spot_img
miercuri, aprilie 24, 2024
AcasăPrima PaginăAutorităţile susţin transportul public cu tramvaiul

Autorităţile susţin transportul public cu tramvaiul

Numeroasele evenimente din trafic generate de starea deplorabilă a căii de rulare a tramvaielor au generat un adevărat val de nemulţumiri. În ultima perioadă, mulţi botoşăneni au solicitat ca tramvaiele să fie scoase din circulaţie şi să fie înlocuite cu alte mijloace de transport electrice. Persoanele nemulţumite de activitatea Eltrans nu înţeleg de ce municipalitatea mai investeşte milioane de euro în reabilitarea unui sistem de transport public local pe care îl consideră depăşit şi chiar periculos pentru şoferi şi pietoni.

„Municipalitatea nu ar fi avut bani să înlocuiască tramvaiele”

​Primarul Cătălin Flutur susţine că primăria nu dispune de resurse financiare pentru a înlocui sau revoluţiona sistemul public de transport local. „Nici o primărie din România nu ar fi avut bani să-şi refacă infrastructura de transport şi să cumpere mijloacele de transport. Foarte greu să se fi întâmplat lucrul acesta. Ştiam că vor veni fonduri europene. În 2014 a fost făcut acel Plan de Mobilitate Urbană Durabilă, care era la pachet cu Strategia Integrată de Dezvoltare Urbană, documentele programatice care stăteau la baza obţinerii banilor europeni. Ghidurile care au venit, au prevăzut în felul următor, <reducerea emisiilor de carbon>, <tramvaiul este de departe cel mai ecologic mijloc de transport> pentru cei din Europa şi s-ar părea că este chiar aşa. Tramvaiul este unul dintre cei mai mici poluatori sau aproape deloc”, a explicat Cătălin Flutur.​

„Nu ştiu cum aş fi procedat dacă eu eram primar în 2014”

​Dând dovadă de fair play, primarul a adăugat că i-ar fi fost uşor să spună „acel PMUD s-a făcut în 2014, când eu nu eram în Primăria Botoşani”, însă la revenirea la conducerea oraşului şi-a însuşit acea documentaţie, care ulterior a fost îmbunătăţită prin vot în deliberativul local. „Soluţia prin PMUD era reabilitarea căii de rulare a tramvaiului şi cumpărarea de tramvaie noi. Nu ştiu cum aş fi procedat dacă eu eram primar în 2014. Chiar nu ştiu să vă spun. Probabil că aş fi citit şi eu ghidul, însă cred că cei care au făcut PMUD-ul au procedat corect. Trebuie să fiu şi eu corect să spun lucrul acesta. Mi-ar fi foarte simplu să vă spun că nu am făcut eu asta, eu nu mai eram primar, am fost trimis acasă şi ăia au decis că fac tramvai în continuare, dar este corect din partea mea să spun că, probabil, aceeaşi soluţie aş fi ales-o şi dacă eram la conducerea primăriei. Mai mult, nu trebuie să uităm faptul că în exerciţiul financiar european 2007 – 2013 nu au fost finanţări pe transportul public local. Noi am accesat tot ce se putea în acel exerciţiu financiar”, a explicat edilul.

„Ghidul de finanţare spune că <cine are tramvai, face tramvai>”

​Primarul municipiului a arătat că cele 32 de milioane de euro atrase de municipalitate au fost alocate pentru reabilitarea sistemului de transport cu tramvaiul. „Banii nu se dau decât pentru transport electric, tramvai, troleibuz sau autobuz electric. Numai că ghidul de finanţare spune că <cine are tramvai, face tramvai>. Dacă Ministerul Dezvoltării nu prelua achiziţia celor nouă tramvaie noi pentru Botoşani, cele 32 de milioane de euro nu ne ajungeau. Gândiţi-vă că doar un tramvai costă aproximativ două milioane de euro. Europenii spun <noi îţi dăm bani, dar să faci asta>. Noi cu toţi banii de investiţii, cele 12 milioane de lei, ar fi însemnat undeva mai puţin de trei milioane de euro. Cu toţi banii noştri de investiţii cumpăram un tramvai şi o uşă. De fapt asta este problema. Nu te poţi împrumuta să faci toată infrastructura de transport local”, a concluzionat edilul.​ ​

„Toată povestea este atât de emoţională, de parcă ar fi venit un extraterestru în Botoşani”

