Monitorul de Botosani

MONITORUL de BOTOŞANI LUNI, 2 IUNIE 2025 15 CALEIDOSCOP D e la blugi skinny la cei cu croială largă și de la talie ultra- înaltă la talie joasă, tendi- nțele în materie de blugi se schimbă constant. Cu silue- te care au definit epoci și au surprins momente culturale importante, blugii sunt un element de bază în gardero- bă. Însă, în același timp, fac parte din una dintre cele mai poluante categorii ale modei, fiind afectați de cicluri rapide ale tendințe- lor și - drept urmare - ajung frecvent să rămână nepur- tați în dulapuri. Să luăm tendințele aces- tui sezon. Anul trecut, Vogue anunța revenirea blugilor skinny, doar pentru a declara 12 luni mai târziu că a fost un moment trecă- tor - iar acum sunt din nou în vogă, cu Prințesa de Wales drept imagine repre- zentativă. Siluetele „slim” sunt și ele la modă, alături de modelele cu curea și cele largi, iar forma sezonului este blugul cu crac tip „bar- rel” (butoi): talie fixă, picior ușor voluminos care se îngustează spre gleznă. Cu atâtea croieli și tendințe câte forme ale corpului și gusturi există, cum alegem perechea perfectă? Stilista personală Ale- xandra Fullerton spune că silueta tip „barrel-leg” se potrivește majorității tipuri- lor de corp. „Sunt plăcut de largi pe picior și se așază pe talia naturală, așa că merită un loc stabil în gar- derobă”, spune ea pentru BBC. „Sunt doar un pas mic față de blugii boy- friend, care au devenit deja un trend permanent ”, adau- gă ea. Însă Fullerton subliniază că achiziționarea unei perechi de blugi ar trebui să fie un maraton, nu un sprint, și le recomandă clie- nților să-și creeze o listă scurtă de stiluri, bazată pe cercetare. Ce tipuri de spă- lături preferi? Ce branduri admiri? Cine din spațiul public are o formă a corpu- lui similară cu a ta, de la care poți lua sfaturi? „Să depui puțin efort - adică vreo câteva ore într- un magazin fizic, cu o cabi- nă de probă bine luminată și, ideal, însoțit de un prie- ten - va asigura cea mai bună achiziție,” spune Ful- lerton. „Magazinele uni- versale care au secțiuni dedicate blugilor sunt cel mai bun punct de plecare. Indiferent de buget, blugii ar trebui să fie o investiție, așa că fă cumpărături gân- dindu-te la durabilitate, nu la tendințe”, mai spune ea. Fullerton avertizează că extremele - fie skinny sau foarte largi, fie cu talie ultra-înaltă sau foarte joasă - sunt mai predispuse să iasă rapid din modă. „Mai bine alegi o siluetă mai puțin extremă, care va rezista în timp, cum ar fi o croială dreaptă sau ușor evazată, cu talie medie spre înaltă, care va rămâne clasi- că ani la rând,” recomandă ea. „Albastrul mediu este mereu cea mai bună alege- re când vine vorba de spă- lături” , mai spune Fuller- ton. Levi ’s 501 au trecut testul timpului Niciun model de blugi nu a trecut testul timpului la fel de bine ca Levi’s 501. Patentat în 1873 de Levi Strauss și Jacob Davis în SUA, a fost creat inițial ca salopetă rezistentă, 100% din bumbac, pentru mineri și fermieri. Însă, la începu- tul anilor 1950, blugii albaștri au devenit simbolul rebeliunii tinereții, mai întâi cu Marlon Brando purtând Levi’s 501 în „The Wild One”, urmat de James Dean în Lee Rider 101 în „Rebel Without a Cause”. Iar cine poate uita de Susan Sarandon și Geena Davis, îmbrăcate în blugi cu talie înaltă, în „Thelma & Loui- se”, în 1991? „Când denimul japonez cu tiv selvedge a înlocuit croielile ultra-largi inspira- te de hip-hop din a doua jumătate a anilor ’90, iar Levi’s a lansat colecția Red cu blugi răsuciți și ergono- mici, peisajul denimului s-a schimbat pentru totdeau- na,” spune designerul, lec- torul și istoricul specializat în denim Mohsin Sajid. „De atunci, denimul a devenit mai sofisticat, apă- rând pe podiumurile de modă și în colecțiile bran- durilor de lux. Lucram la Pringle în acea perioadă și mi-au cerut să proiectez un model de blugi selvedge” , spuen Mohsin. Perechea perfectă Astăzi, blugii fac parte cu adevărat din moda mainstream; e greu de găsit un brand de îmbrăcăminte care să nu-i includă în cole- cțiile sale. Iar majoritatea blugilor conțin acum un amestec sintetic în țesătura de bumbac - de obicei elas- tan, derivat din combusti- bili fosili, care își pierde elasticitatea în timp, făcând pantalonii mai puțin dura- bili. Ca urmare, o parte din strălucirea pantalonilor ico- nici și din epoca lor de glo- rie hollywoodiană s-a pier- dut. ONU estimează că o singură pereche de blugi necesită 1 kg de bumbac, care la rândul său are nevo- ie de aproximativ 7.500- 10.000 de litri de apă pen- tru a fi cultivat - echivalen- tul a zece ani de apă potabi- lă pentru o persoană. La nivel de industrie, moda generează 20% din totalul apelor reziduale, iar proce- sul chimic de vopsire al denimului poate fi dăunător atât pentru muncitori, cât și pentru mediu. „Există un motiv pentru care Levi’s 501 a trecut tes- tul timpului: sunt fabricați din bumbac 100%, cu elas- ticitate