Layout 1

R eforma companii- lor de stat, modifi- carea indicatorilor de performanță, reducerea numărului de membri în conducerile companiilor și plafonarea indemnizațiilor acestora, precum și digita- lizarea ANAF se numără printre măsurile care vor fi luate de guvern prin al doi- lea pachet pe care îl va adopta guvernul, a anunțat premierul Ilie Bolojan într-o conferință de presă. Potrivit HotNews, Bolojan a vorbit despre o sumă imensă cheltuită în sănătate. Doar de la Casa de Sănătate în 2025 au fost bugetate 77 de miliarde de lei și mai e nevoie de încă 14. Se ajunge la aproape 18 miliarde de euro pe an. Premierul a subliniat că unul din jaloanele pe care trebuie România trebuie să le atingă ca obligație PNRR este legat de pensii- le magistraților, și extins în pasul doi la toate pensii- le speciale. Reformarea societăţilor guvernamentale Un pachet important este reformarea societăți- lor comerciale în care acționar principal este sta- tul. “Ce ne propunem? Vom asigura transparența tuturor companiilor de stat publicând toate datele legate de conduceri și indicatori. Vom modifica indicatorii de performa- nță. Toate conducerile funcționează pe contracte de management. Unii s-au instalat pentru câțiva ani pe indicatori care sunt for- mali de multe ori, care nu sunt indicatori specifici legați de industrie. Dacă ți-ai făcut ședințele lunare, dacă ai anumită compo- nentă și dacă bifezi câteva ceva ai bifat cei mai mulți indicatori”, a spus Bolo- jan. Reducerea subvenţiei “Vom modifica legisla- ția pentru a reduce numă- rul de membri în structuri de conducere și plafona- rea indemnizațiilor la un nivel rezonabil. E nevoie să creștem efi- ciența acestor companii, iar indicatorii să fie cerți. Reducerea subvenției date de stat, îmbunătățirea ser- viciilor, profiturile supli- mentare să revină statului. E nevoia de închiderea societăților care acumu- lează pierderi mai mulți ani consecutivi. Nu vom mai putea tole- ra astfel de situații în care câștigurile sunt net difere- nțiate față de performanță. Este un grup de lucru pen- tru aceste măsuri condus de vicepremierul Anasta- siu, a mai anunţat Bolojan. Randamentul băncilor de stat “Unul din indicatorii bancari după care poți judeca o bancă este randa- mentul capitalului. Bănci- le noastre de stat cu mana- gement performant, cu salarii de peste 20.000 net, cu comitete, cu indemni- zații maxime, realizează randamente care sunt jumătate față de băncile din piață. Toate băncile statului, să fim bine înțe- leși. Mă gândesc la CFR sau Metrorex care benefi- ciază de subvenții. Statul român le subvenționează cu milioane de lei. În Marea Britanie toate com- paniile funcționează fără subvenție. Suntem în situația care cu 80% din buget subvenție abia ter- minăm anul pe 0”, adaugă Bolojan. Modificarea legislaţiei fiscale “O altă componentă este modificarea legisla- ției fiscale și măsuri pen- tru a încasa veniturile. Este important să ne cre- ștem gradul de încasare. Nu putem face de pe o zi pe altă că sunt fenomene acumulate în ani de zile. Ca să combați economia neagră trebuie să faci con- troale serioase, se știu zonele, precum e în con- strucții. E nevoie să finalizăm digitalizarea ANAF. E o povestă fără sfârșit. Nu există niciun interes la ANAF să se facă digitali- zarea. Acumularea de arierate mari arată cât se poate de cert că unele societăți au fost protejate în acești ani. Societăți care sunt averti- zate când sunt controlate, procese verbale care nu consemnează sume reale, ci mult mai mici, controa- le formale. E nevoie de oameni specializați pe controlul prețurilor de transfer. Acesta este un domeniu foarte important, în care în afara pachetului legi- slativ, toate instituțiile tre- buie să colaboreze, să facă schimb de date, astfel încât să combatem evaziu- nea fiscală și frauda în domeniul public. Evaziu- nea este și o cauză, dar și un efect”, mai