Monitorul de Botosani
MONITORUL de BOTOŞANI MARŢI, 17 IUNIE 2025 8 LOCAL Î ntr-o lume în care școala se luptă tot mai greu să țină pasul cu nevoile reale ale copiilor, o profesoară din Botoșani reușește de aproape trei decenii să transforme sala de clasă într-un laborator al excelenței. Andreea Elgamal nu este doar das- căl, ci și autor, mentor, cercetător și inițiatoare a unui proiect care schimbă destine: „O altfel de școală - educația excelenței”. Cu opt cărți publicate și sute de elevi inspirați, ea conti- nuă să își urmeze visul de a construi o educație vie, relevantă, profundă. În prezent, Andreea Elgamal este studentă doc- torand în anul al III-lea la Universitatea Pedagogică de Stat din Chișinău și predă la o clasă pregătitoa- re, unde combină metode- le tradiționale cu activități moderne, adaptate nevoi- lor reale ale copiilor. Ea oferă elevilor atât ore tra- diționale, cat și activități moderne. Îmbină toate activitățile pe care le des- fășoară datorită unei orga- nizări rigoare, a pasiunii pentru educație, dar și a echipei de oameni cu care lucrează. „Multe dintre activități- le mele sunt interconecta- te. Orele de la școală și cele din cadrul «O altfel de școală» îmi oferă idei pentru cărți - observ ce funcționează, ce nevoi au elevii și transform aceste experiențe în materiale utile pentru profesori și copii. Scrierea cărților mă ajută să-mi clarific con- ceptele și să îmi îmbună- tățesc metodele de preda- re. Este important să îți respecți ritmul și să știi când să iei o pauză. Mă asigur că îmi rezerv momente pentru mine, pentru familie și pentru activități care mă încarcă de energie. Astfel, pot rămâne creativă și eficien- tă pe termen lung” , a spus Andreea Elgamal. O nouă apariţie editorială Publicarea lucrării „Comunicarea dialogată - Ghid metodologic” a fost un pas firesc în parcursul ei academic și de cerceta- re. Cartea este nu doar un rezultat al cercetării docto- rale, ci și un instrument practic menit să încurajeze și să îmbunătățească o practică a comunicării dia- logate în diverse domenii. Aceasta a considerat nece- sar să ofere un material practic și teoretic care să sprijine atât cercetătorii, cât și practicienii interesați de acest subiect. „Cartea se bazează pe teza mea de doctorat și include o analiză detaliată a conceptului de comuni- care dialogată în context educațional, exemple practice și studii de caz observate în clasele pri- mare, strategii și metode eficiente pentru profesori care să le permită să încu- rajeze dialogul constructiv cu și între elevi, recoman- dări concrete pentru îmbu- nătățirea relației elev-pro- fesor prin intermediul dia- logului” , a declarat Andreea Elgamal. Volum adresat profeso- rilor şi studenţi lor Volumul este adresat, în primul rând, profesorilor din ciclul primar, dar și studenților la Pedagogie sau celor interesați de inovarea educațională. Cititorii vor găsi în ea instrumente practice și exemple relevante care îi vor ajuta să creeze un mediu educațional colabo- rativ și să-și dezvolte abili- tățile de comunicare cu elevii. „Procesul de realizare a cărții a fost unul com- plex și s-a desfășurat pe parcursul a aproximativ doi ani - perioadă în care am îmbinat studiul teoretic cu analiza unor exemple concrete de dialog eficient. În plus, am inclus elemen- te metodologice care să sprijine aplicabilitatea conceptului în diverse contexte educaționale și profesionale”, a spus Andreea Elgamal. Pe parcursul redactării, profesoara a beneficiat de sprijinul îndrumătorului de doctorat, doamna con- ferențiar doctor Valentina Ciobanu de la Universita- tea Pedagogică de Stat din Chișinău, colegi din domeniu care i-au oferit feedback valoros și suge- stii constructive. De ase- menea, a colaborat cu spe- cialiști în comunicare și educație pentru a valida metodele propuse și a o asigura că lucrarea răspun- de nevoilor reale ale celor interesați de acest subiect. Autoarea a opt cărţi dedicate profesorilor și elevilor „Primele două cărți, scrise împreună cu mama mea, au fost un real sprijin pentru copiii din clasele noastre, dar și pentru alți elevi care aveau nevoie de un material bine structu- rat, într-o perioadă în care auxiliarele didactice erau puține. Culegerile de exer- ciții pentru centrele de excelență au fost extrem de utile pentru elevii pasio- nați, care își doreau să aprofundeze și să exerseze mai mult, oferindu-le o abordare diferită, adapta- tă nevoilor lor. Chiar dacă se adresau centrelor de excelență, colegii mei le- au folosit în predarea de la clasă. Sunt cinci la număr, fiecare ediție a fost revizui- tă și adăugită” , a explicat Andreea Elgamal. Potrivit profesoarei, cărțile au un impact real și vizibil, atât în rândul elevi- lor, cât și al profesorilor. Fiecare lucrare a venit ca un răspuns la o nevoie educațională concretă, iar acest lucru s-a reflectat în modul în care au fost pri- mite și utilizate. Cărțile au ajutat cadrele didactice să-și diversifice metodele