiferent cine este premierul României, nu există capacitatea de finanţare ca la toate lucrurile să conti- nue pentru că, din păcate, s-au semnat prea multe contracte şi nu a fost o deci- zie care să li se spună până aici, mai mult de atâta nu se poate. Gândiţi-vă că avem stadioanele, avem lucrările pe CNI, le vom prioritiza, le vom eşalona. Vom crea în anii următori o predictibi- litate a acestor finanţări, în aşa fel încât pe fiecare contract să ştii care îţi este anvelopa, care ţi e suma care ţi revine în fiecare an, iar constructorii îşi vor regla ritmul de lucru în funcţie de această sumă pe care o vor avea la dispoziţie” , a mai spus Bolojan. Premierul i-a dat replica lui Budăi Război politic pe investiţiile în drumuri Deputatul liberal botoşănean Edi Mititelu l-a contrat pe fostul ministru Marius Budăi, care ameninţa cu un vot contra guvernului Bolojan. -Cristian MOROŞANU Fostul ministru botoşănean al Muncii Marius Budăi (PSD) critică guvernul atât pentru modul de impozitare cât şi pentru cel de prioritizare a investiţiilor Edi Mititelu (PNL) spune că Marius Budăi ar putea veni cu soluţii, deoarece face parte şi el din coaliţia de guvernare
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODg1NTM=