Monitorul de Botosani

MONITORUL de BOTOŞANI VINERI, 25 APRILIE 2025 3 LOCAL D e ani buni, centre- le de permanență ar trebui să repre- zinte o gură de oxigen pentru sistemul medical botoșănean - un sprijin real pentru locuitorii din zonele rurale și o alternati- vă viabilă la aglomerarea secțiilor de primiri urge- nțe. În realitate, însă, aces- te centre par să funcțione- ze mai mult cu numele, iar pacienții ajung tot la Urgenţe, unde cozile se lungesc, iar medicii fac față cu greu avalanșei de cazuri. Lacăt pe uşă O realitate confirmată recent de Casa de Asigu- rări de Sănătate (CAS) Botoșani, care a efectuat, în primul trimestru din 2025, un control la 16 fur- nizori aflați în relație con- tractuală cu instituția. Dintre cele două centre de permanență verificate, unul funcționa ... cu lacă- tul pe uşă. Medicul și asis- tentul arondați centrului lipseau cu desăvârșire. Rezultatul? O sancțiune aplicată de CAS și recupe- rarea contravalorii gărzi- lor neefectuate. Doar că, o spun şi medicii din siste- mul de urgenţă, dar chiar şi cei din instituţiile de control, măsurile sunt prea puţine. Sistemul tolerează lipsa de responsabilitate Problema nu este una izolată, ci simptomatică pentru un sistem care tra- tează prea ușor lipsa de responsabilitate. Medicii care ar trebui să asigure gărzi de noapte și în wee- kend, în zone unde acce- sul la servicii medicale este oricum limitat, înca- sează sume considerabile de la bugetul de stat. În luna decembrie 2024, suma totală decontată de CAS pentru cele opt cen- tre de permanență din județ a fost de aproape 400.000 de lei. În unele cazuri, un singur cabinet a primit peste 22.000 de lei pentru activitatea de per- manenţă - venituri care se adaugă la cele obținute în cadrul cabinetelor proprii. Și totuși, când vine vorba de prezența efectivă în centrele de permanență, instituțiile de control ridi- că din umeri: „Este dificil de verificat dacă medicii chiar sunt acolo în timpul programului” , recunosc oficialii. Asta înseamnă că, de multe ori, centrele sunt goale, iar oamenii cu probleme de sănătate fie renunță la consult, fie bat zeci de kilometri până la UPU, unde contribuie la blocajul sistemului. Fără vreun beneficiu real pentru bolnavi Într-un județ unde dis- tanțele mari și lipsa infras- tructurii fac din accesul la servicii medicale un lux, aceste centre ar trebui să fie un pilon esențial. În loc de asta, ele riscă să devină doar o formă fără fond – un mecanism prin care se rulează bani publici, fără beneficii reale pentru pacient. Până atunci, însă, siste- mul va continua să se bazeze pe improvizație, iar botoșănenii vor conti- nua să aștepte, ore întregi, în camerele de triaj urgen- ţe - acolo unde „permane- nța” este, din păcate, cu adevărat singura opțiune. Zeci de mii de pacienţi la Urgenţe Anul trecut au fost înre- gistrate aproape 90.000 de prezentări în urgenţele pentru adulţi şi copii. Mai exact, 89.631 de botoşă- neni au fost consultaţi, tra- taţi, unii internaţi, iar alţii trimişi în alte județe, de către medicii botoşăneni. Cifrele sunt tot mai mari de la an la an, în con- diţiile în care populaţia este într-o continuă scăde- re. Astfel, dacă anul trecut au fost 85.000 de prezen- tări, în 2022 au fost 82.000 şi doar 65.000 în 2021. Dacă în toate judeţele vecine există spitale municipale foarte bine dezvoltate şi dotate, care pot prelua oricând o mare parte din pacienţii de la Spitalul Judeţean, acest lucru este aproape imposi- bil la Botoşani. Spitalul Dorohoi este singura uni- tate dotată cu aparatură şi care are specialişti, în afară de Județean. De ase- menea, numărul mare de pacienţi care ajung la UPU arată şi faptul că medicina de familie şi ambulatoriile nu lucrează la capacitatea