de predare, să găsească resurse supli- mentare pentru activitățile cu elevii și să descopere noi modalități de a stimula gândirea critică și partici- parea activă a copiilor la ore. Profesorii care au folosit materialele în acti- vitatea lor i-au oferit Andreei Elgamal un feed- back pozitiv, spunând că le-au fost de ajutor în orga- nizarea lecțiilor și în moti- varea elevilor. Despre proiectul „O altfel de școală” Proiectul „O altfel de școală – educația excele- nței” a luat ființă în 2009, împreună cu învățătoarea Nastasia Rada, din dorința de a oferi elevilor de clase- le a III-a și a IV-a cu abili- tăți înalte la matematică (potențial ridicat) un cadru special în care să-și dez- volte abilitățile, să-și exploreze curiozitatea și să fie provocați intelectual prin activități diferite de cele din programa tradițio- nală. Astfel, de 16 ani au fost înscriși la cursurile oferite până acum circa 1.064 de elevi. „Mulți ani am lucrat neîntrerupt amândouă, joia, câte două ore. Veneam cu mult drag pen- tru că erau copii curioși care doreau să învețe. Din momentul în care doamna Rada s-a pensionat, am continuat colaborând foarte bine cu domnul pro- fesor Dan Ifrim, dar și cu alți profesori dedicați care împărtășesc aceeași viziu- ne despre educația excele- nței. Sunt profesori cu experiență, pasionați de predare, care își adaptea- ză metodele la nevoile copiilor și care pun accent pe dezvoltarea unui mediu interactiv și stimulant” , a declarat Andreea Elgamal. În cadrul proiectului sunt implicați și profesori care predau și la alte școli botoșănene. Anul acesta derularea activităților a fost dificilă din cauza renovărilor școlilor la nivel de municipiu. Pentru a fi parte din cadrul centrului de excele- nță la matematică, elevii trebuie să susțină o testare inițială în luna octombrie sau să vină cu recomanda- rea unor cadre didactice, așa cum s-a întâmplat după pandemie. „Proiectul „O altfel de școală – educația excele- nței” este mai mult decât un curs – este un spațiu în care elevii învață să gân- dească diferit, să fie curioși și să se bucure de procesul educațional. Iar pentru mine, faptul că pot contribui la dezvoltarea acestor copii este cea mai mare satisfacție”, a mai spus Andreea Elgamal. „O abordare echilibrată permite o învăţare profundă și durabilă” Andreea Elgamal este de părere că integrarea metodelor inovative de predare în procesul educa- țional contribuie semnifi- cativ la dezvoltarea gândi- rii critice, a creativității și a motivației elevilor, ofe- rindu-le elevilor contexte de învățare active și adap- tate nevoilor individuale. Cu toate acestea, ea nu uită de metoda tradițională de predare, optând pentru un echilibru între cele două. „Metodele inovative, cum ar fi învățarea prin joc, proiectele interdisci- plinare și utilizarea tehno- logiei, fac ca lecțiile să fie mai atractive. Copiii sunt mai implicați atunci când descoperă informațiile în mod activ, în loc să fie simpli receptori ai cunoști- nțelor. Cu toate acestea, metodele tradiționale rămân fundamentale, asi- gurând structura logică, disciplina intelectuală și transmiterea sistematică a cunoștințelor esențiale. O abordare echilibrată, care îmbină inovația cu ele- mentele clasice ale predă- rii, permite o învățare pro- fundă și durabilă, spriji- nind atât performanța academică, cât și forma- rea competențelor necesa- re în societatea actuală” , a explicat Andreea Elga- mal. „Am intrat în învăţământ cu dorinţa sinceră de a fi diferită” Acum, profesoara predă la o clasă pregătitoare și alege să desfășoare majo- ritatea activităților prin joc, deoarece cei mici dacă nu sunt interesați de ore, își găsesc alte preocupări, atenția fiindu-le foarte ușor detronată. Întrebată despre începuturile sale în meseria de profesor, Andreea Elgamal a spus: „Ca orice debut, primii ani au fost o combinație de entuziasm, provocări și lecții învățate din experie- nță. Ca absolvent de liceu pedagogic, am intrat în învățământ cu dorința sin- ceră de a fi diferită și am descoperit rapid că mese- ria de dascăl înseamnă mult mai mult decât trans- miterea unor informații – înseamnă construirea relațiilor cu elevii, adapta- bilitate și învățare conti- nuă”. Acum, ea s-ar descrie drept un cadru didactic dedicat, pasionat de inova- ție în educație și preocupat de dezvoltarea elevilor, dincolo de manuale și cur- riculum standardizat. Experiența de peste 28 de ani în învățământ și cerce- tarea în domeniul comuni- cării dialogate la clasele primare i-au oferit o per- spectivă mai profundă asupra nevoilor reale ale elevilor și provocărilor sis- temului educațional. Şcoală transformată în laborator al excelenţei Andreea Elgamal este dascăl, autor, mentor, cercetător și a iniţiatat un proiect care schimbă destine. - Mădălina MIHAI Andreea Elgamal: „Scrierea cărţilor mă ajută să-mi clari- fic conceptele și să îmi îmbunătăţesc metodele de predare”
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODg1NTM=