Monitorul de Botosani
MONITORUL de BOTOŞANI JOI, 19 IUNIE 2025 5 LOCAL R eușită spectacu- loasă a polițiștilor din Botoșani, care au reușit să recupereze suma de 1.000.000 de lei sustrasă prin metode de fraudă informatică. Ancheta complexă a fost derulată de Serviciul de Investigații Criminale, cu sprijinul structurilor spe- cializate în combaterea criminalității cibernetice. Detaliile operațiunii au fost prezentate ieri, în cadrul unei conferințe de presă susținută de comi- sarul-șef Costîn Tudor și de subcomisarul Lucian Mihăescu, șeful Serviciu- lui de Investigații Crimi- nale. „Este o reușită impor- tantă care demonstrează eficiența muncii de inves- tigare, dar și nevoia de vigilență sporită în fața noilor forme de crimina- litate online. Cazul (...) este o dovadă clară a profesionalismului poliți- știlor din cadrul Inspec- toratului de Poliție Județean Botoșani. Vor- bim despre o fraudă deosebit de gravă, cu un prejudiciu de 1.000.000 de lei, dar și despre o anchetă complex, care s- a încheiat cu o reușită remarcabilă - recupera- rea integrală a sumei pierdute de victimă. Este un rezultat care merită subliniat, nu doar prin prisma valorii recupera- te, ci și pentru că reflectă capacitatea poliției de a răspunde eficient la forme tot mai sofisticate de criminalitate”, a spus comisarul șef Tudor Cos- tîn, șeful Inspectoratului de Poliție Județean Botoșani. De la ce a pornit totul „Frauda informatică s-a petrecut în luna mai a anului curent, când victi- ma a fost contactată tele- fonic de un bărbat, care s-a recomandat ca fiind reprezentant al unei uni- tăți bancare și care i-a transmis că de pe contul său bancar ar fi fost efec- tuate plăți neautorizate, către o platformă de comerț online dintr-o altă țară. Imediat, victima a verificat și infirmat aceste activități. Ulterior, a doua zi, în jurul orei 10.00, a fost apelată din nou, de pe un număr de telefon specific aceleiași unități bancare, prin metoda «spoofing». De această dată presupusul angajat al băncii i-a spus că datele sale bancare ar fi fost compromise și că este necesară aplicarea unor măsuri de securitate și de reactualizare a date- lor” , a explicat șeful Ser- viciului de Investigații Criminale, subcomisar de poliție Lucian Mihăescu. Sub acest pretext, vic- tima a fost convinsă să instaleze pe telefonul per- sonal mai multe aplicații de tip remote-control, care i-au permis infracto- rului accesul la telefon și autorizarea unei plăți, într-o singură tranșă, în valoare de 1.000.000 de lei către un cont bancar, al altei instituții bancare, din afara țării. Ţepari mai convingători ca reprezentanţii băncii În timpul discuțiilor avute cu autorul, în momentul confirmării efectuării tranzacției, vic- tima a fost contactată de reprezentanții reali ai băncii, însă autorul, aflat încă în apel cu victima, i- a spus să nu răspundă, susținând că este vorba despre un apel efectuat de sistemul automat de comunicare cu clienții al băncii. Apelul telefonic cu autorul a durat aproxi- mativ trei ore, iar după acest timp, persoana vătă- mată a realizat ca a fost victima unei înșelăciuni prin mijloace de comuni- care utilizate în mediul online. „Aceasta fraudă infor- matică despre care vor- bim astăzi a fost executa- tă cu metode specifice criminalității cibernetice moderne - tehnici de ingi- nerie socială, spoofing pentru mascarea numă- rului apelantului, instala- rea de aplicații de control de la distanță și, bineînțe- les, manipulare psiholo- gică. Victima a fost con- vinsă să instaleze aplica- ții care au permis accesul infractorilor direct în contul bancar, ceea ce a dus la transferul unei sume uriașe într-un cont bancar emis de către o instituție financiar-ban- cară, cu sediul în străină- tate. Am reușit să identifi- căm greșelile comise de autori în derularea tran- zacției, precum și modul de operare utilizat de către aceștia - elemente care au dus la localizarea rapidă a fondurilor și, implicit, la recuperarea lor integrală și anume suma menționată ante- rior, 1.000.000 lei, echi- valentul a 200.000 EURO. A fost o investiga- ție