sâmbătă, aprilie 20, 2024
AcasăPrima PaginăOraş sufocat de maşini parcate la întâmplare (video)

Oraş sufocat de maşini parcate la întâmplare (video)

Numărul tot mai mare de maşini şi insuficienţa locurilor de parcare transformă traficul din municipiul Botoşani într-un real haos. Parcările la întâmplare ale multor botoşăneni nu fac doar vizibilitatea un chin, ci încurcă şi echipele de intervenţii, care se văd în imposibilitatea de a ajunge la cazuri, chiar şi în centrul oraşului.

Faptul că municipiul Botoșani este sufocat de mașini o demonstrează nu doar cifrele oficiale, ci  şi o simplă plimbare prin oraş. Potrivit cifrelor de la Direcția de Impozite și Taxe (DIT) din cadrul Primăriei Botoșani, numărul mașinilor care figurează înmatriculate în oraș se apropie vertiginos de 40.000 de unități, adică dublu față de situația înregistrată în urmă cu aproape un deceniu.

Lipsa acută de parcări, combinată cu indolenţa botoşănenilor şi dorinţa majorităţii acestora de a se da jos din maşină direct în faţa magazinului sau a instituţiei unde au treabă, fac ca parcările din oraş, şi aşa puţine, să fie folosite şi defectuos. Iar asta se revede cel mai bine în trafic. Maşini parcate aproape în mijlocul intersecţiilor, pe treceri de pietoni sau în dreptul accesului pentru persoanele cu dizabilităţi. Cei cu un pic mai mult „bun simţ” îşi lasă autoturismele pe avarii, alţii lasă un număr de telefon, crezând că în acest fel gesturile lor sunt scuzabile, chiar dacă blochează sau îngreunează traficul.

Vizibilitate redusă în intersecţii 

Câteva exemple de acest fel sunt la intersecţia străzii Mihail Kogălniceanu cu aleea cu acelaşi nume, unde maşinile sunt parcate atât de aproape de intersecţie, încât unui şofer care iese de pe strada secundară îi este aproape imposibil să facă asta în condiţii de siguranţă şi merge mai mult pe noroc sau mizează că cel de pe drumul prioritar va opri.

La fel se întâmplă şi la intersecţia cu Strada Viilor, unde maşinile parcate pe drumul prioritar depăşesc cu mult marcajele special create pentru asta.

Nici la intersecţia străzii Primăverii cu Constantin Gane nu este o situaţia mai diferită. Din contră. Parcarea de pe marginea drumului, marcată cu locuri paralele cu bordura, este folosită de şoferi ca o parcare perpendicular pe bordură. Asta permite, ce e drept, ca mai multe maşini să fie parcate în zonă, însă reduce, în acelaşi timp foarte mult vizibilitatea.

Stradă transformată în parcare pe Marchian

Închiderea parcării la Spitalul Judeţean a transformat prima bandă de pe strada Marchian într-o parcare. Pacienţi, rude ale acestora sau oameni cu treabă la spital, îşi parchează maşinile până aproape de Casa Sindicatelor, fără a lua în calcul că în zonă este şi accesul în curtea Serviciului Judeţean de Ambulanţă, iar ieşirea autoturismelor din acea parcare este din ce în ce mai dificilă. Situaţia este similară la intersecţia dintre strada Teatrului cu Marchian, unde maşinile parcate pe Marchian fac, de multe ori, extrem de dificilă ieşirea autoturismelor din artera secundară.

De tot mai multe ori echipajele de ambulanţă, SMURD sau pompieri se văd în imposibilitatea de a ajunge la un caz sau de a pleca de la un caz, ceea ce poate pune în pericol viaţa unui pacient.

Echipaj SMURD blocat de o maşină

Cel mai recent exemplu de acest fel a avut loc în urmă cu o săptămână, pe strada Ion Pillat, unde un echipaj SMURD cu medic a fost solicitat pentru un bărbat găsit inconştient în apartament.

Ambulanţa a ajuns în scurt timp la faţa locului şi a parcat în spatele blocului, tocmai pentru a nu încurca prea mult traficul, care se desfăşoară pe sens unic în zonă. Între timp însă, un autoturism a parcat în aşa fel, încât autosanitara nu mai putea ieşi din parcare, nici măcar din mai multe manevre, dar să mai şi iasă în viteză, în condiţiile în care ar fi putut avea un pacient în pericol de moarte, ce necesita transport imediat la spital.

Din păcate, în acel caz nu a mai fost nevoie ca pacientul să fie transportat la spital, cadrele medicale constatând decesul la faţa locului. Un transport rapid la spital în acea situaţie ar fi fost, însă aproape imposibil. Până nu au dat de proprietarul maşinii, paramedicii nu au reuşit să iasă cu autosanitara, indiferent de cât de atenţi au fost şi câte manevre au încercat să execute.

Situaţie similară în cazul unui echipaj de pompieri

La fel, o intervenţie a pompierilor, pe strada George Enescu, în urmă cu o iarnă, s-a dovedit a fi un adevărat chin, din cauza maşinilor parcate chiar pe marginea căii de acces în parcarea din spatele unui bloc.

