Monitorul de Botosani

MONITORUL de BOTOŞANI JOI, 19 IUNIE 2025 3 LOCAL S ituație greu de imaginat pentru anul 2025, când o coadă cât o noapte de vară s-a format de marţi în fața sediului Casei Județene de Pensii (CJP) Botoșani, unde zeci de pensionari au ales să își petreacă orele întunecate pe scări, în așteptarea redistribuirii biletelor de tratament. Miza? Unul dintre cele 52 de locuri rămase disponibile pentru această serie. Fără un sistem digital sau criterii clare de distri- buire din partea Casei de Pensii, oamenii și-au întocmit singuri o listă de așteptare și păzesc locul zi și noapte pentru a nu fi eliminați. În lipsa unui sistem de programare sau de preluare ordonată, oamenii s-au auto-organi- zat exemplar. Lista de ordine, scrisă de mână pe o coală A4, a fost gestio- nată cu strictețe. La fieca- re trei ore, se face striga- rea. Cine lipsește, este tăiat. „Suntem 20-23, dar până mâine dimineaţă mai vin. Este listă! Şi din 3 sau 4 în 4 ore facem apelul şi cine nu este, tăiem de pe listă. Păi nu? Se culcă frumos acasă şi vine dimineaţă când se deschide, dă-mi biletul. Şi unul care stă toată noap- tea aici cum e?” , spune unul dintre cei care stau noaptea la rând. „Anul trecut tot aşa am stat” Unii au venit încă din dimineaţa zilei de marţi, în speranţa ca miercuri la prima oră vor prinde bilet. „Stau de la ora nouă dimineaţa. M-am dus până acasă şi am venit înapoi. Stăm până mâine dimineaţă, ce să facem? O să merg acasă un pic şi vin înapoi. Noroc că e vremea bună. Ţine Dumnezeu cu noi, măcar el. Anul trecut tot aşa am stat. Anul ăsta sperăm, sunt a patra şi sper să iau. Am făcut noi o listă şi deocamdată o respectăm. Ca pe vre- muri, noi ţinem minte când stăteam la butelii” , a spus doamna Mirela. De la primele ore ale dimineții și până târziu în noapte, scările Casei de Pensii au devenit loc de așteptare, dar și de socia- lizare. Pensionarii vor- besc între ei, schimbă informații și speranțe. Unii au plecat acasă și s- au întors, doar pentru a nu-și pierde locul. Unii care au ajuns deja şi au prins loc pe lista improvi- zată şi-au sunat prietenii pentru a-i anunţa şi pen- tru a se organiza pentru a prinde loc în staţiunile dorite. Cafea şi pernuţă de acasă Odată cu lăsarea nopţii oamenii şi-au adus chiar şi pernuţe, o sticlă de cafea sau au ocupat o bancă din apropiere, pen- tru a sta mai comod. Toţi însă trebuie să fie prezenţi la apel. Oamenii și-au adus scăunele, pături și multă răbdare. Dincolo de ușile închise ale insti- tuției, organizarea a fost preluată integral de cei care au nevoie de aceste bilete: pensionarii. Mecanismul este sim- plu, dar dur: primul venit, primul servit. Astfel, fără programări online sau afișări oficiale clare, zeci de persoane s-au așezat la rând încă din dimineața zilei de 17 iunie și au făcut o listă scrisă de mână, stabilind propriile reguli, printre care și una extrem de strictă: dacă lipsești mai mult de două ore, ești șters de pe listă. Deşi recunosc că au stat şi mai multe nopţi pentru a prinde astfel de bilete, oamenii sunt nemulţumiţi de atitudinea autorităţilor şi mai ales de lispa aces- tora de transparenţă. „S-a făcut o listă, adică noi de afară, oamenii. Pensio- narii. Acum sunt 52 de locuri, dar prindem mâine dimineață. Trebuie să stăm toată noaptea, că vin alții cu lista” , a spus un alt botoşănean care s-a pus pe listă. Unul dintre primii pe listă ştie deja şi unde vrea să meargă. La Eforie Nord sunt doar două bile- te, astfel că are noroc. „Îs pe listă la numărul doi. Anul trecut am fost numărul unu. Dar am stat trei nopţi. Acum probail stau numai una. Cum îşi fac treaba instituţiile? Şi ei unde au anunţat aceste locuri? Nu au anunţat nicăieri. Tocmai, că pe ei nu îi interesează. Asta au spus. Am zis, «domnule