Monitorul de Botoşani
C omisia pentru Exa- minarea Investiții- lor Străine Directe (CEISD) a respins vânza- rea furnizorului de energie E.ON către ungurii de la MVM, însă decizia finală o va lua Consiliul Suprem de Apărare a Țării (CSAT), a anunțat Guver- nul, într-un comunicat de presă. Ministerul Energiei a transmis anterior că unul dintre motive fiind relația companiei maghiare cu Rusia. „În cadrul analizei, au fost examinate elementele principale ale tranzacției, inclusiv profilul investito- rului, implicațiile asupra infrastructurii critice naționale și posibilele consecințe pentru securi- tatea energetică a Româ- niei. Ca urmare a conclu- ziilor rezultate din proce- dura de cercetare detalia- tă, CEISD a hotărât să înainteze către Consiliul Suprem de Apărare a Țării (CSAT) propunerea de neavizare a operațiunii notificate. Reiterăm că, potrivit cadrului legal aplicabil, prerogativa decizională finală aparți- ne CSAT. În temeiul art. 9 alin. (12) din OUG nr. 46/2022, avizul emis de CSAT are caracter obli- gatoriu, iar termenul pen- tru emiterea acestuia este de 90 de zile de la momen- tul sesizării” , a anunțat Comisia pentru Examina- rea Investițiilor Străine Directe, miercuri, într-un comunicat de presă trans- mis de Executiv. Ramificaţii politice Economedia a scris în exclusivitate anul trecut că MVM, companie ungară cu capital majoritar de stat, a ajuns la un acord cu compania germană E.ON pentru a cumpăra divizia de furnizare de gaze și energie electrică din România. Romgaz și OMV Petrom au fost și ele interesate de cumpăra- rea diviziei de furnizare E.ON. Tranzacția era eva- luată la circa 205-210 milioane de euro, conform informațiilor Econome- dia. MVM este o companie strategică a Ungariei, con- trolată de guvernul Viktor Orban. Ea a cumpărat în ultimii ani mai multe companii străine prezente pe piața din Ungaria, inclusiv portofoliul local al E.ON în 2022. Compa- nii din grupul MVM au făcut în ultimii ani afaceri cu firma deținută de frate- le lui Viktor Orban, Aron Orban, potrivit unei inves- tigații a publicației Telex. Guvernul României ia în calcul blocarea preluării furnizorului de gaze E.ON de către compania maghiară MVM, spunea anterior ministrul Energiei Sebastian Burduja pentru Financial Times, spunând că oferta este „umflată” comparativ cu valoarea reală a afacerilor E.On și că există suspiciuni din cauza relațiilor companiei ungare de stat cu Rusia”. MVM spunea atunci că va coopera cu autoritățile române, dar a refuzat să discute detaliile a ceea ce a declarat a fi o tranzacție în curs. MVM a declarat că portofoliul său regional de achiziții de gaze natu- rale este divers atât în ceea ce privește sursele, rutele, cât și maturitatea. Filiera rusească Gazul rusesc furnizat de compania de stat Gaz- prom „constituie doar 40% din totalul portofo- liului comercial regional”, a declarat compania. Aceasta primește gaz rusesc printr-o conductă care traversează Turcia, ultima rută rămasă către Europa după ce un acord de tranzit între Gazprom și Ucraina s-a încheiat la 1 ianuarie. Ulterior, Ministerul Energiei a sesizat Comisia pentru Examinarea Inve- stițiilor Străine Directe (CEISD) în legătură cu tranzacția prin care com- pania ungară de stat MVM intenționează să cumpere divizia de furni- zare gaze și energie elec- trică a E.ON Energie România. Ministerul Energiei a transmis că a identificat multiple teme de analiză aprofundată privind impactul posibilei tranza- cții asupra securității naționale a României. Unul dintre motive este relația companiei maghia- re cu Rusia. Ministerul Energiei transmitea că principalele motive pentru sesizarea CEISD sunt: „1. Legături cu Fede- rația Rusă: MVM Zrt. are relații comerciale extinse cu Gazprom