care a presupus cola- borare cu mai multe structuri și un efort anali- tic susținut. Îi felicit pe toți colegii implicați pen- tru profesionalism” , a mai spus subcomisarul Mihăescu. Avertismentele poliţiștilor În același timp, repre- zentanții IPJ au subliniat încă o dată - nicio bancă nu va cere, telefonic, instalarea unor aplicații pe dispozitivele dumnea- voastră multimedia (tele- fon mobil, tabletă, etc.). „Dacă primiți un astfel de apel, închideți imediat și contactați direct banca sau poliția. Vigilenta este, de multe ori, prima linie de apărare în fața infra- cțiunilor informatice”, spun polițiștii Cazuri în scădere, dar pericolul persistă Deși cazurile de fraude online sunt în scădere la nivelul județului Botoșani, iar până în acest moment au fost înregistrate cu aproxima- tiv 50 de cazuri mai puți- ne, față de aceeași perioa- dă a anului trecut și, deși au fost desfășurate activi- tăți preventive și au fost transmise în spațiul public mesaje de infor- mare, unele persoane continuă să cadă victime unor astfel de metode de înșelăciune. Din păcate, susține șeful Serviciului de Investigații Criminale, există și cazuri în care victimele sunt foarte “determinate” să fie frau- date și nu țin cont nici dacă le este atrasă atenția, chiar în timp ce vorbesc cu cei care încearcă să le păcălească. Un astfel de caz s-a petrecut în luna mai, la Botoșani. Astfel, un bărbat de 48 de ani, din municipiul Botoșani, a fost indus și apoi menținut în eroare, prin intermediul unor apeluri telefonice de tip spoofing și a unei aplica- ții de comunicare la dista- nță, de către persoane necunoscute care au pre- tins că sunt angajați ai unei unități bancare. Acesta a fost convins să instaleze pe dispozitivul mobil aplicații de control la distanță, apoi a fost de asemenea, convins să obțină un credit de nevoi personale, în valoare de 40.000 de lei, prin inter- mediul unei aplicații de internet banking. Mai mult decât atât, ulterior, victima a fost îndrumată să introducă acei bani într-un ATM de criptoactive, din munici- piul Suceava, lucru pe care l-a făcut. „În timp ce victima se afla într-un loc public și vorbea la telefon cu autorul, a fost auzită de către doi polițiști, din cadrul Serviciului de Investigații Criminale, care și-au dat seama din ceea ce comunica acesta, că este vorba despre o fraudă. Aceștia a încercat să o oprească și i-au atras atenția cu privire la faptul că este vorba des- pre o posibilă înșelăciu- ne, efectuată prin mijloa- ce de comunicare online, spunându-i să închidă apelul și să oprească convorbirea, dar acesta nu a ținut cont de reco- mandările primite în tim- pul discuției cu autorul, astfel bărbatul a conti- nuat să vorbească cu cel care l-a înșelat. A doua zi s-a prezentat la poliție și a sesizat fapta de înșelă- ciune, iar în acest moment sunt desfășurate cercetări cu privire la această infracțiune” , a mai arătat subcomisarul Lucian Mihăescu, șeful SIC Botoșani. Avere recuperată cu poliţia în timp record Cazul-şcoală al botoşăneanului convins să-şi vireze toţi banii ţeparilor a avut final fericit, sumele fiind recuperate printr-o anchetă internaţională a IPJ. -S. GHEORGHIU sgheorghiu@monitorulbt.ro Poliţiştii au arătat că ţeparii au folosit toate tehnicile criminalității cibernetice moderne - inginerie socia- lă, mascarea numărului, instalarea de aplicaţii de control şi manipularea psihologică Pentru a evita capcanele întinse de infractorii cibernetici, autoritățile recomandă următoarele măsuri: -Nu oferi niciodată datele personale sau bancare prin telefon sau e-mail. Nu instala aplicații la cere- rea unor necunoscuți, indiferent cât de credibili par. -Verifică întotdeauna autenticitatea apelurilor primite, mai ales cele care pretind a fi de la bănci sau instituții. -Fii atent la mesajele cu un ton alarmist și la lin- kurile suspecte. -Dacă ai fost victima unei fraude online, păstrea- ză toate dovezile – mesaje, capturi de ecran – și anunță imediat poliția și banca emitentă a cardului. Cum să te protejezi
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODg1NTM=