spune Bolo- jan. Reducerea risipei din sănătate “A doua direcție impor- tantă: reducerea risipei din sistemul de sănătate. În urmă cu 10 ani, 2014, 2015 ponderea cheltuieli- lor din veniturile curente ale statului erau 11%, acum au crescut la 14- 16%. Asta înseamnă niște sume foarte mari. Dacă banii vin fără probleme, nimeni nu acționează în privința bunei gestionări. E nevoie să legăm salari- zarea de activitatea spita- lului. La anumite spitale costurile de personal depășesc 90%. Avem decontări fictive sau umflate în multe cazuri. Aproape toate spitalele au consultanți pentru a-și îmbunătăți indicatorul de complexitate. Avem chel- tuieli cu medicamentele scăpate de sub control, care se extind de la an la an. Nu controlăm aici aproape nimic, numărul de medicamente inovative este foarte mare, sunt medicamentele scumpe și cred că suntem una din puținele țări în care pon- derea acestor medicamen- te inovative este mult mai mare decât a celor generi- ce, care rezolvă, pentru 90% din boli, exact în ace- lași fel partea de trata- ment. Dar, sigur că, dacă prescrii un medicament generic, așa, în general, s- ar putea ca un congres să se organizeze la București sau la Sofia, și nu la o dis- tanță mult mai mare. Și aici trebuie să inversăm balanța. Dar asta înseam- nă că atât Ministerul Sănătății, cât și Casa tre- buie să intervină și să corecteze lucrurile și cu bani mai puțini să rezol- văm, în 99% din cazuri, problemele legate de tra- tamentul pacienților. Sigur, sunt medicamente speciale care nu pot fi înlocuite, înțelegem asta, dar asta nu trebuie să fie regula, ci excepția. Avem concedii medicale extinse. Avem niște punți în perioadele critice între sărbători și se vede un vârf de concedii progra- mate pe câteva zile. Nu te poți îmbolnăvi programat în număr atât de mare”, a mai spus Bolojan. Reforma administraţei publice “Un alt pachet care se lucrează este reforma administrației publice. Vom avea o a doua întâlni- re săptămâna viitoare cu reprezentanții autorităților publice”, a anunţat pre- mierul. Descentralizarea jocurilor de noroc “O altă componentă este descentralizarea. Vom descentraliza jocuri- le de noroc. E nevoie ca primăria să stabilească o zonă. Poate fi tot orașul, sau doar o stradă sau doar un cartier unde pe bază de taxă specială primăria stabilește intensitatea. Comunitățile vor decide dacă au nevoie de jocuri de noroc sau nu, dacă unul sau 100. Azi nu au competență și sunt invada- te orașele noastre” , a declarat Bolojan. Pensiile magistraţilor “Unul din jaloanele pe care trebuie să le atingem este legat de pensiile magistraților, și extins în pasul doi la toate pensiile speciale. Avem câteva rea- lități care nu pot fi contes- tate, avem o pensionare prea rapidă a magistrați- lor, în general la 48 de ani. Din pensionările pe care le-am semnat ca președinte, majoritatea erau la 48 de ani. A treia componenta nivelul pen- siilor. Azi pensia este 80% din salariul brut, dar nu mai mult decât ultimul salariu. 80% dintr-un salariu brut e mai mult decât un salariu net. Tra- duc asta - pensia este cât ultimul salariu. Mai există undeva ca pensia să fie egală cu ultimul salariu? Eu cred că nu. O formula- re corectă este 80% din salariul net” , spune Bolo- jan. O nouă lege a salarizării “Toate lucrurile trebuie completate cu o nouă lege de salarizare, care să nu scadă veniturile, dar să nu permită să avem zeci de mii de procese pe interpre- tare care să genereze alo- cări suplimentare de milioane de euro” , a con- chis premierul. MONITORUL de BOTOŞANI LUNI, 14 IULIE 2025 7 LOCAL Ce aduce al doilea pachet al reformei fiscale Premierul Ilie Bolojan susţine că al doilea pachet al reformei fiscale va face ordine în instituţiile statului. Ilie Bolojan: “Vom asigura transparenţa tuturor companiilor de stat publicând toate datele legate de conduceri și indicatori”

RkJQdWJsaXNoZXIy ODg1NTM=