Monitorul de Botoşani

M i n i s t e r u l Investițiilor și P r o i e c t e l o r Europene explorează toate opțiunile financiare pentru a asigura continuarea lucrărilor la autostrăzi, a anunțat joi ministrul Dra- goș Pîslaru. În cadrul unei confe- rințe de presă, el a explicat că o nouă ordonanță, pre- gătită împreună cu Minis- terul Transporturilor și Ministerul Finanțelor Publice, va introduce pro- ceduri de plată accelerată pentru proiectele de autos- trăzi, ceea ce va elimina suspendările temporare cauzate de lipsa lichidi- tăților. „Unul din lucrurile pe care le veţi regăsi în această ordonanţă este un articol pregătit de Minis- terul Transporturilor în acord cu Ministerul Finanţelor Publice tocmai pe procedura de plată accelerată pentru zona de autostrăzi. Cu alte cuvinte, vă dau o veste bună pe care o veţi vedea în docu- mentul pe care îl vom adopta săptămâna viitoa- re că acele suspendări temporare din lipsă de lichidităţi pe care le-am mai văzut în spaţiu public vor înceta în condiţiile în care s-au găsit aceste norme să accelereze prac- tic acest tip de finanţare” , a răspuns ministrul. Pentru segmentele Focșani-Bacău și două loturi din Bacău-Pașcani, ministrul a precizat că vor fi alocate 2,1 miliarde de euro din fonduri neram- bursabile, iar termenul de finalizare rămâne înainte de august 2026. El a subli- niat că odată deblocate flu- xurile financiare, nu există motive de îngrijorare suplimentare pentru aceste tronsoane. „Termenele de livrare pentru cele două secţiuni, Focşani-Bacău şi Bacău- Paşcani, de altfel, fiind înainte de august 2026, stau foarte bine şi odată ce deblocăm fluxurile finan- ciare, nu există motive de îngrijorare adiţional” , a explicat ministrul. Solu ii alternative pentru proiectele întârzi ate În ceea ce privește res- tul segmentelor inițial incluse în PNRR, dar care nu au avansat din cauza problemelor de achiziții publice, Pîslaru a mențio- nat că se caută soluții alter- native. Printre acestea se numără și Programul SAFE, prin care anumite capete din A8 și alte ele- mente ale infrastructurii legate de Autostrada Uni- rii ar putea fi incluse, în așteptarea aprobării Comi- siei Europene. „Vestea cea mai bună este că am găsit soluţia la nivel legislativ pentru accelerarea plăţilor care rămăseseră oarecum res- tante sau întârziate pe partea de A7. Iar despre alocare tocmai v-am con- firmat că o avem pe fon- duri nerambursabile” , a mai declarat Păslaru. În paralel, proiectele care nu au fost incluse în PNRR ar putea fi finanțate prin Programul de Trans- port din fonduri de coeziu- ne. Ministrul a concluzio- nat că toate sursele de finanțare sunt analizate pentru a asigura continui- tatea proiectelor A7 și A8. Situația este însă tensio- nată, deoarece lucrările pe mai multe tronsoane riscă să fie suspendate, iar unii constructori au prelungit pauza pe șantier din cauza blocajelor financiare. În special, un construc- tor cu facturi de peste 800 de milioane de lei, care ar putea emite alte 1,4 miliar- de de lei până la finalul lunii, a invocat lipsa plăților ca motiv pentru MONITORUL de BOTOŞANI MARȚI, 19 AUGUST 2025 7 NAŢIONAL Soluţiile avansate pentru a debloca Autostrada Moldovei Deblocarea proiectelor autostrăzilor A7 și A8 ţine de accelerarea plăţilor şi avansarea unor noi surse de finanţare. Termenul de finalizare a lucrărilor la A7 până la Paşcani rămâne, declarativ, înainte de august 2026

RkJQdWJsaXNoZXIy ODg1NTM=