Monitorul de Botosani
MONITORUL de BOTOŞANI MARŢI, 20 MAI 2025 6 LOCAL Declarat prin Hotărâre de Guvern, la propunerea ministrului Ion Caramitru, „An Eminescu”, anul 2000a adus, pentru Zilele Emines- cu, un program național, în coproducția Ministerului Culturii, a Societății Națio- nale de Televiziune și a Societății Naționale de Radiodifuziune. Programul era structurat pe două secțiuni: proiecte de anver- gură națională și proiecte de importanță regională, organi- zate sub patronajul autorități- lor locale, propunându-și să contribuie „la promovarea culturii românești în străină- tate și la revalorificarea ope- rei eminesciene din perspec- tivă contemporană”. Presa anunța o serie de manifestări: „inaugurarea Centrului Național de Studii «Mihai Eminescu» – Memorialul Ipotești” – care, de altfel, exista din 1992, dar obișnui- nța reluării și repetării eveni- mentelor caracteriza Zilele Eminescu; emisiuni filatelice și numismatice; realizarea unui film documentar despre traseul existenței lui Emines- cu – premisă pentru un site pe Internet; facsimilarea manuscriselor lui Eminescu; editarea a două cărți cu text bilingv (română-engleză și română-franceză); ridicarea unei statui la Havana (lucra- re a sculptorului Paul Vasi- lescu) și Cernăuți; publicarea unei lucrări conținând docu- mente inedite referitoare la viața și creația lui Eminescu; reînființarea Catedrei Emi- nescu la Universitatea Bucu- rești; denii eminesciene; Ser- bările Mării; colocviul „Emi- nescu, azi”; seminarul inter- național al traducătorilor; la Putna – concerte de muzică religioasă și simfonică, expoziții ale maeștrilor ico- nari, pelerinaj la mănăstire; în colaborare cu ambasadele și centrele culturale române – manifestări peste hotare („Cotidianul”, nr. 2554, 6 ianuarie 2000, p. 8). Manifestările, conform programului, au debutat pe 14 ianuarie cu o sesiune solemnă la Academia Româ- nă, depuneri de flori la mor- mântul lui Eminescu din Cimitirul Bellu și la statuia de la Ateneul Român. La Ateneu, a fost lansată o edi- ție a operei lui Eminescu, urmată de spectacolul de muzică și poezie „Trecut-au anii...”, cu Valeria Seciu, Ovidiu Iuliu Moldovan, Ion Caramitru și clarinetistul Aurelian Octav Popa și în prezența Președintelui României, Emil Constanti- nescu, a prim-ministrului Mugur Isărescu, președinte PNL, a lui Mircea Ionescu Quintus, a Î.P.S Daniel, Mitropolitul Moldovei, a I.P.S Bartolomeu Anania și Vincențiu Ploieșteanu, a ministrului Educației Națio- nale Andrei Marga, a fostu- lui premier Victor Ciorbea, a președintelui Academiei Române Eugen Simion și în prezența a numeroși ziariști și alte personalități. Manifestările au continuat la Botoșani și Ipotești, presa reflectând în detaliu eveni- mentele acelor zile, care pot fi reproduse pe ore până la nivel de discursuri, deși per- spectiva asupra lor este, uneori, chiar contradictorie. La ora 24.00 (iar după alte surse, la 23:05), din Gara Băneasa, „un tren special a plecat spre Botoșani-Ipo- tești” (spre a nu induce în eroare publicul, precizăm că nu există cale ferată în Ipo- tești), pentru a aduce oameni de cultură, politicieni, per- soane implicate în viața administrativă și ziariști. Trenuri, de fapt, au fost două: „Primul tren ticsit de SPP și poliție militară a dus cu el miniștri și mari perso- nalități, iar cu al doilea au călătorit scriitori, ziariști, oameni de cultură. Trenului invitaților, pus la dispoziție de Ministerul Transporturilor, i-au trebuit câteva ore bune ca să se încălzească, în acest timp, pelerinii s-au încălzit cu oarece tării procurate de la însoțitorii vagoanelor de dor- mit” („Evenimentul Zilei”, nr. 2300, 17 ianuarie 2000, p. 2). De la