spot_img
marți, aprilie 30, 2024
AcasăInterviuEDILII BOTOŞANIULUI: “Botoşănenii au nevoie de Cornişa”

EDILII BOTOŞANIULUI: “Botoşănenii au nevoie de Cornişa”

Eugen Ţurcanu, consilier local liberal şi directorul DSPSA, care administrează Parcul Cornişa, afirmă că, deoarece PSD şi PNL au ajuns într-o alianţă, corect era din partea primarului de Botoşani să spună „hai să construim anul acesta, că tot suntem într-o mare alianţă”. El susţine că Parcul Cornişa este un obiectiv funcţional, o mândrie a oraşului, iar politicienii nu ar trebui să propună reforme doar de dragul de a reforma.

Reporter: – Pentru început, vă rog să ne vorbiţi despre experienţa dumneavoastră în administraţia publică locală.

Eugen Ţurcanu: – Sunt director de la 1 septembrie 2008. Atunci am fost numit directorul Serviciului Public Administrare Baze Sportive şi Zone de Agrement. Ulterior, din 2010, ni s-a dat în administrare Serviciul intervenţii edilitare şi Serviciul administrare spaţii verzi. Am preluat şi Serviciul de ecarisaj şi s-a schimbat denumirea în Direcţia Servicii Publice, Sport şi Agrement (DSPSA). Sunt consilier local din anul 2012 şi sunt la al treilea mandat. Pot spune că am experienţă administrativă de 14 ani, de când sunt într-o funcţie publică, la nivel de top management.

– Cum vedeţi acum activitatea din Consiliul Local, raportată la experienţa dumneavoastră de până acum?

– Activitatea Consiliului Local actual este la fel de degradantă cum a fost şi în ultimele două mandate. Nu este nicio cale de compromis, nicio cale de negociere. Eu am prins mandatul 2008- 2012, când am venit în primărie ca director şi mai erau mici discuţii, dar se înţelegeau cei din PDL, PSD, PNL. Erau tot timpul negocieri şi pe multe proiecte era un consens. Ori acum sunt lucruri care sunt de nediscutat. E un zid între stânga şi dreapta mesei din Consiliul Local, lucru care afectează foarte mult comunitatea locală, pentru că noi ne batem în nişte lupte sterile. Din păcate, e o luptă sterilă fără cap şi fără coadă şi de pierdut avem toţi, nu PSD, PNL sau USR, toată lumea pierde per ansamblu, dar suntem atât de inconştienţi încât nu reuşim să vedem binele general şi pentru ce suntem aici, în fond.

– Unde se regăseşte cetăţeanul în toată încrâncenarea asta politică?

– Din păcate, nu prea se găseşte. Pentru cei care lucrează la stat şi majoritatea depind de factorul şi decidentul politic, ei urmăresc şi sunt chibiţi, ca să folosesc un termen sportiv, în această luptă politică, dar cetăţeanul, mai ales cel din mediul privat, nu are timp de această agendă publică, să urmărească declaraţiile de la ora 10:00 ale lui X, contrareplica la ora 11:00 a lui Y şi contrareplica de la ora 13:00 a lui X. Cetăţeanul de rând nu are timp de lucruri mărunte, pentru că s-a săturat să aştepte cicluri electorale în care mai trec patru ani şi nu se întâmplă nimic şi de asta îşi iau mulţi lumea în cap, îşi pun bagajele într-o cală la autobuz sau urcă într-un avion şi pleacă unde văd cu ochii în Europa să-şi găsească un rost şi un loc mai bun în altă parte şi să-şi facă acolo o carieră şi eventual avere, dacă se poate.

– Domnul primar a anunţat din nou că doreşte reorganizarea DSPSA.

