Monitorul de Botosani
MONITORUL de BOTOŞANI VINERI, 16 MAI 2025 5 LOCAL P roblemele de la Spi- talul Județean de Urgență „Mavro- mati” Botoșani nu s-au risipit, în ciuda sprijinului public primit de manage- rul Corneliu Prepeliță din partea conducerii județu- lui. În timp ce unitatea sanitară se confruntă cu o lipsă acută de personal medical și o imagine publică afectată de scanda- luri, conducerea Consiliu- lui Județean cere acțiuni concrete și urgente. Valeriu Iftime, preșe- dintele Consiliului Județean Botoșani, și-a reiterat miercuri, în cea mai recentă ședință extra- ordinară a CJ, sprijinul față de managerul spitalu- lui, dar cu așteptări clare - atragerea de medici și redresarea imaginii institu- ției. Într-un discurs direct, Iftime a atras atenția asu- pra urgenței acestor pro- bleme. „Nu vă fac reproșuri, eu doar vă pun în vedere câteva chestiuni în care vă declar public toată susți- nerea dar dv. trebuie să rezolvați. Cu RUNOS, fără RUNOS, habar nu am, dar trebuie să aveți o echipă funcțională, pentru că la spital noi trebuie să plân- gem după doctori. E nevo- ie de doctori în țara asta incredibilă și nu vin la Botoșani, mai ales dacă știu că la Botoșani e gra- dul nu știu care și ce clasi- ficare avem, mai ales că sunt niște chestiuni care planează asupra noastră că nu știu ce s-a întâmplat în spital”, a spus Iftime. Șeful CJ a afirmat că este dispus să facă demer- suri legislative pentru acordarea de bonusuri medicilor care aleg să lucreze în județe mici. Însă, fără o imagine favo- rabilă și o atmosferă pri- mitoare, spune el, eforturi- le ar putea fi zadarnice. Iftime avertizează că odată cu deschiderea spitalelor regionale, presiunea pe unitățile din județe precum Botoșani va crește, iar lipsa medicilor s-ar putea acutiza. Puncte nevralgice Una dintre principalele nemulțumiri vizează com- partimentul de Resurse Umane (RUNOS). Mai mulți angajați au acuzat că nu li s-au recunoscut vechimile reale în muncă, ceea ce le-a afectat salarii- le. Managerul Prepeliță confirmă problemele și spune că s-a ajuns inclusiv la un proces care s-a soldat cu o sentință în favoarea angajaților, însă hotărârea instanței nu a fost atât de limpede în ceea ce privește îndemnizația de încadrare. „Sunt situații care de prin 2020 nu au fost date, adică sunt persoane care trebuie trecute de la gra- dația 3 la gradația 5 pen- tru că prin 4 nu au mai tre- cut. Și aceasta este evide- nța serviciului resurse umane” , a recunoscut Corneliu Prepeliță. El mai afirmă că unii dintre angajați au câștigat deja în instanță procesele privind aceste nereguli, iar termenul pentru emiterea deciziilor de recalculare expira pe 15 mai. „Legendă cu domnul manager de la Resurse Umane” În același timp, Valeriu Iftime a cerut ca proble- mele de ordin intern să fie tranșate rapid. „Există o legendă în orașul acesta legată de comportamentul domnului manager de la Resurse Umane. Eu nu știu, nu îl cunosc bine, nu l-am văzut decât o singură dată. Tre- buie să avem o discuție cu dumnealui. Înțeleg că există niște oameni care au niște salarii foarte mici” , a completat șeful CJ. Constantin Bursuc, vicepreședintele CJ care are în coordonare activita- tea spitalului, a cerut managerului ca la urmă- toarea ședință a Consiliu- lui de Administrație să participe și șeful de la RUNOS. „Aș vrea să participați și dumneavoastră la Con- siliile de Administrație, aș vrea ca în comitetul direc- tor să-l chemați și pe dom- nul acesta de care spuneți dumneavoastră, să aibă calitatea de invitat pe con- vocator ca să putem să luăm și noi atitudine față de acest domn dacă nu-și face atribuțiile de serviciu ”, a opinat vice- președintele Bursuc. „Zboară elicopterul de la Iași la noi în fiecare zi ” Acesta a atras atenția că și angiograful adus la spi- tal la finele anului trecut trebuia să devină