Monitorul de Botosani
MONITORUL de BOTOŞANI JOI, 24 APRILIE 2025 8 ÎNVĂŢĂMÂNT O tânără din Dorohoi reușește să îmbine perfor- manțele școlare excepțio- nale cu implicarea activă în comunitate, demons- trând că succesul nu înseamnă doar note mari, ci și dorința de a contribui la schimbarea celor din jur. Teodora Furtună, elevă la Liceul „Regina Maria”, va reprezenta anul acesta județul Botoșani în cadrul etapelor naționale ale olimpiadelor de Limba și Literatura Română (5-9 mai, la Pitești) și „Cultură și Spiritualitate româneas- că” (14-18 mai, la Hune- doara). Tânăra este în clasa a XII-a și se pregătește și pentru concursul de admi- tere la Facultatea de Drept de la București. „Am un program foarte bine pus la punct pe care încerc să îl respect, căci altfel nu aș putea să țin pasul. Este greu, însă performanța necesită timp și muncă” , a spus Teodora. Drept de vot pentru a apăra drepturile elevilor Teodora este reprezen- tantul elevilor în Consiliul de Administrație din cadrul liceului „Regina Maria” din Dorohoi, unde are drept de vot și unde poate apăra drepturile ele- vilor. Aceasta a mai făcut parte din cei 10 Change- makers din cadrul GEYC, pentru că a adus o schim- bare în comunitatea sa. A fost membru activ al Clu- bului Interact Botoșani și a făcut parte din Clubul de Jurnalism al liceului la care învață. Totodată a participat la inițiativa „Parlamentul pentru TINEri”, dar și la un pro- iect din cadrul Station Europe. „Consiliul Elevilor a reprezentat pentru mine highlight-ul anilor de liceu și este experiența care m-a schimbat și care m-a for- mat cel mai mult. Va rămâne cea mai importan- tă structură din care am făcut parte și aștept să ajung la facultate și să mă implic” , a declarat Teodo- ra Furtună. Teodora a ocupat fun- cția de președinte al Con- siliului Școlar al Elevilor la Liceul „Regina Maria” Dorohoi, finalizându-și mandatul de doi ani în clasa a XI-a. Anul trecut a ocupat și funcția de preșe- dinte al Consiliului Județean al Elevilor Botoșani. Ea a ales să nu- și prelungească mandatul de activitate la doi ani, din cauza timpului. Performeră ani la rând De-a lungul timpului, Teodora a participat la eta- pele județene ale celor două olimpiade, calificân- du-se la șapte naționale: patru etape naționale la Olimpiada „Cultură și Spi- ritualitate Românească” (calificare în fiecare an) și trei etape naționale la Olimpiada de Limba și Literatura Română (ulti- mii trei ani). După părerea Teodorei, la Olimpiada de Limba și Literatura Română este mai dificil decât la cealaltă la care va participa in luna mai. „Mă simt mândră să îmi reprezint județul și că am pentru ultima dată oportunitatea de a concura alături de cei mai buni. Anul trecut, am fost a patra pe țară la Olimpiada de Limba Română, obținând prima mențiune. Aș spera, anul acesta, la un premiu ”, a declarat tânăra. Alături de Teodora în pregătirea pentru olimpia- dă au fost profesoarele Alina Foca (profesoară de limba română) și Gabriela Bolohan ( directoare a liceului „Regina Maria” din Dorohoi). - Mădălina MIHAI L aura Purice, elevă la Colegiul Național „A.T. Laurian” din Botoșani, a câștigat con- cursul „Parlez-vous fran- cophonie?” și va reprezen- ta România într-un pro- gram Erasmus+ în Franța. Cu o pasiune neaşteptată pentru limba franceză, deși inițial nu o considera atractivă, Laura a demons- trat că perseverența poate transforma o simplă activi- tate școlară într-o oportu- nitate internațională. În paralel, se pregătește pen- tru examene lingvistice și continuă să învețe și limba greacă. Ideea ca Laura Purice să participe la emisiunea- concurs „Parlez-vous fran- cophonie” a venit din par- tea profesoarei ei de limba franceză, Gabriela Man- gîr. Inițial, tânăra nu dorea să participe, dar a susținut etapa județeană și s-a cali- ficat mai departe. În urma participării la emisiunea amintită, Laura a câştigat