Edilii botoşăneni mai au de aşteptat până la semnarea contractului de finanţare pentru reabilitarea infrastructurii de transport cu tramvaiul. Cel puţin asta reiese din informaţiile furnizate de Gabriela Bobeanu, şeful Biroului regional de informare din cadrul Agenţiei pentru Dezvoltare Regională Nord–Est.
„Cele două cereri de finanţare depuse de Municipiul Botoşani care vizează investiţii în transportul cu tramvaiul, respectiv: <Transport urban durabil în Municipiul Botoşani prin reabilitarea, modernizarea şi extinderea transportului public local de călători cu tramvaiul – Reabilitare cale rulare traseu 101> şi <Transport urban durabil în Municipiul Botoşani prin reabilitarea, modernizarea şi extinderea transportului public local de călători cu tramvaiul – Reabilitare cale rulare traseu 102> sunt încă în etapa de evaluare”, a transmis Gabriela Bobeanu.
Cât priveşte anunţul făcut de Vasile Asandei, directorul general al ADR Nord – Est, pe 14 iunie, la semnarea unui contract de finanţare pe mobilitate urbană, la Iaşi, potrivit căruia celelalte contracte de finanţare din zonă vor fi semnate în viitorul apropiat, Gabriela Bobeanu a arătat că acesta „viza toate contractele de finanţare cu municipiile reşedinţă de judeţ care sprijină mobilitatea urbană, nu doar cele care includ componenta de transport cu tramvaiul”.
Finanţarea europeană va asigura reabilitarea infrastructurii: cale de rulare – demontare/montare şi transport; echiparea cu instalaţii de manevrare automată a schimbătoarelor de cale; echiparea tuturor macazurilor cu instalaţii de încălzire; schimbătoarele vor fi prevăzute cu separatoare de nămol şi ulei; deviere utilităţi şi cămine; eclise electrice la calea de rulare, refacerea străzilor pe zonele unde au fost afectate de construcţia liniei de tramvai; demontare/montare şi transport stâlpi reţele de contact; înlocuirea totală a reţelei aeriene de contact instalaţii/cabluri aeriene demontare/ montare.
Pentru o mai bună fluidizare a traficului, inclusiv reducerea timpilor de aşteptare la semafor a celorlalţi participanţi la trafic şi implicit reducerea noxelor, se va introduce sistemul de semnalizare şi semaforizare „unda verde” pentru semafoare. Proiectul presupune şi o instalaţie de comandă şi control centralizat pentru managementul traficului (soft şi fibră optică de legătură). Va fi implementat şi un sistem GPS pentru urmărire circulaţie tramvaie prin dispecerat şi sisteme de informare a călătorilor în staţii şi tramvaie. Tot în baza finanţării europene, va fi implementat şi sistemul de taxare automată şi validare a biletelor de călători în tramvai. Se vor instala şase automate de bilete cu plată: monede, bancnote, carde bancar şi SMS.
Municipalitatea a intrat în parteneriat cu Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice pentru achiziţionarea cu finanţare europeană a unui număr de nouă tramvaie noi pentru îmbunătăţirea condiţiilor de transport cu tramvaiul. Valoarea investiţiei este de 18.850.560 de euro.
Cu gândul la finanţarea europeană, aleşii locali vor decide în şedinţa de la finele acestei luni dacă Eltrans va folosi autobuze în locul tramvaielor, înainte de demararea lucrărilor la calea de rulare. Măsura este solicitată cu insistenţă de botoşănenii nemulţumiţi de pericolul pe care-l reprezintă tramvaiele care sar de pe şine. Ultimul eveniment în trafic s-a înregistrat la începutul acestei săptămâni, când un tramvai a rămas fără o roată de trei ori numai într-o cursă.