Monitorul de Botosani

U nii candidați pro- mit multe, dar nu toate promisiunile sunt realizabile din postura de președinte. De exem- plu, George Simion a pro- mis în campania din toam- nă apartamente vândute la prețuri mici - dar asta nu ține de atribuțiile unui președinte! Astfel, preşe- dintele nu conduce Guver- nul, nu dă legi și nu poate majora pensii sau salarii, dar are atribuții importante în alte domenii. Care sunt atribuţiile În primul rând preșe- dintele este garantul Con- stituției, iar asta înseamnă că el trebuie să vegheze ca toate regulile fundamenta- le ale țării - adică legile din Constituție - să fie respec- tate. Faptul că apără inde- pendența și integritatea țării înseamnă că președin- tele are rolul de a proteja România de orice ameni- nțare, fie ea militară, poli- tică sau economică. Dacă alt stat ar încerca să influe- nțeze deciziile României sau să îi încalce granițele, președintele, ca șef al armatei și reprezentant internațional, trebuie să reacționeze pentru a apăra țara. Rol de “pacificator” De asemenea, şeful sta- tului ajută la funcționarea corectă a statului. Asta înseamnă că președintele are un rol de mediator - adică trebuie să ajute insti- tuțiile (Parlament, Guvern, Justiție) să colaboreze, mai ales când apar blocaje sau conflicte. De exemplu, dacă Par- lamentul și Guvernul nu se înțeleg și se creează o criză politică, președintele tre- buie să intervină, să aducă părțile la masa dialogului și să găsească soluții pen- tru ca țara să nu rămână blocată. Preşedintele joacă rol de mediator şi între cei care conduc statul (Parla- ment, Guvern, instituții) și cetățeni. Acesta nu trebuie să țină partea unei singure tabere, ci să asculte nemu- lțumirile sau nevoile oamenilor și să le transmi- tă autorităților, ajutând ast- fel la găsirea de soluții. De exemplu, dacă în societate apar mari proteste pentru o lege considerată nedreap- tă, președintele nu poate să ignore asta. Rolul lui este să cheme autoritățile la dialog, să spună ce proble- me semnalează cetățenii și să ceară corectarea situa- ției. Promulgă legi Una dintre atribuţiile principale pe care le are şeful statului este aceea că promulgă legi. Ce înseam- nă asta? Preşedintele sem- nează o lege adoptată de Parlament, pentru ca aceasta să devină oficială și să intre în vigoare. De exemplu, dacă Parlamen- tul votează o lege privind educația, președintele o semnează pentru a deveni lege aplicabilă. Promulga- rea legii se face în termen de cel mult 20 de zile de la primire. Acesta poate cere şi ree- xaminarea unei legi. Dacă nu e de acord cu ce preve- de un act normativ, preşe- dintele îl poate trimite înapoi la Parlament o sin- gură dată pentru revizuire. De exemplu, dacă o lege privind taxele este consi- derată nedreaptă sau neclară, președintele poate cere Parlamentului să o corecteze. Şeful statului poate sesiza şi Curtea Constitu- țională dacă crede că o lege încalcă Constituția, iar judecătorii constituțio- nali trebuie să o verifice. De exemplu, dacă că o lege limitează prea mult libertatea de exprimare, președintele poate cere Curții Constituționale să o oprească. Este de asemenea important de menţionat că președintele nu poate bloca definitiv o lege bună votată de Parlament, doar poate încerca să corecteze problemele înainte ca aceasta să intre în vigoare. Nu este judecător, dar are influenţă În ce privește justiția, președintele României are câteva atribuții importan- te, dar rolul său nu este de a interveni direct în proce- sul judiciar sau în soluțio- narea cazurilor individua- le. Președintele numeşte judecătorii Curții Consti- tuționale, dar aceste numiri sunt făcute la pro- punerea altor autorități, cum ar fi Parlamentul sau Camera Deputaților. De asemenea, şeful sta- tului are dreptul de a numi procurorul general al României, șeful Direcției Naționale Anticorupție (DNA) și alți procurori- șefi, dar acest proces se face pe baza propunerilor făcute de Ministrul Justi- ției. Președintele are un rol în numirea membrilor Consiliului Superior al Magistraturii (CSM), care garantează independența justiției. De asemenea, numește șefii unor instanțe superioare. Președintele poate desemna un judecă- tor pentru a ocupa funcția de președinte al Înaltei Curți de Casație și Justiție. Şeful statului poate acorda grațierea unei per- soane condamnate penal, adică poate decide să o ierte de pedeapsă, în anu- mite condiții legale. Dacă o persoană condamnată are o boală gravă, preșe- dintele poate decide să o grațieze, iertându-i o parte din pedeapsă. Relaţia cu Guvernul În ce priveşte guverna- rea, preşedintele are şi aici un rol importnat. Acesta poate consulta Guvernul cu privire la probleme urgente şi de importanţă deosebită. De asemenea, acesta desemnează un prim-ministru. După ale- geri sau după ce un Guvern cade, președintele propune o persoană pentru funcția de premier în urma consultării partidului care are majoritatea absolută în Parlament ori, dacă nu există o asemenea majori- tate, a partidelor reprezen- tate în Parlament. Această persoană trebuie să obțină votul Parlamentului. Tot şeful statului numeşte și revocă mini- ștrii, însă nu decide singur cine sunt