Pompierii au fost solicitaţi pentru un copac căzut, însă s-au chinuit zeci de minute să intre cu autoscara în zona copacului. La fel de bine putea fi vorba, însă, de viaţa cuiva.

Şoferi condamnaţi pentru ucidere din culpă, după ce şi-au parcat maşinile neregulamentar

În urmă cu câţiva ani, la Constanţa s-a înregistrat o premieră în justiţia din România. Judecătorii au hotărât condamnarea a doi şoferi din Constanţa pentru ucidere din culpă, după ce şi-au parcat maşinile neregulamentar. Conform procurorilor din cadrul Parchetului de pe lângă Tribunalul Constanţa, un bărbat a condus un Renault Clio, pe strada Oborului din municipiul Constanţa, cu o viteză neadaptată la starea drumului.

La un moment dat, conducătorul automobilului a pierdut controlul volanului şi a lovit două autoturisme parcate neregulamentar. Din accident a rezultat vătămarea corporală a două persoane, una dintre ele decedând din cauza rănilor suferite. Potrivit minutei judecătoreşti, instanţa a stabilit şi gradele de culpă în prezenta cauză, respectiv 15% în sarcina fiecăruia dintre inculpaţii care şi-au parcat neregulamentar maşinile, culpe concurente cu cea a inculpatului care a produs efectiv accidentul.

Aproape 40.000 de maşini în municipiu

Potrivit unei situații realizată anul trecut de DIT Botoșani, în municipiul Botoșani erau înmatriculate 37.774 de mașini, dintre care 6.023 deținute de agenți economici și de instituții, iar 31.751 de populație. Dintre acestea, aproape 34.000 sunt autoturisme, la care se adaugă 202 camioane, 474 de autocare, autobuze și microbuze, dar și 3.309 autoutilitare.

Doar că, pe lângă mașinile înmatriculate în municipiu, pe străzile orașului ajung aproape zilnic alte aproape 5.000 de mașini, care aparțin botoșănenilor care figurează cu domiciliul în localitățile limitrofe, dar muncesc în Botoșani, ale celor care vin la cumpărături, ori ajung cu treburi la alte obiective de interes județean, cum ar fi spitale și instituții publice.

Tot aici au fost incluse și mașinile agenților economici din alte localități, dar care asigură aprovizionarea magazinelor sau sunt pur și simplu în tranzit. În județul Botoșani erau înmatriculate, anul trecut, 114.644 de vehicule, cu 8.520 mai multe decât în 2019.

10% din suprafața municipiului Botoșani este ocupată numai de mașini

Cum municipiul Botoșani beneficiază de aproape 120 de kilometri de străzi modernizate, înseamnă că, dacă ar fi înșirate pe un singur fir, mașinile aflate în municipiu ar acoperi întreaga rețea de străzi asfaltate. Iar acest lucru se vede cel mai bine noaptea, când străzile orașului sunt pur și simplu sufocate de mașini parcate.

Pe unele artere de circulație, autovehiculele sunt parcate pe ambele sensuri de mers. De fapt, prima bandă de pe multe dintre străzile modernizate a fost transformată în parcare, iar pe străduțe sau alei, acolo unde nu există această posibilitate, mașinile sunt înșirate pe trotuare de la un capăt la celălalt.

Iar ca imaginea să fie și mai semnificativă,  trebuie spus că fiecare mașină acoperă în medie cam 10 metri pătrați. Prin urmare, numai cele aproape 40.000 de mașini deținute de botoșăneni sau de firmele din municipiu ar acoperi o suprafață totală de 400.000 de metri pătrați, adică o parcare uriașă de 40 de hectare. Asta înseamnă că aproape 10% din suprafața municipiului Botoșani este ocupată numai de mașini.

Cum în municipiul reședință de județ sunt amenajate sub 10.000 de locuri de parcare, este lesne de înțeles că numărul acestora este extrem de mic. Este drept, unele mașini sunt deținute de cei care locuiesc la case, care poate dețin un loc de parcare propriu, fie în curtea locuinței, fie într-un garaj personal. Chiar și așa, orașul este plin de mașini, iar autoritățile par să nu fi realizat acest lucru.

Deja ai votat!
Botoșani
cer senin
1.7 ° C
4.6 °
1 °
93 %
0.6kmh
10 %
sâm
14 °
Dum
14 °
lun
8 °
mar
12 °
mie
16 °

CARICATURA ZILEI

POZA ZILEI

Doina Federovici, de la începutul primăverii, când încă nu știa că anunțase cu patru ani înainte că nu va candida decât pentru un mandat.

EDITORIAL

Idioțenia cu armata obligatorie este o temă foarte dragă atât românașilor de rând, cât și politicienilor, iar în ultima vreme discuțiile pe marginea subiectului...

EPIGRAMA ZILEI

Contrar zicalei consacrate Eu aș descrie-o în alt mod: Are picioare scurte, poate Dar sigur e ... miriapod!   -Dumitru MONACU

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...