Monitorul de Botosani

E ltrans trebuie achi- ziționeze rapid alte autobuze pentru a nu lăsa orașul fără trans- port public. Cele nouă autobuze ar trebui livrate în aproximativ două săp- tămâni, la începutul lunii iunie. Situația este presan- tă, deoarece autobuzele existente din flota Eltrans trebuie predate în aceeași perioadă către firma de leasing de la care au fost închiriate. Valoarea totală estimată a achiziției este de 1,57 milioane de lei, sumă care va fi acoperită printr-o linie de credit. „Deci noi la momentul de față rămânem fără lea- sing operațional și sun- tem nevoiți să achizițio- năm autobuze. Sursa de finanțare este o linie de credit” , a spus Andrei Turcoman, directorul Eltrans Botoșani. Conform documenta- ției de licitație, condițiile impuse pentru noile auto- buze includ marcă unita- ră, podea joasă pentru acces facil, trei uși (dintre care una adaptată pentru persoanele cu dizabilități) și respectarea normei de poluare Euro 6 - cea mai strictă în vigoare în Uni- unea Europeană. „Când se va imple- menta proiectul, se va circula pe electric” Deși în garaje au ajuns deja 14 autobuze electrice noi, acestea nu pot fi folo- site de Eltrans, întrucât nu se află în administrarea sa. Proiectul acestora nu a fost finalizat integral, iar implementarea lor efecti- vă este blocată până la parcurgerea tuturor etape- lor procedurale. „Autobuzele electrice vin pe ADI, noi avem momentan în desfășurare traseul 101, 102 și la începutul acestui luni expiră leasingul operațio- nal, iar autobuzele exis- tente vor trebui predate companiei de leasing. Când se va implementa proiectul de ADI, atunci se va circula pe electric, dar nu vor să vă dau prea multe detalii despre ce și cum va fi implementat, pentru că nu ține de noi. La momentul de față avem traseele 101, 102 pentru încă aproape doi ani prin contractul de delegare a transportului public” , a declarat Turco- man. Contract pentru 30 de autobuze noi În iulie 2024, primarul Cosmin Andrei a anunțat semnarea contractele pri- vind achiziția a 30 de autobuze electrice. Mij- loacele de transport în comun sunt achiziționate prin Programul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) și urmau să ajun- gă la Botoșani în termen de cel mult 15 luni, înce- pând de joi, 18 iulie. Mijloacele de transport ar urma să deservească municipiului Botoșani, dar și zona metropolitană. În cazul transportului metropolitan, acesta va avea noi trasee până în comunele și orașele limi- trofe, Bucecea, Curtești și Bălușeni. Valoarea totală a autobuzelor este de aproximativ 36,5 de milioane de lei, garanția asumată contractual fiind de șase ani, respectiv 600.000 de kilometri. Primul lot are o valoare de 2,4 milioane de lei, al doilea este 17,1 milioane de lei, iar al treilea lor este de 17 milioane de lei. În plus, primarul promite și achiziția a 38 de autobuze electrice cu o lungime de 10 metri și cu stații de încărcare. Municipalitatea a renunţat la tramvaie Procesul de scoatere din funcțiune a șinelor de tramvai a început pe Pri- măverii în anul 2022, după ce Municipalitatea a renunţat la proiectul cu schimbarea şinelor de tramvai şi achiziţia de garnituri noi. În septem- brie 2024, aleșii locali au votat pentru trecerea din domeniul public în dome- niul privat al unor bunuri „Linie-traseu-cale rulare A” și Rețea contact A – cablu”, amplasate pe Calea Națională și strada Ion Pillat, în vederea scoaterii din funcțiune și a casării. Acestea erau ulti- mele din municipiu. MONITORUL de BOTOŞANI JOI, 22 MAI 2025 4 LOCAL Dacă bariera e ridicată când trece trenul, probabil funcționează prio- ritatea de dreapta. Poza de la pagina 4 Polițiștii au ieșit din nou pe străzi pentru a combate încărcările nor- melor rutiere. Acțiunea a avut loc pe 20 mai și s- a lăsat cu sancțiuni ustu- rătoare. Peste 130 de autove- hicule au fost trase pe dreapta, iar în urma verificărilor au fost apli- cate 120 de amenzi, în valoare totală de peste 50.000 de lei. Peste 80 dintre acestea au fost pentru viteză, în timp ce patru șoferi au rămas fără permis, iar două mașini au fost lăsate fără certificat de înmatricula- re. Polițiștii Serviciului Arme, Explozivi și Sub- stanțe Periculoase au descins, pe 20 mai, la punctul de lucru al unei societăți comerciale din Darabani, într-un con- trol care a făcut parte din planul național FITOS 2025. Acolo au găsit aproape 19.000 de litri de produse de prote- cție a plantelor expirate - deșeuri periculoase care nu fuseseră elimi- nate conform legii. „ Substanțele au fost indisponibilizate, iar administratorul firmei s- a ales cu dosar penal pentru neluarea măsuri- lor legale de eliminare a substanțelor periculoase devenite deșeuri. Un tânăr de 27 de ani din județul Neamț a fost oprit de polițiștii Secției Rurale nr. 1 Botoșani în comuna Curtești, în timp ce transporta 200 kg de deșeuri feroase fără niciun document justificativ. Verificările au scos la iveală lipsa totală a actelor prevăzu- te de lege pentru astfel de transporturi. Tânărul s-a ales cu o amendă de 15.000 de lei, iar poliți- știi au dispus și confis- carea autoutilitarei folo- site. Polițiștii din Botoșani au desfășurat o altă acțiune preventivă pe 20 mai, în intervalul 08:00- 13:00, în zonele cunos- cute pentru activități infracționale, vizând furturile din buzunare și înșelăciunile. Peste 30 de persoane au fost legi- timate, iar trei au fost supuse controlului cor- poral. Nicio armă sau obiect interzis nu a fost descoperit, însă au fost dispersate două grupuri de indivizi cu potențial antisocial. De aseme- nea, două sancțiuni con- travenționale au fost aplicate pentru tulbura- rea ordinii publice și provocare de scandal. -S. GHEORGHIU sgheorghiu@monitorulbt.ro Amenzi pentru fier fără acte şi substanţe interzise Eltrans în pană de autobuze Societatea de transport local din subordinea Consiliului Municipal a ajuns într-o situaţie ridicolă, fiind obligată să cumpere urgent nouă autobuze. -Georgiana ŞARAMET Actualele autobuze trebuiesc predate, iar Eltrans trebuie să cumpere urgent altele deşi la Botoşani au ajuns mai multe autobuze electrice

RkJQdWJsaXNoZXIy ODg1NTM=