– Reorganizarea DSPSA este o marotă pe care o învârte de prin 2014. Nu ştiu ce tot speră, pentru că Serviciul de intervenţii edilitare şi cel de administrare spaţii verzi le-au dat de la primărie pentru că erau sufocaţi de problematica pe resursă umană, pentru că sunt vreo 60 de persoane care lucrează în cele două servicii. Pe resurse umane ar avea nevoie de cel puţin un inspector, la achiziţii i-ar termina cu achiziţiile directe, pentru că la noi toată ziua fac referate de şurubele, lanţuri, ulei, şmirghel, lac, pentru că şi lucrările comandate de ei sunt fără cap şi fără coadă. Haosul organizării oraşului pleacă de la Direcţia Edilitare, mulţi nu ştiu şi nu înţeleg de ce merg lucrurile atât de prost. Pentru că acolo nu este un management integrat. Ne-au scris să spun câte indicatoare trebuie în 2022, dar construcţia bugetului s-a făcut în noiembrie 2021 şi ei se trezesc la mijlocul lunii ianuarie să întrebe de ce indicatoare avem nevoie. Bugetul deja s-a propus şi s-a construit. Pe mine mă surprinde infantilismul acesta al lor şi acum vor să preia cele două servicii care, repet, toată ziua au nevoie de câte ceva. Nu că sunt impredictibile lucrările, dar nu sunt capabili să organizeze. Anul trecut ne cereau să vopsim borduri, acum, când m-am dus cu proiectul de buget să cer borduri, au spus că e prea mare suma. Să se hotărască ce doresc. Eu cred că preluarea celor două servicii ar sufoca mult primăria, pentru că Serviciul achiziţii are de făcut evaluarea ofertelor la teatru, tramvaie, plus alte proiecte mai mărunte. Dacă vin şi cu aceste două servicii, vor fi probleme. Cei de la achiziţii nu vor mai avea timp să se ocupe de proiectele mari. Reformăm de dragul de a reforma, dar mai mult ei dărâmă decât reformează. Consiliul Local este suveranul nostru şi o să decidă în consecinţă, dar o să prezentăm şi noi nişte puncte de vedere.

– Am văzut că domnul primar este nemulţumit de activitatea din cadrul Parcului Cornişa.

– Afirmațiile “Cornișa, o structură ineficientă”, “o piatră de moară pentru Primăria Botoșani” le catalogăm răutăți gratuite, fără un suport real, menite să inducă o imagine greșită asupra activității acestei structuri. Parcul Cornişa a fost inaugurat oficial pe 17 mai 2019 şi obiectivele au fost date în exploatare pe rând, astfel: pe 28 decembrie 2018 – Patinoar și Terenuri de Sport, pe 14 februarie 2019 – Piscina interioară, pe 19 mai 2019 – Amfiteatru, perete escaladă, lac, râu artificial de rafting şi pe 1 iunie – Piscina exterioară.

Anul 2019 a fost singurul an în care am funcționat fără restricții. Următorii ani, 2020 și 2021 au fost dificili și impredictibili, rezultatele înregistrate în acești ani au fost influențate de decizia autorităților cu privire la măsurile impuse de pandemie. Unul dintre cele mai afectate sectoare economice în contextul pandemiei este cel turistic, ne așteptam ca domnul primar să fie ancorat în realitatea curentă și să știe că Parcul Cornișa își desfășoară activitatea din 12 martie 2020 și până în prezent cu respectarea restricțiilor și măsurilor dispuse de autorități. Domnia sa mai afirmă că Parcul Cornișa “este o structură ineficientă și din punctul de vedere organizatoric și managerial”.

Frumos spus, bine combătut, să meargă uns la inimile cetățenilor, însă din păcate fără un suport real. Singura explicație plauzibilă pentru această afirmație lansată în spațiul public este dorința de populism a domnului primar care pozează în apărătorul comunității.

Îi reamintesc domnului primar că, în perioada stării de urgență, 12 martie – 21 mai 2020, toate obiectivele Parcului Cornișa au fost închise și angajații trimiși în șomaj tehnic, DSPSA a fost singurul serviciu public care a suspendat contractele angajaților. Ca urmare a acestei măsuri manageriale, cheltuielile de personal au fost mai mici cu 17% față de 2019.

În anul 2020 am funcționat 289 de zile din 365, doar cu cinci obiective din șapte și la o capacitate mult redusă, de 30 % sau 50%, în funcție de incidența cazurilor de Covid-19. Deoarece nu am funcționat cu toate obiectivele deschise, am renunțat la o parte din serviciile de mentenanță și astfel am redus cu 52% cheltuielile aprobate în bugetul/2020 pentru acest tip de servicii, încă o măsură managerială de diminuare a cheltuielilor în P.R.A.T.S. Cornișa.

În concluzie, dezavuăm maniera în care domnul primar face referire la activitatea managerială și nu putem să nu ne întrebăm, e necunoaștere sau nepricepere?

În anul 2021, ca urmare a măsurilor impuse de autorități, piscina interioară a fost închisă cinci luni pentru publicul larg, de la 1 ianuarie până la 1 iunie. Măsurile de relaxare dispuse de autorități în perioada verii au generat încasări mai mari, reușind astfel, în anul 2021, să realizăm venituri cu 35% mai mari față de anul 2020.

– Ce încasări au fost în Parcul Cornişa?