și Rosatom, companii rusești aflate sub sancțiuni internaționale, prin care Ungaria își menține o dependență ridicată de gazele naturale și tehnologia nucleară din Rusia. Au fost identificate ele- mente de “decisive influ- ence, shadow control, influence by economic dependence și effective control”, atât în cadrul MVM Grup cât și a socie- tății prin intermediul căre- ia se intenționează cumpă- rarea pachetului majoritar al E.ON Energie Româ- nia. 2. Riscul cesiunii ulte- rioare a acțiunilor E.ON Energie România către entități non UE Din analiza documenta- ției depuse de MVM rezultă că structura con- tractuală și clauzele afe- rente tranzacției generea- ză o posibilitate de cesiu- ne ulterioară a participații- lor cumpărate de la E.ON Energie România către entități din afara Uniunii Europene sau către alte entități care nu figurează ca părți inițiale ale tranza- cției. Această vulnerabili- tate contractuală poate facilita transferul indirect al controlului către actori economici sau politici ce nu respectă rigorile și standardele de conformi- tate impuse de legislația europeană în domeniul energetic și transparență a tranzacțiilor. 3. Riscuri asupra datelor companiei și a datelor cu caracter per- sonal ale peste 3 milioa- ne de utilizatori: S-au identificat lipsa unor garanții legale și con- tractuale în protejarea datelor companiei E.ON Energie România și ale datelor cu caracter perso- nal ale peste 3 milioane de clienți români de a putea fi accesate/vehiculate de alți parteneri comerciali ai grupului MVM, de entități din afara Uniunii Europe- ne, respectiv de entități rusești cu care grupul se află în raporturi comercia- le. 4. Probleme de trans- parență a cumpărătoru- lui S-au constatat declara- țiile incomplete și prove- niența neclară a fondurilor MVM pentru această achiziție, ridicând suspi- ciuni privind respectarea legislației europene în materie de prevenire a spălării banilor și a reguli- lor concurențiale. Trebuie analizat și valoarea propu- să a tranzacției. Există date conform cărora raporturile comer- ciale ale MVM cu compa- nii controlate de Federația Rusă au la bază prestarea unor bunuri și servicii la tarife care generează o capitalizare indirectă a grupului MVM cu fonduri din afara Uniunii Europe- ne. 5. Conflictul cu strate- giile energetice naționa- le: Informațiile din docu- mentația MVM de a redu- ce consumul de gaze natu- rale contravin Strategiei Energetice a României și Programului de Guverna- re 2024-2028, care priori- tizează extinderea accesu- lui populației la rețelele de gaz și valorificarea resur- selor interne. 6. Precedente interna- ționale: Au fost analizate com- parativ tranzacții similare, cum este cazul achiziției producătorului de trenuri Talgo în Spania, care au fost respinse din cauza legăturilor MVM cu enti- tăți rusești și a influenței politice exercitate de guvernul ungar. Acest exemplu relevă o practică documentată a utilizării unor achiziții strategice pentru a consolida intere- sele geopolitice ale Rusiei în diverse state membre UE”, a transmis Ministe- rul Energiei. Instituția spune că tran- zacția ridică și probleme de securitate, prin pote- nțialul său de a submina independența energetică a României și de a favoriza influențele externe ostile Uniunii Europene. MONITORUL de BOTOŞANI JOI, 21 AUGUST 2025 8 NAȚIONAL 1 Euro - 5,0611 lei 1 Dolar - 4,3462 lei Cursul valutar BNR, pentru 21.08.2025 0,0038 0,0150 Vânzarea E.ON către unguri a fost respinsă Comisia pentru investiţii străine a respins vânzarea E.ON către ungurii de la MVM, iar decizia finală e la CSAT. Posibila tranzacție a fost catalogată cu impact asupra securităţii naţionale a României
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODg1NTM=