Monitorul de Botoşani
Președintele organiza- ției neguvernamentale Expert Forum, Sorin Ioniță, a atras atenția asu- pra unei probleme cu care se confruntă marile aglo- merări urbane din țara noastră, vorbind în mod special despre situația Bucureștiului, care „are teritoriul cel mai mic între metropolele din regiune cu peste 1 milion de locuitori”. La aproximativ aceeași populație, Budapesta are mai mult decât dublul suprafeței. Și alte orașe europene au această trăsătură a suprafeței mari, pe care Bucureștiul nu o posedă. Diferența vine și din istoria urbană moștenită, dar și din faptul că, la noi, consensul administrativ se realizează greu, crede expertul Sorin Ioniță. Potrivit expertului în politici publice, Bucure- știul are 8.000 de locui- tori per kilometru pătrat, mai mulți decât orașe ca Viena, Belgrad, Budapes- ta, Varșovia, Praga, Sofia, Zagreb, Bratislava, chiar dacă acestea au suprafețe mai mari. „Municipiile mari românești, București, Cluj, Iași, se termină ime- diat după blocuri, unde începe porumbul, acolo este limita administrati- vă, iar asta ne creează probleme” , a avertizat Sorin Ioniță. Președintele Expert Forum a criticat „cele cinci aberații” din zona Capitalei, „că ai munici- palități, ba chiar de tip urban, orașe declarate, care sunt lipite de Bucu- rești”. „Practic nu faci difere- nța când treci din Secto- rul 4 în Popești-Leor- deni”, a spus Sorin Ioniță, care a mai enumerat Pan- telimon, Voluntari, Chiajna și Bragadiru. El susține că această situație generează proble- me ce țin de politicile de transport, care „sunt greu de coordonat” într-un ast- fel de sistem, de politicile de mediu, precum și de politica de dezvoltare, „problema cea mai dure- roasă”. Sorin Ioniță susține că oamenii din comunele limitrofe au motive legate de „mândria locală” de a nu agrea zonele metropo- litane, sentiment care există peste tot. În privi- nța autorităților care se opun e mult mai simplu: „e vorba despre cașca- val”, despre bani, a mai spus expertul. Ceea ce face viitorul dezvoltării urbane unui foarte complicat, a con- chis Ioniță. Un şofer a fost urmărit în Ungaria pentru că se afla la volanul unui auto- turism furat, dar nu a putut fi prins, a intrat în România şi a fost oprit după aproape 50 de kilo- metri de la intrarea în ţară. Poliţiştii au stabilit că şoferul are 26 de ani şi nu deţine permis de con- ducere, transmite News.ro. Reprezentanţii Poliţiei de Frontieră au anunţat că, ieri, în jurul orei 1.10, poliţiştii de frontieră au solicitat ajutorul unui echipaj de poliţie pentru oprirea unui autoturism care figura ca fiind furat din Ungaria. „Autoturismul respec- tiv a fost urmărit pe o autostradă de pe terito- riul Ungariei de către poliţiştii ungari, dar nu a putut fi oprit, iar, la intra- rea în România, de ase- menea, nu a putut fi oprit. Astfel, un echipaj de poli- ţie de la Biroul Autostrăzi Deva-Nădlac a preluat urmărirea, şi, la 48 de kilometri de intrarea în România, s-a reuşit opri- rea acestuia. În momen- tul opririi autoturismului, acesta a acroşat uşor alte două autovehicule” , au transmis reprezentanţii Poliţiei de Frontieră. Ei au menţionat că şoferul este din munici- piul Constanţa, are 26 de ani şi nu deţine permis de conducere. El a fost testat pentru consum de alcool şi dro- guri, iar rezultatele au fost negative. MONITORUL de BOTOŞANI LUNI, 25 AUGUST 2025 8 NAŢIONAL 1 Euro - 5,0545 lei 1 Dolar - 4,3573 lei Cursul valutar BNR, pentru 25.08.2025 0,0033 0,0186 Î n România, înmatricu- lările de mașini full- electrice noi au scăzut cu 44% în prima parte a anului și doar Croația a avut o scădere procentuală mai mare, dintre toate sta- tele UE, conform datelor ACEA (Asociația Con- structorilor Europeni de Automobile). Mașina electrică are un an bun în UE, cu creștere de 22% și un total de 869.000 de vehicule. Aus- tria, Bulgaria și Polonia au an record. În 2025 însă, România scade puternic pe electrice, în condițiile în care restul Europei afișează cifre în creștere, arată ultimele date oficiale. În România s-au