la care ar trebui. „Nu avem dreptul să refuzăm niciun pacient” Medicii recunosc şi că multe dintre cazurile care ajung la UPU nu au vreo tangenţă cu urgenţele medico-chirurgicale. Deşi ar putea cere ajutorul medicului de familie, sau al medicilor din policlini- că, mulţi botoşăneni pre- feră să se prezinte în UPU. Speră că astfel problemele lor vor fi soluţionate mai repede. „60-70% sunt non- urgențe. Practic, după definiție, știți foarte clar că urgența este cea care în momentul respectiv îți pune în pericol viața. Dacă e să tratăm după definiție, acestea sunt foarte puține. (…) Nu putem explica unui pacient ce înseamnă urge- nța, când pentru el și o durere poate însemna o situație-limită. Nu avem dreptul să refuzăm niciun pacient, ei sunt evaluaţi şi, în funcţie de evaluarea pe care noi o facem, sunt categorisiţi după coduri şi li se oferă tratament” , a spus medicul primar Elena Guraliuc, coordona- torul UPU-SMURD. Nu de puţine ori cadre- le medicale din UPU s-au întâlnit cu cazuri care ilus- trează perfect situaţiile în care pacienţii vin fără motiv la Urgenţe. „Am fost un interval de nici două ore în care a venit un accident grav, un infarct şi un accident casnic, tot grav. În triaj erau două persoane, un bărbat şi o femeie, foarte agitaţi că nu primesc îngrijiri mai repe- de. Femeia avea o bătătu- ră la talpa piciorului drept, iar bărbatul avea o unghie încarnată”, a spus un asis- tent din cadrul UPU. Cadrele medicale spun, însă, că durerea este o componentă subiectivă a naturii umane, astfel că un om poate percepe durerea sau afecţiunea lui ca fiind cele mai puternice şi grave din acel moment. Cu toate astea, însă, situaţiile de acest fel sunt tratate în ordinea priorităţilor. Polițiștii locali din Botoșani vor participa, începând cu luna mai, la sesiuni săptămânale de instruire fizică și tactică, desfășurate la Sala Poli- valentă „Elisabeta Lipă”. Măsura este cuprinsă într-un proiect de hotărâ- re ce urmează să fie dez- bătut în ședința ordinară a Consiliului Local din luna aprilie. Conform proiectului, personalul operativ al Poliției Locale va avea acces gratuit, o zi pe săp- tămână, timp de două ore, la facilitățile sălii polivalente, pe durata mai-decembrie 2025. „Pregătirea fizică și tactică are scopul de a îmbunătăți modul de intervenție la evenimen- tele sesizate, dezvoltarea deprinderilor de utiliza- re a tehnicilor și mijloa- celor din dotare, gestio- narea și dezamorsarea situațiilor conflictuale” , a precizat Lucian Delea- nu, șeful Poliției Locale, în adresa trimisă primă- riei. -Georgiana ŞARAMET Începând de marți, 22 aprilie, Modern Calor a sistat furnizarea agentului termic pentru încălzire în municipiul Botoșani, ca urmare a creșterii tempe- raturilor exterioare. Măsura marchează încheierea oficială a sezo- nului de încălzire 2024– 2025. „Precizăm că furniza- rea apei calde menajere va continua fără întreru- peri, la parametri nor- mali” , au afirmatat repre- zentanții Modern Calor. Pentru orice sesizări sau probleme de ordin tehnic, clienții pot contac- ta Dispeceratul termic la următoarele numere de telefon: 0231-535.340, 0231-537.100 (tasta 1) sau 0231-515.959 (tasta 1). -Georgiana ŞARAMET Modern Calor a închis robinetul de căldură Poliţiştii locali se antrenează la Polivalentă Sesiunile de instruire fizică și tactică vor avea loc săptămânal Medici plătiţi bine şi pentru chiul O soluţie gândită să degreveze Urgenţele şi să ajute mediul rural eşuează constant din cauza lipsei de implicare a medicilor. -Tudor CHIRIAC Foarte mulţi pacienţi ori nu ştiu de centrele de permanenţă, ori au văzut că acestea nu-şi respectă programnul, astfel că la cea mai mică problem de sănătate vin tot la UPU

RkJQdWJsaXNoZXIy ODg1NTM=