Monitorul de Botosani

MONITORUL de BOTOŞANI MIERCURI, 25 IUNIE 2025 7 LOCAL Sfânta Fevronia A fost fiica unui senator roman. S-a călugărit de tânără într-o mănăstire din cetatea Nisibi. A fost obligată de Silenius, un persecutor al creștinilor, să lepede credința în Hristos și să se căsătorească cu el. Fevronia refuză să împlinească cerința lui Silenius și astfel este supusă la multe chinuri: a fost biciuită, i s-au spart dinţii, i s-au tăiat sânii, mâinile și picioarele, iar în cele din urmă i s-a tăiat capul. Din viața sa aflăm că după trecerea ei la cele veșnice, Sfânta Muceniță Fevronia se arăta în ziua prăznuirii sale, în mijlocul surorilor din mănăsti- re. Stătea timp de trei ceasuri în văzul tuturor, apoi se făcea nevăzută. Însă, nimeni nu se putea atinge de dânsa, atunci când se arăta în chip minunat maicilor. După moartea Sfintei Fevro- nia, diavolul a intrat în Sile- nius. Din cauza prezenţei demo- nului în el, Silenius s-a izbit cu capul de un stâlp de marmură și a murit. Preot Olivian SANDU N ouă elevi și trei profesori de la Colegiul Național „A.T. Laurian” din Botoșani au trăit o expe- riență de neuitat în Kau- nas, Lituania, în cadrul unei mobilități internațio- nale desfășurate între 5 și 9 mai 2025, prin proiectul Erasmus+. Vizita a fost găzduită de prestigioasa instituție Kauno Mairo- nio Universitetine Gim- nazija. Tinerii botoșăneni, însoțiți de profesoarele Anca-Luminița Dulgheru și Lavinia-Elvina Ghineț, au participat la cursuri de limbi străine, biologie, informatică, etică și muzică, alături de elevii lituanieni, având ocazia să compare sistemele educaționale și să desco- pere valori comune în diversitate. Activitățile au fost completate de sesiuni de schimb cultural și lingvis- tic, în care elevii au vor- bit despre istoria, tradiții- le și limba celor două țări. Componenta digitală a educației a fost un ele- ment central al mobilită- ții, elevii participând la ateliere de realitate aug- mentată în muzeele de artă din Kaunas și contri- buind la realizarea unei cărți virtuale a proiectu- lui, pe platforma Book Creator. De asemenea, într-un atelier organizat în locali- tatea Rumšiškės, partici- panții au învățat cum se prepară pâinea tradiționa- lă lituaniană, descoperind un model de educație sus- tenabilă, legată de patri- moniul cultural local. Tot în aceeași perioa- dă, profesoara Anca-Mar- cela Grădinaru a partici- pat la un stagiu de obser- vare în aceeași instituție din Kaunas, unde a explorat modele educa- ționale europene centrate pe incluziune, empatie, diversitate și învățare ancorată în comunitate. „Mobilitatea de grup- elevi şi stagiul de obser- vare au oferit un exemplu de bună practică. Elevii s-au întors mai bogați spiritual și cultural, dor- nici să împărtășească comunității școlii din experiența lor europea- nă” , a declarat Rodica Mighiu, coordonatorul proiectului. Proiectul Erasmus+, finanțat de Comisia Euro- peană, contribuie la for- marea unor tineri des- chiși, implicați civic și conștienți de apartenența lor la spațiul european. Sărbătoarea zilei Un grup de 10 elevi și doi profesori de la Cole- giul Național „A. T. Laurian” din Botoșani a participat, în perioada 5– 9 mai 2025, la o mobili- tate Erasmus+ desfășu- rată la Lycée Général et Technologique „Pierre de Coubertin” din Calais, Franța. Progra- mul face parte din pro- iectul de acreditare Eras- mus+, axat pe educație școlară, și a avut ca obiectiv principal dez- voltarea competențelor lingvistice în limba fran- ceză și a celor intercultu- rale, în acord cu noile tendințe globale. Pe parcursul săptămâ- nii, elevii botoșăneni au luat parte la cursuri inte- ractive de filozofie, eco- nomie, engleză, mate- matică, chimie și limba franceză, descoperind metode de predare dife- rite și o disciplină remar- cabilă din partea colegi- lor francezi, care evită utilizarea telefoanelor mobile la ore și la masă. Dincolo de activitățile educaționale, experiența Erasmus+ a inclus ate- liere, sesiuni de reflecție zilnică și vizite cultura- le, precum cea la acva- riul Nausicaa sau restau- rantul social Anima - locuri în care tinerii au aflat mai multe despre incluziune socială și pro- tecția mediului. Elevii au fost implicați și în activitățile Asociației UnisCité, axate pe des- coperirea patrimoniului local, și au vizitat Ferma Urbană, un exemplu de agricultură sustenabilă în oraș. „A fost o experiență incredibilă pentru noi toți. Am învățat lucruri noi, am legat prietenii și ne-am îmbunătățit limba franceză. Suntem recu- noscători pentru această oportunitate și așteptăm cu nerăbdare viitoarele proiecte” , a declarat unul dintre participanți. Proiectul Erasmus+ a fost coordonat de profe- soarele Gabriela Mangîr și Draia Ichim și s-a încheiat cu un feedback extrem de pozitiv din partea tuturor participa- nților. Mobilitatea a consoli- dat colaborarea interna- țională și a oferit tineri- lor botoșăneni o per- spectivă largă asupra educației și implicării civice într-un context european. -Anamaria IONEL Cursuri interactive derulate în Franţa Participanţii au vizitat şi o Fermă Urbană, un exemplu de agricultură sustenabilă în oraș Nou model de educaţie observat în Lituania Elevi şi cadre didactice de la Colegiul „Laurian” au participat la Kaunas la ore de curs şi au explorat noi modele educaţionale europene. -Anamaria IONEL Activităţile au fost centrate pe incluziune, empatie, diversitate și învăţare ancorată în comunitate

RkJQdWJsaXNoZXIy ODg1NTM=