spot_img
joi, aprilie 25, 2024
AcasăPrima PaginăAsalt cu sute de pacienţi la Urgenţe

Asalt cu sute de pacienţi la Urgenţe

Cadrele medicale botoşănene se pregătesc cu nervi de oţel înainte de fiecare sărbătoare, care aduce pe lângă un val de beţivi şi bătuţi, şi numeroase persoane care profită de ziua fără muncă la câmp sau prin gospodărie, pentru a-şi verifica sănătatea.

Cei mai mulţi nu au nici o urgenţă, dar aleg să vină la Unitatea de Primiri Urgenţe (UPU) pentru că ştiu că li se fac analize gratuite. Medicii de la Urgenţe au ajuns să lucreze la foc automat în astfel de perioade, consultând câte 10-20 de persoane pe oră. „Într-o zi aglomerată, un pacient are dreptul la mai puţin de zece minute, de la triaj până la finalul consultaţiei. Ce calitate poate avea actul medical în opt minute?”, a spus o asistentă din cadrul UPU-SMURD.

Astfel, ieri au fost sărbătoriţi Sfinţii Mihail şi Gavril, iar într-un interval de câteva ore, nu mai puţin de 100 de persoane au luat cu asalt UPU Botoşani.

„Parcă vin cu «lecţia» învăţată. Au venit pacienţi cu dureri de genunchi, dureri de spate vechi de o lună. Mulţi din pacienţi sunt şi cu bilete de trimitere de la medicul de familie, dar vin la Urgenţe. Cum ajung la noi, e un mister pentru toată lumea”, a spus un medic din cadrul UPU-SMURD.

 

Actul medical ar putea avea de suferit

 

Cei trei medici care deservesc UPU primesc ajutor şi din partea medicului care lucrează pe ambulanţa TIM, acesta făcând consultaţii pentru a încerca să mai decongestioneze holurile pe care uneori se află pacienţi în aşteptare şi de trei-patru ore.

În medie, câte zece pacienţi ar fi trebuit consultaţi în fiecare oră, însă dimineţile sunt şi mai aglomerate, ducând la situaţii în care un singur asistent să fie nevoit să monteze faşe ghipsate la patru-cinci pacienţi simultan.

Cadrele medicale spun că au ajuns aproape de limită şi le este teamă ca actul medical să nu aibă de suferit, şi implicit şi pacienţii care sunt cu afecţiuni grave.

 

Zeci de mii de pacienţi ajung anual la UPU

 

Ieri, în nici 12 ore, s-au înregistrat peste 100 de solicitări la Serviciul Judeţean de Ambulanţă şi SMURD în întreg judeţul.

Anual, numărul celor ajung la UPU se apropie 60.000. Ponderea cazurilor care ţin cu adevărat de acest compartiment este însă de aproape 35%. Deşi mulţi pacienţi ştiu că ar trebui să treacă mai întâi pe la medicul de familie, aceştia spun că se simt mai în siguranţă la Urgenţe, deşi uneori aşteaptă şi câte şapte-opt ore pentru a fi trataţi. Asta, pentru că la UPU consultaţiile se fac în ordinea gravităţii. Atunci când apar cazuri grave toate resursele se îndreaptă către acele cazuri.

 

„Ne mint şi pe noi, mint şi în Urgenţe”

 

Reprezentaţii medicilor de familie spun că de cele mai multe ori pacienţii sună la 112 şi apelează la ambulanţă pentru a fi aduşi la spital. „La Urgenţe spun că nu era doctorul, iar la noi era aglomerat şi nu mai avea rost să mai aştepte. Şi la centrele de permanenţă ne trezim de multe ori că trece salvarea prin faţă şi nu ştim de ce. Ei cheamă de acasă, că ştiu că «dacă mă duc la Urgenţe, spun că mă doare capul, îmi face analize, în face un computer tomograf, îmi face de aia, îmi face de aia», deci se aleg şi cu toate analizele, cum vor ei. Ne mint şi pe noi, mint şi în Urgenţe”, a precizat medicul Paul Şerban, preşedinte al Asociaţiei Medicilor de Familie din Botoşani.

 

Centre de permanenţă deschise pe timpul nopţii şi de sărbători

 

Puţini botoşăneni ştiu însă că au la îndemână centrele de permanenţă, care sunt unităţi special create de Ministerul Sănătăţii, pentru a degreva de unele cazuri unităţile de urgenţe.

Potrivit legii, centrele de permanenţă sunt servicii medicale gratuite, care nu necesită bilet de trimitere, aşa cum trebuie în policlinică. Acestea funcţionează în afara programului de lucru al cabinetelor medicale individuale, în regim de cameră de gardă, fiind deservite de medicii de familie. „Sunt oferite servicii de mică urgenţă, dar sunt efectuate şi tratamente injectabile, pansamente, etc”, a spus un medic de familie botoşănean.

Activitatea centrelor din judeţ se desfăşoară între orele 20:00 – 8:00, iar la sfârşit de săptămână şi în sărbătorile legale nonstop în mediul urban şi între orele 15:00 – 8:00 şi nonstop în weekend şi sărbătorile legale în mediul rural. Fiecare este dotat pentru cazuri de afecţiuni acute şi mici urgenţe chirurgicale.

 „Tot ce înseamnă sindrom febril, dureri, pusee hipertensive, reacţii de anxietate, ar putea merge la centrul de permanenţă din zonă. Seara, sau în zile de sărbătoare, ca azi, când centrele de permanenţă sunt aproape goale, la camerele de garda ale spitalelor medicii abia mai fac faţă”, a precizat un medic din cadrul UPU-SMURD.

 

Apelul la 112 de la serviciul de permanenţă are prioritate

 

Potrivit protocoalelor, dacă cel care vine pentru consultaţie la centrele de permanenţă, chiar este un caz de urgenţă, medicul poate solicita imediat o ambulanţă, iar apelul are prioritate, în comparaţie cu un telefon dat de acasă de pacient. Tocmai din acest motiv uneori dispecerii de la serviciul 112 le indică pacienţilor să apeleze mai întâi la centrul de permanenţă sau medicul de familie din zonă, pentru că acesta poate evalua mult mai bine şi prioritiza urgenţa medicală.

Potrivit reprezentanţilor CAS Botoşani, cele 13 centre de permanenţă au afişat programul la fiecare dintre medicii de familie arondaţi lor.

 

Deja ai votat!
Botoșani
nori împrăștiați
5.8 ° C
10.6 °
5.6 °
95 %
1.1kmh
35 %
joi
18 °
vin
11 °
sâm
18 °
Dum
20 °
lun
20 °

CARICATURA ZILEI

Joi

POZA ZILEI

  Visul american poate fi trăit oriunde. Chiar dacă e mai mic şi mai gârbovit.

EDITORIAL

Schimbările „spectaculoase” în cadrul strategiilor electorale ale partidelor apărute pe ultima sută de metri sunt semne că, pe undeva, societatea dă semne de revenire...

EPIGRAMA ZILEI

Nu bârfesc, nu-s cârcotaș Dar vă spun, cunosc un domn De aicea din oraș Care-i treaz numai ... în somn ! Dumitru MONACU

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...