gară, cu mașinile, călătorii CFR din ambele tre- nuri, au fost duși la Hotelul „Rapsodia”. Veneau zorii zilei de 15 iunie și invitații au urmat programul: - ora 9:00 – ceremonia depunerii de coroane la sta- tuia lui Eminescu din fața Teatrului, pe fundalul roma- nțelor interpretate, în balcon, de corala „George Enescu” (dirijor – Gheorghe Timof- te); - ora 9:45 – slujba de comemorare a poetului, ofi- ciată de mitropolitul Moldo- vei și Bucovinei, Înalt Prea Sfinția Sa Daniel; - ora 11:00 – Ipotești: inaugurarea Casei Memoria- le „Mihai Eminescu”, a bise- ricii familiei Eminovici, a Bibliotecii Naționale de Poe- zie, cu un fond principal de carte „donația Laurențiu Ulici”; - ora 11:45 – sosirea președintelui Emil Constan- tinescu la Ipotești; slujba de pomenire la biserica familiei Eminovici; - ora 13.00 –înmânarea medaliei comemorative „150 de ani de la nașterea lui Mihai Eminescu” unui număr de „23 de personali- tăți culturale și artistice care au avut contribuții importan- te la promovarea, susținerea și răspândirea operei emines- ciene”, printre care: Ion Caramitru, Constantin Cio- praga, Zoe Dumitrescu- Bușulenga, Eugen Simion, Laurențiu Ulici, Grigore Vieru, Valeria Seciu, Ovidiu Iuliu Moldovan și alții; - ora 16:30 – Primăria Botoșani: ședința Consiliului Municipal pentru acordarea titlului de „Cetățean de Onoare al orașului Botoșani” laureatului Opera Omnia; - ora 17.30 – Teatrul „Mihai Eminescu”: deschi- derea salonului de carte „Porni Luceafărul”; - ora 18.00 – Gala de decernare a „Premiului Național de Poezie” și a „Premiului Național pentru Debut” pentru anul 1999. Pentru Premiul Opera Omnia, juriul, din care făceau parte Laurențiu Ulici (președinte), Mircea Martin, Cornel Ungureanu, Daniel Dumitriu, Petru Poantă, au ales între Emil Brumaru, Ilie Constantin, Cezar Ivănescu, Gabriela Melinescu și Cri- stian Simionescu. Premiul i- a revenit lui Cezar Ivănescu, fiind înmânat, într-o tradiție consacrată, de primul lau- reat, Mihai Ursachi. În dis- cursul de răspuns, Cezar Ivă- nescu, la sugestia lui Laure- nțiu Ulici, a recitat „Rosa- rium”. Dar, mai întâi, aținut să clarifice situația admirato- rilor și detractorilor lui Emi- nescu: „Cu sacrul în lumea românească ne întîlnim foar- te rar, dar mai ales în preze- nța lui Eminescu. Și atunci mi se pare firesc... Eram revoltat într-o vreme că sînt detractori ai lui Eminescu care totuși ființează în cultu- ra românească, unii au luat și acest premiu național de poezie. Acum însă, într-o formulă de seninătate spiri- tuală (știți foarte bine că și liturghiile negre sînt totuși o formă de glorificare și de adorare a lui Dumnezeu), acum spun, mi se pare firesc. Eminescu – așa cum afir- mam în multe rînduri – își pierde pe drum și admirato- rii, și detractorii, adică este atît de mare încît nu doar noi ca persoane particulare și presupuși artiști ne valori- zăm prin el, ci chiar toată fii- nța românească, țara româ- nească în general, prin Emi- nescu ne măsurăm nulitatea, nemernicia, valoarea ș.a.m.d. Colegul Laurențiu Ulici a fost chiar inspirat cînd vor- bea. Eu nu pot avea inspira- ție acum pentru că trebuie să țin un discurs rațional și să mă opresc aici. Vă mulțu- mesc.” „Detractorul”, care luase premiul național, prezent în sală, era T. O. Bobe, care publicase în „Dilema” un text despre statuia lui Emi- nescu de la Ateneu. De altfel, scria presa, „Premiului de debut a pus juriul într-o situație extrem de interesantă”. Situația nu viza nicidecum însă textul din „Dilema”: „Cei cinci membri ai juriului, criticii literari Alex. Cistelecan de la Tîrgu-Mureș, Dan Cristea de la București, Ioan Holban de la Iași, Mircea A. Diaconu de la Suceava (și, evident, Lau- rențiu Ulici – N.N.), au avut de ales, în urma nominaliză- rilor făcute de botoșăneni, între următorii autori la prima carte: T.O. Bobe, Dan Bogdan Hanu, Andreea Luciana Dumitriu, Angelica Mihalcea și Dumitru Pană”. Juriul „a fost în neputință de a decide asupra unui sin- gur nume dat fiind că doi dintre poeții nominalizați aici reprezentau prin cartea lor de debut două direcții extrem de fertile ale poeziei românești: una ținea, să spu- nem așa, de tradiție, cealaltă ținea de o anumită moderni- tate, pe care unii o numesc chiar post-modernitate”. În această situație, juriul a decis să acorde Premiul Național de debut ex-aequo lui T.O. Bobe (pentru volumul Bucla, Univers, 1999) șilui Bogdan Hanu (pentru volumul „Vin- decarea de simetrie”, Croni- ca, Iași, 1999). Ministrul Culturii, Ion Caramitru le-a înmânat coro- nițele și diplomele celor doi laureați. Pe lângă 12 milioa- ne lei, premianții au primit, din partea sponsorului galei – Bank Post Botoșani –, câte o geantă diplomat. Și dacă Cezar Ivănescu s-a referit la admiratorii și detractorii lui Eminescu, Ion Caramitru a dat o altă interpretare cunos- cutei afirmații „românul s-a născut poet”: „Știți foarte bine că de foarte multă vreme trăim cu toții sub impresia unei propoziții pe care a rostit-o un mare clasic al poeziei românești, anume aceea că «românul e născut poet» doamnelor și domnilor eu cred, dimpotrivă că româ- nul e născut comentator și viața cea de toate zilele ne arată din plin lucrul acesta. Numai că acești doi poeți vin să-mi spună mie, care cred că românul nu e născut poet, ci comentator, că asta ar putea fi totuna, că poezia devine comentariu, și comentariul devine poezie. Vă las pe dvs., citindu-le cărțile, să vedeți în cazul cărui poet poezia devine comentariu și în cazul cărui poet comentariul devine poe- zie. Amîndoi sînt foarte talentați”. Iată și răspunsurile celor doi laureați: T.O. Bobe: „Bună seara! Nu prea știu ce să spun. O să încerc să spun cîteva cuvinte bine simțite, în primul rînd mulțumiri juriului care s-a lăsat sedus de carte. Vă mulțumesc și dvs. Încerc să mă gîndesc și eu acum cum e cu comentariul și cu poezia. Să văd unde mă situez eu... Acum, dacă am și servietă, mă pot hazarda să sper că orice debutant are în servietă premiul pentru opera omnia. Vă mulțumesc”. Dan Bogdan Hanu: „Fap- tul că unui geofizician, adică eu, i se decernează acest foarte important premiu de poezie, mă face să cred că atît de mediatizatul seism a avut loc la Botoșani astăzi. Și mai departe, visez la o transdisciplinaritate care să sublimeze undeva în zona poeticului. De asemenea aș putea spune că acest premiu repre- zintă pentru mine o lumină foarte puternică și că aștept să mă reîntorc în umbra poe- melor pe care le scriu. Vă mulțumesc foarte mult dvs. și juriului” („Convorbiri Literare”, nr. 3, 1 martie 2000, p. 7-8). A fost reluat, în finalul Galei, spectacolul de la București, urmat de un film documentar-artistic, semnat de Ion Sapdaru și vernisajul unei expoziții de pictură. Apoi, „fuga la masa cu bufetul suedez și (...) spre casă cu rîndurile rărite (tre- nul guvernamentalilor iarăși a luat-o înainte, lăsîndu-l amanet pe ministrul culturii). La ora 22.49, cu un minis- tru în vagonul 8, trenul pele- rinilor (la fel de neîncălzit pînă pe la Bacău) s-a urnit din gară, punînd punct «intervenției bucureștene» la Zilele Eminescu” („Eveni- mentul Zilei”, nr. 2300, 17 ianuarie 2000, p. 2). Ala Sainenco, Memorialul Ipotești - Centrul Național de Studii „Mihai Eminescu” Din patrimoniul Memorialului Ipoteşti Zilele Eminescu - 2000 (ediţia din ianuarie - XXXVII)
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODg1NTM=