nu vă organizaţi să ştim şi noi?» «Nu, voi organi- zaţi-vă, noi nu avem trea- bă». A făcut o listă şi asta e. Noi din trei în trei ore facem strigrea şi dacă nu sunt îi ştergem de pe listă. Dacă sunt a doua persoa- nă, sper să prind. Prima sigur nu vrea la Eforie, că am întrebat-o. E o singură persoană, noi suntem doi”, a spus Constantin Carpen. „Cererea este prea mare faţă de câte locuri se alocă” Reprezentanţii Casei de Pensii spun că situaţia se repetă an de an şi, mai mult ca sigur, se va întâlni şi anul viitor. Asta pentru că oamenii refuză să se organizeze altfel decât cum ştiu ei. „Din păcate, cererea este prea mare față de câte locuri se alocă și de obicei toți pensionarii își doresc să meargă la tratament în lunile de vară și atunci această perioadă se aglo- merează, chiar dacă perioada de acordare începe de la începutul anului și se finalizează către sfârșitul anului. Majoritatea își doresc să meargă în acest sezon, în această serie. Am avut alocate de la Casa Națio- nală un număr de 114 locuri, iar în urma refu- zurilor și a suplimentări- lor avem 52 momentan, care vor fi redistribuite la liber și atunci pensionarii se organizează cum își doresc pentru ocuparea lor. Este primul venit, pri- mul servit, desigur. Am încercat diferite metode, însă ei revin tot la aceas- tă situație de a-și face o listă singuri, de a sta aici. În afara criteriilor de eli- gibilitate care spun foarte clar că prioritate au cei care nu au mai fost până acum şi în funcţie de tipo- logia pensiei, dumnealor îşi doresc să meargă anual la tratament şi atunci de obicei vin la redistribuire cei care îşi doresc să meargă în fie- care an” , a precizat Cris- tina Anton, directorul Casei de Pensii Botoşani. Biletele de tratament balnear puse la dispoziție prin Casa Națională de Pensii Publice includ: - 16 zile de sejur, dintre care 12 de tratament medical; - Cazare și masă în stațiuni balneare acreditate; - Proceduri de fizioterapie, hidroterapie, masaj sau gimnastică medicală. - Pensionarii plătesc 50% din cuantumul total brut al drepturilor de pensie, dar nu mai mult decât costul integral al biletului. - Dacă 50% din pensie depășește valoarea biletu- lui, pensionarul achită doar costul efectiv. Dacă veniturile brute lunare sunt mai mici decât câștigul salarial mediu brut (în decembrie 2024: 9.251 lei brut / 5.645 lei net), contribuția este de 50% din valoarea biletului. Dacă venitul brut depășește media națională, biletul este achitat integral. Această diferențiere urmărește susținerea catego- riilor cu venituri mici, însă în practică, mulți pen- sionari spun că nu și-ar permite nici contribuția redusă fără eforturi. Dosarul trebuie depus la casa județeană de pensii și conține cerere tip, talon de pensie sau adeverință de venit, bilet de trimitere de la medicul de fami- lie/specialist, declarație pe propria răspundere pri- vind alte pensii, copie act de identitate. Distribuirea se face, de regulă, pe baza unui punctaj stabilit la nivel județean, dar în cazul redis- tribuirilor - cum este cel de la Botoșani - alocarea se face în ordine cronologică, fără punctaj, generând neclaritate și aglomerație. În 2025, peste 60.000 de bilete au fost puse la dispoziție prin Casa Națională de Pensii, însă cere- rea depășește constant oferta. Cum se acordă biletele Cristina Anton, director CJP: „Am încercat diferite metode, însă ei revin la această situaţie de a-și face listă sin- guri” Rând comunist la bilete în staţiuni Amatorii de bilete spun că au aceleaşi reguli ca atunci când se stătea la butelii în perioada comunistă, ast- fel că nimeni nu se supără Zeci de botoşăneni stau de veghe nopţi la rând în faţa sediului CJP pentru a prinde bilete subvenţionate la tratament. -Tudor CHIRIAC

RkJQdWJsaXNoZXIy ODg1NTM=