miniștrii. El doar semnează decizia, după ce premierul propune nume- le. De exemplu, dacă prim-ministrul vrea să schimbe ministrul Sănătă- ții, președintele trebuie să semneze numirea sau revocarea, nu poate refuza fără motiv serios. Preşedintele poate par- ticipa şi la ședințele Guvernului - mai ales atunci când se discută des- pre lucruri foarte impor- tante, cum ar fi politica externă, apărarea țării sau siguranța publică. De exemplu, în caz de criză militară, președintele poate merge la ședința Guvernului pentru a coor- dona răspunsul statului. Relaţia cu Parlamentul Președintele trebuie să colaboreze cu cele două camere, dar fiecare are atribuțiile sale. Președinte- le nu poate conduce Parla- mentul, dar poate influența momente importante ale vieții politice. Astfel, potrivit legii pre- şedintele României adre- sează Parlamentului mesa- je cu privire la principalele probleme politice ale naţiunii. Camera Deputaţilor şi Senatul se întrunesc şi în sesiuni extraordinare, la cererea Preşedintelui României, a biroului per- manent al fiecărei Camere ori a cel puţin o treime din numărul deputaţilor sau al senatorilor. După consultarea preşe- dinţilor celor două Camere şi a liderilor grupurilor parlamentare, preşedinte- le României poate să dizolve Parlamentul, dacă acesta nu a acordat votul de încredere pentru forma- rea Guvernului în termen de 60 de zile de la prima solicitare şi numai după respingerea a cel puţin două solicitări de învesti- tură. În cursul unui an, Parlamentul poate fi dizol- vat o singură dată. Parla- mentul nu poate fi dizolvat în ultimele 6 luni ale man- datului Preşedintelui României şi nici în timpul stării de mobilizare, de răz- boi, de asediu sau de urgenţă. În crize grave precum stare de urgență, de exem- plu, președintele trebuie să ceară aprobarea Parlamen- tului pentru măsurile luate. Poate cere referendum De asemenea, preşedin- tele României, după con- sultarea Parlamentului, poate cere poporului să-şi exprime, prin referendum, voinţa cu privire la proble- me de interes naţional. Numai Președintele are dreptul de a decide care sunt problemele de interes național și, în cadrul aces- tora, de a stabili, prin decret, problema concretă ce se supune referendumu- lui și data desfășurării aces- tuia. Reprezintă România în lume Preşedintele ţării este cel care reprezintă România pe plan extern, merge la întâl- niri internaționale, semnea- ză tratate și reprezintă imaginea țării. Preşedintele României participă la reuniunile Con- siliului European în calitate de şef al statului. Această atribuţie poate fi delegată de către Preşedintele României, în mod expres, primului-ministru. Potrivit CCR, un preşe- dinte poate să traseze linii- le viitoare pe care statul le va urma în politica sa exter- nă, practic să îi determine orientarea în planul relaţii- lor externe, ţinând cont, desigur, de interesul naţio- nal. O atare concepţie este legitimată de caracterul reprezentativ al funcţiei, Preşedintele României fiind ales de cetăţeni prin vot universal, egal, direct, secret şi liber exprimat. Preşedintele semnează tratatele internaționale, dar acestea trebuie apoi apro- bate de Parlament. Şeful statului numeşte ambasadori şi trimite repre- zentanți oficiali ai Româ- niei în alte țări. Apără ţara Cel de deţine fucţia de preşedinte este comandant suprem al armatei - are un rol strategic, mai ales în situații de criză. De exem- plu dacă apare un pericol grav la granițele României, președintele poate convoca comandanții militari și poate decide ce măsuri de apărare sunt necesare. Tot el conduce Consiliul Suprem de Apărare a Țării (CSAT) – un organism ese- nțial în luarea deciziilor privind siguranța națională. Dacă România este ameni- nțată de atacuri cibernetice de exemplu, CSAT-ul, condus de președinte, deci- de cum se apără statul. Cel ce este președinte poate declara starea de urgență sau de asediu – dar trebuie să ceară aprobarea Parlamentului în maxi- mum 5 zile. În caz de cutremur devastator de pildă, președintele poate declara stare de urgență pentru a permite interve- nția rapidă a autorităților. Dă decoraţii și înalte distincţii Tot preşedintele este cel care conferă decorații și tit- luri de onoare – recunoaște meritele unor persoane sau instituții, în cazuri specia- le, numeşte în funcții publice – în anumite cazuri stabilite de lege. MONITORUL de BOTOŞANI MIERCURI, 30 APRILIE 2025 6 LOCAL LICITAŢIE Primăria comunei Curtești anunță scoate- rea la concesiune a suprafeței totale de 42,1 ha pășune aflată în domeniul privat al comu- nei. Corpurile de pășune sunt situate în apro- pierea satului Băiceni, în locurile cu denumi- rea toponimică– tarlaua Dealul Stanii -3,3,ha, -tarlaua Hliboca- 3,3 ha și tarlaua Din Jos - 35,4 ha. Cererile pentru concesiune se depun de către crescătorii de animale însoțite de extras din RNE eliberat de medicul veterinar la sediul primăriei comunei Curtești pănă la data de 6 mai. PUBLICITATE Ce poate face preşedintele ţării Înainte de a pune ștampila pe buletinul de vot, alegătorii trebuie să știe un lucru esenţial: ce poate face și ce nu poate face un președinte? -Anamaria IONEL

RkJQdWJsaXNoZXIy ODg1NTM=