înma- triculat în prima jumătate din an puțin peste 3.000 de mașini full-electrice, în timp ce în Austria, au fost de zece ori mai multe. Context: populația Austriei este la jumătate față de România, dar salariul aus- triecilor este de trei ori mai mare decât cel al români- lor. Alte piețe din regiune au cel mai bun an de până acum: Polonia, Cehia, Slo- vacia și Slovenia au cres- cut cu ponderi între 60% și 70%. Piața din Bulgaria a urcat cu 31%, iar cea unga- ră, cu 12%. Buget de trei ori mai mic până acum Programul Rabla româ- nesc a fost suspendat pe 18 iunie, cu o zi înainte de începerea etapei pentru persoane fizice. Programul va fi reluat de la 1 septem- brie, însă cu buget de trei ori mai mic. Subvenția pentru mașini full-electrice va scădea puternic – de la valoarea propusă, de 7.500 de euro, la 3.700 de euro. Industria auto ceruse 8.500 euro. Cât va fi ecotichetul pentru mașini electrice Ministra Mediului, Diana Buzoianu, spunea că, în anii următori, fina- nțarea programului ar tre- bui regândită, astfel încât să nu depindă numai de fondurile de la bugetul sta- tului, cum s-a întâmplat în ultimii 20 de ani. „Ecotichetul pentru electrice a fost ajustat, dar această decizie permite ca, în condițiile bugetare actuale, să putem oferi unui număr cât mai mare de români șansa de a beneficia și în acest an de sprijin. În paralel, încer- căm să construim un cadru de finanțare mai stabil și durabil pe viitor prin aco- perirea acestui program prin Fondul Social pentru Climă” , a declarat, vineri, ministra Mediului. A fost precum într-un roller-coaster parcursul legat de subvenția pentru electrice în România: ani de zile statul oferea 10.000 de euro, a scăzut apoi la 5.000 de euro. Din nou s-a căzut de acord ca subvenția să urce spre 7.500 euro și apoi pro- gramul a fost suspendat. Mai avem un deceniu la dispoziţie Din 2035, în UE nu vor mai putea fi vândute mașini noi pe benzină sau motorină, urmând să con- teze doar cele full-electri- ce, cele pe hidrogen și (probabil) cele pe bază de e-fuels. În aceste condiții, ar fi normal ca vânzările de full-electrice să crească, însă în România nu se întâmplă asta. În România sunt puțin peste 50.000 de mașini full-electrice pe șosele, ponderea lor fiind de 0,5% din întregul parc auto. Câte mașini electrice noi s-au înmatriculat în: 2020: 2.837 2021: 6.342 2022: 11.638 2023: 14.438 2024: 9.795 Scăderea a venit pe fon- dul înjumătățirii subvenției acordată programul Rabla, de la 10.000 euro, la 5.000 de euro. Aceasta a fost cauza principală pentru prăbușirea pieței, însă un alt motiv a fost și faptul că sunt foarte puține modele electrice accesibile la preț. Preţurile mașinilor Este foarte mic numărul de modele electrice care, înainte de aplicarea orică- rei subvenții, au preț de listă de sub 30.000 de euro. Pentru modele ceva mai mari, cu care să poți merge cu familia în concediu, prețul este mult peste o mașină cu motor pe benzi- nă, trecând de 40-50.000 de euro. „Piața auto din Româ- nia a fost grav afectată de cea mai lungă întârziere din istoria Programului Rabla, urmată de suspen- darea completă a ediției 2025. Această situație fără precedent a destabilizat profund încrederea consu- matorilor și a blocat deci- ziile de achiziție, iar scăde- rea de peste 50% a înma- triculărilor de autoturisme electrice, în luna iunie, este o consecință directă și alarmantă”, a declarat spunea Dan Vardie, președinte APIA. Ce este în neregulă cu urbanismul din marile oraşe româneşti Un şofer urmărit în Ungaria a fost prins în România Şoferul fugar a fost oprit după aproape 50 de kilometri de la intrarea în ţară, maşina fiind furată Suspendarea Rabla a prăbuşit vânzările de maşini electrice Nici introducerea mărcilor chineze, mult mai ieftine, nu a îmbunătăţit situaţia înmatriculărilor de maşini electrice Piaţa mașinilor full-electrice din România a scăzut cu peste 40% în primele șapte luni ale anului, deși pe plan local s-au lansat multe modele noi și mai accesibile.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODg1NTM=