o bursă lingvistică de studii, la Vichy, ce se va desfășu- ra în luna iulie, pentru două săptămâni. „Este bine să studiem franceză pentru că e altce- va și pentru că Franța e clar altceva. Franceza e o limbă culturală. Când înveți franceza, trebuie cumva luat în considerare și acest aport cultural. Nu vorbesc doar de literatură sau cinematografie, dar pentru a învăța franceza există un efort în plus față de engleză, spre exemplu” , a spus Laura. Început fără pasiune Povestea cu limba fran- ceză a început pentru Laura, paradoxal, când era în febra pregătirii pentru Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a. „În clasele V-VII n-a fost neapărat o pasiune sau un moment să mă atragă limba franceză în mod particular, pentru că nici în școală nu este pre- dată foarte atractiv, în sensul în care manualele școlare prezintă doar texte, cuvinte. Partea de vorbit și de ascultat e des- tul de neglijată. Depinde și de profesor, dar asta se întâmplă în general”, a povestit Laura. Motivația de a învăța această limbă a pornit de la întâlnirea cu un francez. „Am foarte mulți prieteni în Franța, am profesori foarte talentați. În primul rând, doamna dirigintă, doamna Mangîr care îmi este mentor și-mi va fi mentor în continuare, domnișoara Ichim care este o fantastică, mi-a fost profesoară în clasa a VIII- a. Prietenii francezi și mij- loacele media mă ajută foarte mult pe partea aces- ta de a vorbi,” , a spus Laura. „Aș schimba programa” În ce priveşte modul de predare al limbii franceze în şcoli, Laura susţine că sunt câteva aspecte impor- tante care ar trebui să fie îmbunătăţite. „Aș schimba programa și manualele și felul în care propun profesorii franceza la clasă. Aș pro- pune manuale franțuzești, nu românești, care sunt aceleași încă de foarte mulți ani și nu s-au schim- bat. Cred că ar trebui să se inducă mai mult ideea de autodidacticism. Să-i lăsăm pe copii, să le stâr- nim curiozitatea de a învăța singuri” , a mai spus Laura. „Duolingo e dubios. Limbile străine nu se învaţă la birou” După părerea Laurei, pentru studiul unei limbi străine e nevoie de curiozi- tate și foarte multă deschi- dere în învățare. „Eu cred că limbile străine nu se învață la birou. Se învață la televi- zor, prin podcast-uri, călă- torii și prin deschidere față de lume. Duolingo e dubios. Recomandarea mea pentru cei care vor să învețe limba franceză este să-și facă un cont pe rețe- lele sociale în care să ur- mărească youtuberi fran- cezi”, a mai spus Laura. Performanţă și la limba greacă Franceza nu este singu- ra limbă pe care Laura o studiază. În clasa a VI-a, ea a participat la etapa națională a olimpiadei de limba greacă și a luat locul al IV-lea. Apoi, a refuzat participarea pentru a doua oară la aceeași etapă, pen- tru a susține faza națională la olimpiada de limba franceză. „Acum învăț greaca, în paralel cu franceza. E cumva o provocare pentru mine greaca. Nu o stăpâ- nesc la fel de bine ca fran- ceza, dar mă provoacă și e o limbă la care țin” , a spus Laura. În timpul liber, Laurei îi place să călătorească, să picteze și să asculte muzi- că, preferata ei fiind, nor- mal, cea franceză. De ase- menea, ea a făcut parte din distribuția spectacolului „L.M.A” de Selma Dra- goș, regia Delia Gavlițchi, împreună cu Dana Bucăta- ru, Andreea Moțcu, Cezar Amitroaei, Lidia Uja, Ioan Crețescu, Alexandra Vicol, Laura-Alexandra Purice și Eric Cracană. Liceană calificată la două olimpiade naţionale Teodora Furtună parti- cipă la fazele naţionale ale olimpiadelor de Limba Română și „Cultură și Spiritualitate românească” Bursă internaţională câştigată cu francofonia O liceană de la „A.T Laurian” va reprezenta România într-un program Erasmus+ în Franţa. - Mădălina MIHAI Laura Purice susţine că manualele româneşti sunt depăşite şi că ea preferă abor- darea franceză
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODg1NTM=