Monitorul de Botoşani
R aportul privind starea unităților de învățământ din județul Botoșani confir- mă că începutul de an școlar 2025-2026 găsește multe școli în aceeași situație precară de ani de zile. Documentul scoate în evidență patru mari probleme: infrastructura degradată, lipsa avizelor de funcționare, dotările învechite sau inexistente și deficitul acut de profe- sori calificați. În loc să fie o poartă spre viitor, multe școli botoșănene rămân un pericol pentru prezent. Fără investiții rapide și reale, județul riscă să piardă o nouă generație. Zeci de unități din județ, mai ales din mediul rural, funcționează în clă- diri vechi, nereabilitate, cu infiltrații și igrasie. Încălzirea pe lemne, în sobe vechi, rămâne sin- gura soluție pentru multe clase. Raportul arată că există în continuare școli unde grupurile sanitare se află în curte, în condiții insalubre, departe de standardele de igienă minime. Ruralul rămâne în urmă Un număr important de unități școlare nu dețin avizele obligatorii pentru securitate la incendiu sau pentru igienă. Sunt clădiri unde instalațiile electrice sunt depășite și unde, în lipsa avizelor, elevii învață în condiții de risc. Practic, sute de copii sunt zilnic expuși unor perico- le pe care autoritățile locale le cunosc, dar pe care nu le rezolvă. Raportul notează dife- rențe uriașe între școlile din mediul urban și cele din mediul rural. În timp ce unele licee din munici- piu au internet de mare viteză, laboratoare moderne și calculatoare performante, în sate încă se predă fără videoproiec- toare, pe calculatoare vechi sau defecte, iar unele laboratoare există doar pe hârtie. În multe școli, orele de matematică, fizică și limbi străine sunt ținute de suplinitori necalificați. În unele cazuri, același cadru didactic acoperă mai multe materii, din lipsă de personal. Principalele nereguli constatate de către repre- zentanții DSP au fost lipsa cursurilor de însuși- re a noțiunilor fundamen- tale de igienă pentru marea majoritate a perso- nalul auxiliar, desemnat pentru manipularea „lapte și corn” precum și personalului desemnat pentru întreținerea curățeniei, lipsa apei potabile în unele şcoli, multe şcoli fără Autoriza- ţie Sanitară de Funcţiona- re, lipa unor spații ame- najate corespunzător pen- tru lapte și corn, marea majoritate a unităților având spații improprii amenajate sau chiar în cancelarie, sau lipsa unor spaţii amenajate pentru depozitarea materialelor de curăţenie. „Aceste unităţi sunt foarte puţine” La Şcoala Primară din Plopenii Mici copiii înva- ţă în condiţii insalubre, într-o casă închiriată şi cu toaletele în curte. Nici la Plopeni Mari nu e prea diferită situaţia. Grădiniţa nr 4 funcţionează într-o casă veche, cu două camere improprii. Nici la Liceul Tehnologic din localitate lucrurile nu tău mai bine, unde adoles- cenţii merg la toaleta din fundul curţii liceului. Şcoala din Mihai Viteazu nu are nici măcar apă curentă, iar la Şcoala Borzeşti, din trei corpuri de clădire două au fost demolate. „Mai sunt câteva unități, câteva structuri în județ, unde toaleta nu este în corpul clădirii. Acestea sunt izo- late. Nu au făcut obiectul investiției pentru că aces- te unități de învățământ, ori nu beneficiază de rețea de apă potabilă și, clar, nu pot fi autorizate, sau sunt spre lichidare, spre închidere din cauza numărului mic de copii. Dar aceste unități de învățământ sunt foarte, foarte puține. Ca unități de învățământ, cred că toaleta care nu se află în corpul clădirii ar fi unde- va la vreo 5 clădiri” , a precizat Bogdan Suru- ciuc, inspectorul şcolar general al IŞJ Botoşani. Valuri de probleme O parte dintre unităţile de învăţământ din Tru- şeşti i-au şocat şi pe inspectori. La Şcoala Nr 1, de exemplu, elevii care au nevoie de toaletă tre- buie să meargă în cea din sala de sport, într-o altă clădire. Deşi par moder- ne, grupurile sanitare având şi cabine de duş, acestea nu au fost nicio- dată funcţionale. În aceeaşi şcoală, materiale- le de curăţenie erau ţinute lângă frigiderul pentru lapte al copiilor. O situa- ţie şi mai gravă a fost întâlnită la Liceul Demostene Botez, unde niciun membru al şcolii sau al primăriei nu a venit la inspecţia anunţată. Din acest motiv inspectorii nici nu au putut intra în unele spaţii ale liceului, acestea fiind ţinute sub cheie. Din ce au putut observa, totuşi, reprezen- tanţii IŞJ au remarcat găuri în acoperişul liceu- lui, care cauzează infiltra- ţii în sala de mese, sala media şi pe casa scării. În Vorona, două şcoli, din Vorona Mare şi Poia- na, nu au grupuri sanitare, iar la Liceul Tehnologic, în corpul A există grupuri sanitare doar la parter, deşi elevii învaţă şi la etaj. La şcoala generală din Ipoteşti de 3 ani de zile directorul unității nu a reînnoit cursurile de igie- nă ale personalului ce dis- tribuie laptele și cornul. Grupuri sanitare sunt în curte, iar oficiul pentru lapte și corn, dar şi cabi- netul medical școlar lip- sesc cu desăvârşire. Spre exemplu, nu mai puţin de 32 de grădiniţe din judeţ nu au nici cele mai mici măsuri de sigu- ranţă prevăzute de legi- slaţia în vigoare. Dar dacă de sisteme de supra- veghere video sau sistem antiefracţie nici nu poate fi vorba, Grădiniţa Nr. 1 Ungureni nu are nici măcar gard împrejmuitor, conform raportului. Raportul confirmă un adevăr amar: educația botoșăneană este tratată superficial de autorităţile locale, în special. Deși fonduri există, ele se pierd în birocrație și în proiecte blocate. Între timp, mii de copiii din judeţ sunt condamnați să învețe în școli fără avize, cu toalete în curte și pro- fesori insuficienți. MONITORUL de BOTOŞANI MIERCURI, 27 AUGUST 2025 4 LOCAL Pentru cei curajoşi s-a inventat şi jumătatea de taxi. Poza de la pagina 4 Învăţământ cu condiţii de Ev Mediu Şi în acest an şcolar, cu toate investiţiile anunţate, sute de elevi botoşăneni vor avea parte de condiţii precare la şcoală. -Tudor CHIRIAC În judeţul Botoşani încă mai sunt câteva şcoli cu toaleta în curte
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODg1NTM=