– Din respect pentru cetățenii municipiului Botoșani, pe care îi asigurăm de transparență și corectitudine în tot ceea ce facem, prezentăm situația încasărilor si a utilizatorilor obiectivelor parcului Cornișa în perioada 2019-2021. Astfel, în anul 2019 am avut încasări de 4.840.285 de lei de la 167.034 de utilizatori, în anul 2020 încasările au fost de 2.775.322 de lei şi am avut 85.902 de utilizatori, pentru ca anul trecut să avem încasări de 3.759.719 de lei şi 102.944 de utilizatori.

În ceea ce privește “structura de personal stufoasă”, așa cum o denumeşte domnul primar, organigrama Parcului Cornişa este structurată în așa fel încât să asigure prin intermediul personalului angajat, un număr de 52 de persoane, funcționarea parcului. Parcul Cornișa are 48 de hectare care trebuie întreținute, funcționează 12 luni pe an, respectiv de la 1 ianuarie până la 31 decembrie, 12 ore pe zi cu publicul și are şapte obiective în faza de operare. Sigur, putem înțelege dorința de populism a domnului primar, dar nu înțelegem ce are cu personalul P.R.A.T.S. Cornișa? Îi garantăm că suntem unul din serviciile publice, subordonate Consiliului Local, care aplică o filosofie simplă în activitatea pe care o desfășoară: seriozitate, profesionalism, curaj. În spatele acestei structuri stau 52 de angajați, concentrați pe obținerea de rezultate, și multe ore de muncă.

– Municipalitatea a fost premiată pentru Parcul Cornişa.

– Identitatea unui oraș trebuie construită în jurul elementelor pozitive și atractive pe care acesta le are deja și care pot fi dezvoltate, iar Cornișa AquaPark&Sports este unul din ele. Cu acest proiect, Botoșaniul a fost pus pe harta turistică a României și a avut numai de câștigat din punct de vedere al imaginii, mărturie sunt premiile obținute la nivel național: Premiul de “Excelență în promovarea culturală, turistică și sportivă”, obținut la Gala Asociației Municipiilor din România; Premiul “Ambasador Descoperă Nord – Est” obținut la Gala Turismului “Descoperă Nord-Est”, precum și aparițiile la cele mai importante televiziuni naționale: Pro TV, Antena 1, B1 TV, Digi TV.

Îl asigurăm pe domnul primar că suntem preocupați ca Parcul Regional de Agrement Turistic și Sportiv, Cornișa, să-și continue activitatea deoarece, BOTOȘĂNENII AU NEVOIE DE CORNIȘA! Soluția pentru “salvarea” bugetului municipal nu stă în dezinformare și manipulare. La sărbători, cele mai spectaculoase încasări din anul 2021 au fost din zilele de Crăciun şi pe 1 şi 2 ianuarie.

– Oficial, PSD şi PNL sunt într-o alianţă.

– În actuala conjunctură politică, era corect din partea domnului primar să spună „hai să construim anul acesta, că tot suntem într-o mare alianţă” şi avem o largă majoritate în Consiliul Local şi să facem lucruri măreţe anul acesta, atât cât putem să spunem că suntem împreună şi că ne-a adus viaţa la aceeaşi masă, fără să ne propunem lucrul acesta, când am candidat acum un an şi jumătate. Iată că acum suntem împreună, vrem nu vrem, în aceeaşi horă. Ori, de când s-a anunţat Alianţa PSD-PNL la nivel central, prima declaraţie a domnului primar a fost că are o problemă cu DSPSA. Acum, la început de an, în loc să vină cu un an plin de efervescenţă şi de promisiuni de lucruri măreţe, sparge DSPSA şi are o problemă cu Eugen Ţurcanu. Cred că ar trebui să se maturizeze şi să înţeleagă că anii trec şi peste dumnealui din punct de vedere politic, are 10 ani de când e în administraţia locală şi trebuie să se vadă ceva în urmă, să aibă o anvergură, dincolo de pus o sută de bănci sau panseluţe sau de vopsit trecerile de pietoni. Lucrurile mari sunt altele, nu acestea.

 

 

Deja ai votat!
Botoșani
cer senin
15.2 ° C
15.6 °
13.6 °
61 %
2.4kmh
1 %
mar
20 °
mie
20 °
joi
22 °
vin
23 °
sâm
20 °

CARICATURA ZILEI

POZA ZILEI

  Încă e bine, faza următoare e că dispar și camerele de luat vederi.

EDITORIAL

Nu e prima dată când pomenesc de Cănuță-om sucit, acel personaj aparent inventat de Caragiale, dar cât se poate de reprezentativ pentru spațiul mioritic....

EPIGRAMA ZILEI

Lumina din felicitare Să n-o considerați plocon, Ne costă ea, pe fiecare Cu mult mai mult ca la … E on!   -Dumitru MONACU

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...