​Şi Victor Ivănescu, director general al Etrans, confirmă faptul că reabilitarea sistemului de transport cu tramvaiul ar depăşi cu mult posibilităţile financiare locale. Potrivit oficialului, reabilitarea unui kilometru de şină costă aproximativ 1,2 milioane de euro, cost care include şi reabilitarea reţelei electrice. „Noi avem în oraş 17 kilometri de cale de rulare. Un tramvai nou este estimat la 1,750 de milioane de euro. Ne-ar trebui vreo 52 de milioane de euro să reabilităm sistemul de transport, inclusiv să achiziţionăm tramvaie noi. Asta înseamnă bugetul municipiului pe zece ani”, a arătat Victor Ivănescu.

Tramvaie înlocuite cu autobuze după semnarea contractului de finanţare

​După semnarea contractului vizând finanţarea europeană, operaţiune care se va întâmpla în următoarele zile, Eltrans va avea undă verde pentru înlocuirea tramvaielor cu autobuze, în baza unui leasing operaţional. Asta înseamnă vor fi fi închiriate autobuze care să deservească cele două trasee. Autobuzele nu vor putea ajunge însă în Botoşani în câteva zile. „Dacă ar fi ca totul să funcţioneze perfect, iar procedura să nu înregistreze contestaţii, ne-ar fi necesare şapte – opt luni până să putem folosi autobuze. Asta în situaţia în care mergem pe o formulă de achiziţii accelerată, cu scurtarea termenelor”, a spus Victor Ivănescu.

Oficialul este încrezător că actualul sistem de transport local va putea fi menţinut pe linia de plutire.

„Nimeni nu poate să dea asigurări că nu vor mai fi deraieri de tramvaie, fiindcă vedem cum arată calea de rulare, dar îi putem asigura funcţionalitatea. Toată lumea s-a agitat că s-a rupt o roată la tramvai. Toată povestea este atât de emoţională, de parcă ar fi venit un extraterestru în Botoşani. Unii mai vorbesc de sabotaj, unii vorbesc de chestiuni religioase. Eu însă spun că sunt fenomene normale. Mai mult, nu trebuie să uităm că tramvaiul este cel mai sigur mijloc de transport. Tramvaiul niciodată nu se poate răsturna, chiar dacă îi sar toate roţile. Catastrofe din astea visate de unii nu se pot întâmpla. Tramvaiul are trei sisteme de frânare, centrul lui de greutate este la 80 de centimetri de sol. Tramvaiul are 18 tone, cum să se răstoarne 18 tone de la 80 de centimetri? Este imposibil”, a precizat Victor Ivănescu.​

Directorul general al Eltrans a reamintit că în niciun consiliu local de până acum nu s-a propus alocarea de fonduri pentru investiţii, deşi​ calea de rulare tramvaiului este a municipalităţii. „Chiar dacă Eltrans, ca entitate juridică ar avea bani, nu poate să investească în reabilitarea căii de rulare, pentru că nu îi aparţine”, a încheiat Victor Ivănescu.​ ​

În ultimii ani, societatea de transport local a făcut investiţii punctuale în curbele din staţii, unde efectiv nu se mai putea circula. Cât priveşte reabilitarea căii de rulare, pe celelalte tronsoane, formula folosită de aleşii locali a fost „aşteptăm bani europeni”.

Rămâne de văzut în ce măsură edilii se vor mobiliza după semnarea contractului de finanţare şi cum vor putea şefii Eltrans să gestioneze activitatea pentru a evita evenimentele din trafic, până când tramvaiele vor putea fi înlocuite cu autobuze.

Deja ai votat!
Botoșani
cer acoperit de nori
10 ° C
10 °
9.4 °
95 %
3.1kmh
100 %
mie
19 °
joi
18 °
vin
14 °
sâm
18 °
Dum
14 °

CARICATURA ZILEI

POZA ZILEI

  Asta înseamnă să te pregătești bine pentru programul rabla.

EDITORIAL

Ați auzit ce isprăvi a mai comis Marcelașul cel Viteaz în ultimele zile? Ar cam trebui. Nu de alta, dar românilor le place să...

EPIGRAMA ZILEI

Un termen interesant: Poate fi mașină nouă, Numele unui savant Sau ...  instrument de spart ouă! -Dumitru MONACU

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...