naturală,” explică profesoara Dilys Williams, directoarea Centrului pen- tru Modă Sustenabilă de la London College of Fas- hion, UAL. „Dar am deve- nit tot mai puțin obișnuiți să purtăm haine fără fibre sintetice, pentru că ni se vând ca fiind mai conforta- bile. Așa că e vorba, parțial, și de reeducare - chiar avem nevoie de acea elasticitate sintetică? Sau am putea purta o pereche de blugi până se mulează natural pe corpul nostru?” Ciclistă pasionată, Wil- liams ajunge adesea să facă găuri în blugi. În loc să-și cumpere o pereche nouă, preferă să-și repare cu mân- drie blugii existenți, pentru a reflecta identitatea sa ves- timentară și stilul său de viață. „Fiecare pereche spune o poveste despre ce s-a întâmplat în timp ce a fost purtată; culoarea se estompează în funcție de uzură, creând o patină unică,” spune Williams pentru BBC. „Acest aspect minunat a fost, însă, sabo- tat - foarte mulți blugi sunt îmbătrâniți artificial, de obicei prin procese chimice nocive, aplicate manual, în țări fără reglementări stric- te de sănătate și siguranță. Viața blugilor e accelerată, producția e rapidă, iar identitatea lor pentru client se pierde”, mai spune Wil- liams. A alege denim brut este o altă modalitate de a redu- ce impactul ecologic al blu- gilor. Cunoscut și sub denumirea de „dry denim”, acesta nu a fost pre-spălat sau micșorat în fabrică, spre deosebire de majorita- tea blugilor actuali. Rezul- tatul este un material închis la culoare și rigid, care se estompează și înmoaie natural în timp. „Poate fi greu să treci la o variantă atât de închisă la culoare, dar după câteva luni nu vei mai vrea altce- va,” spune Sajid. „Imperfe- cțiunile, precum nodurile rezultate din procesul de filare și țesere, fac ca fieca- re pereche să fie unică și să evolueze într-un model de decolorare spectaculos. Încercați să nu-i spălați în primele luni și, pe termen lung, spălați-i doar dacă este absolut necesar. În felul acesta, blugii vor dez- volta un tipar propriu de uzură” , afirmă Sajid. Sajid adaugă că o pere- che excelentă de blugi durabili combină un denim de calitate - ideal, din bum- bac regenerativ 100% - vopsit cu indigo pe bază biologică (nu pe bază de petrol), cu o greutate medie de aproximativ 354 g. Pen- tru un plus de confort și elasticitate, căutați branduri care folosesc cânepă sau fibre moi. Încă de la începutul ani- lor 2000, noi branduri de blugi au intrat pe piață pen- tru a contribui la reducerea impactului ecologic al denimului - iar inovațiile nu dau semne că s-ar opri curând. În martie, brandul de denim de lux Agolde, cu sediul în Los Angeles și deținut de Citizens of Humanity, și-a lansat cole- cția de primăvară în parte- neriat cu Lycra, incluzând o fibră elastică pe bază de plante, obținută din porumb industrial, integrată într-un amestec de bumbac regene- rativ și vopsea eco-indigo. Amy Williams, CEO-ul Citizens of Humanity, spune că siluetele emble- matice ale Agolde - mode- lul Ren cu talie înaltă și crac larg, și Harper cu cro- ială dreaptă - continuă să fie preferatele clienților chiar și după schimbarea mate- rialelor. Între timp, brandul suedez Nudie Jeans, cunos- cut pentru utilizarea bum- bacului organic și care și-a publicat luna aceasta rapor- tul anual de sustenabilitate, oferă reparații gratuite, prin ateliere special amenajate în magazinele sale. Anul trecut, brandul a reparat 68.342 de perechi de blugi Nudie. Iar ELV Denim, care și- a făcut debutul la London Fashion Week la începutul acestui an, propune un nou model de lux bazat pe reuti- lizare. Toți blugii sunt con- fecționați din materiale reciclate, care altfel ar fi ajuns la groapa de gunoi. „Blugii noștri sunt con- cepuți cu o rezervă gene- roasă la cusături, pentru a se adapta corpului purtăto- rului pe măsură ce acesta se schimbă,” spune fonda- toarea și directoarea de creație Anna Foster pentru BBC. „Am avut chiar o clientă care, în timpul sar- cinii, a desfăcut cusăturile și a adăugat puțin elastic ca să îi poată purta pe tot parcursul sarcinii. După ce a născut, i-a refăcut trep- tat” , spune Foster. Blugii brandului sunt concepuți modular, astfel încât, dacă o parte se dete- riorează, poate fi înlocuită individual, fără ca clientul să fie nevoit să cumpere o pereche nouă. Deși este un brand tânăr - ELV Denim a fost lansat în 2018 - Foster are mari speranțe. „Ambiția mea vizează întreaga industrie a modei, nu doar denimul. Mi-ar plăcea să văd o industrie care prețu- iește măiestria, calitatea și individualitatea stilului mai mult decât profitul și pro- ducția în masă” , conchide Foster. O singură pereche de blugi e tot ce avem nevoie Puţine piese vestimentare sunt la fel de iconice și omniprezente ca blugii, astfel că alegerea piesei perfecte şi întreţinerea pot fi o provocare, scriu jurnaliștii de la BBC. Blugii sunt o investiție, așa că ar trebui mai degrabă să îi cumpărăm gândindu-ne la durabilitate, nu la tendin e

RkJQdWJsaXNoZXIy ODg1NTM=