funcțio- nal, cu gardă, întrucât mulți pacienți de pe car- diologie continuă să fie transferați la clinicile de profil din zonă. „Vedeți, zboară elicop- terul de la Iași la noi în fie- care zi. Sună telefoanele la noi că nici nu mai știu la cine să apelez (...) Facem foarte multă telemedicină și nu știu de ce se aprobă lucrul acesta în loc să aducem un medic la noi, care să stea la noi, să aibă grijă de pacienții noștri, nu doar să vină temporar sau să nu-l cunoaștem la față” , a mai spus Bursuc. Managerul Prepeliţă recunoaște dificultăţile Corneliu Prepeliță a confirmat în fața plenului Consiliului Județean că a întâmpinat dificultăți în colaborarea cu unii anga- jați, menționând chiar și repercusiuni în urma unei cereri legale. „Chiar țin să informez în plen, am încercat și cu rugăminți, am încercat și cu un ton mai autoritar, în limitele legii, am avut și repercusiuni, pe un ton în care am solicitat unui angajat să întocmească o decizie absolut legală, inclusiv Tribunalul Botoșani a spus că acea detașare era absolut legală de la Psihiatrie la Podri- ga”, a invocat Prepeliță. Un astfel de conflict a dus până la implicarea procurorilor, potrivit spu- selor sale. Ba mai mult, a susținut el, a ajuns să poar- te el însuși discuții cu rec- torii și decanii de la uni- versitățile și facultățile de profil pentru a căuta medici pentru specializări- le deficitare. „Nu ne permitem greșeli ” Ramona Guraliuc, șefa UPU – SMURD și toto- dată consilier județean, a intervenit în dezbatere pentru a atrage atenția asupra unui aspect ese- nțial - lipsa medicilor, în ciuda investițiilor consi- derabile în aparatură și infrastructură. „Avem un spital, o investiție extraordinară, poate mai bună decât multe centre universitare, dar nu avem oameni. Și nu orice resursă umană, ci una de calitate, evalua- tă după niște criterii. Dar, pe de altă parte, cine aduce această resursă umană? Trebuie să avem în cadrul biroului de resurse umane această echipă care să fie cu recrutarea” , a explicat șefa de la UPU-SMURD. Guraliuc subliniază că lipsa unei echipe de recrutare profesioniste duce la pierderea medici- lor colaboratori, din cauza lipsei facilităților esențiale. „Să anticipăm efectiv ceea ce el și-ar dori și să anticipăm lucrul acesta. Pentru că de-a lungul timpului, trebuie să recu- noaștem, am pierdut, fie că nu am oferit decont la transport, fie că nu i-am oferit o locuință unde să stea pe perioada gărzii, nu neapărat să o închi- riem dar, pe perioada gărzii, pentru că ei vin la Botoșani fac un anumit număr de gărzi plătesc o chirie sau plătesc un hotel. Și o să vedeți că din suma respectivă nu-i rămâne mare lucru. Noi nu ne permitem să facem greșelile astea” , a mai spus Ramona Guraliuc. Colaborare cerută de şeful CJ Concluzia momentului a venit tot de la președin- tele Consiliului Județean - fără colaborare între conducere și serviciile interne, atragerea medici- lor devine imposibilă. Valeriu Iftime susține că oferă tot sprijinul mana- gerialului Prepeliță, dar cere o schimbare vizibilă în dinamica instituției și în modul în care aceasta este percepută de către pacienți și viitorii anga- jați. Rămâne de văzut dacă sprijinul politic, investi- țiile în echipamente și presiunea publică vor reuși să transforme Spita- lul Județean Mavromati într-un centru medical eficient și respectat. Până atunci, lupta cu micro- managementul și imagi- nea pătată continuă. Spitalul Judeţean bântuit de probleme Şefii judeţului şi cei ai Spitalului Mavromati recunosc că la Botoşani s-au făcut investiţii, dar fără specialişti acestea nu valorează nimic. -S. GHEORGHIU sgheorghiu@monitorulbt.ro Valeriu Iftime a declarat că managerul spitalului are susţinerea sa, cu condiţia să se vadă mai repede o schim- bare în bine
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODg1NTM=