Toate unitățile administrativ-teritoriale din județ au fost notificate oficial, pe 19 iunie a.c., cu privire la demararea procesului de elaborare a „proiectului bugetului de stat pentru război”. Ministerul Finanțelor solicită primăriilor ca, până la data de 4 iulie, să transmită propunerile de cheltuieli necesare, în strictă conformitate cu sarcinile și măsurile prevăzute în Planul de mobilizare aprobat.
„Potrivit dispozițiilor art. 10 din Legea 477/2003 privind pregătirea economiei naționale și a teritoriului pentru apărare, republicată, adresei Ministerului Finanțelor nr. 547158/2025, Ministerul Finanțelor elaborează proiectul bugetului de stat pentru război, pe baza propunerilor ministerelor și ale celorlalte instituții cu atribuții în caz de mobilizare sau război potrivit sarcinilor și responsabilităților prevăzute în Planul de mobilizare aprobat”, se menționează în documentul transmis administrațiilor locale.
Instituțiile publice sunt astfel obligate să elaboreze estimări financiare pentru perioada 2025–2028, în baza prevederilor din Capitolul IV al normelor metodologice referitoare la finanțarea pregătirii economiei și a teritoriului pentru apărare, reglementări aprobate prin Ordinul ministrului finanțelor nr. 927/2025. Ordinul a fost publicat în Monitorul Oficial la data de 16 iunie.
Administrația Județeană a Finanțelor Publice (prin ANAF) le-a transmis primăriilor din județ solicitarea expresă de a trimite propunerile de cheltuieli centralizate la nivelul fiecărui ordonator principal de credite, în conformitate cu prevederile planului de mobilizare.
Este important de subliniat că aceste măsuri nu constituie o reacție la o amenințare militară iminentă și nu implică o decizie de intrare a României într-un conflict armat. Este vorba, de fapt, despre o procedură de rutină, prevăzută de legislație, menită să actualizeze planurile naționale de mobilizare și să pregătească structurile economice și administrative pentru orice eventualitate, în acord cu obligațiile României ca stat membru NATO.
Legea 477/2003 și normele metodologice subsecvente stabilesc, încă din timp de pace, cadrul legal pentru identificarea capacităților economice care pot susține nevoile de apărare națională, pentru constituirea și gestionarea rezervelor strategice și pentru planificarea bugetară în situații de criză sau conflict.
Potrivit actului normativ, toate autoritățile publice – centrale și locale – precum și operatorii economici cu atribuții în domeniu au responsabilitatea să participe la elaborarea acestui tip de buget. Aceste estimări sunt analizate și avizate de Administrația Națională a Rezervelor de Stat și Probleme Speciale, urmând să fie integrate în proiectul de buget național, în limitele stabilite de lege.
Ministerul Finanțelor subliniază că procesul de bugetare se desfășoară în contextul unui plan general de mobilizare, fundamentat pe criterii tehnico-economice și scenarii de criză, și se raportează la capacitatea statului de a asigura continuitatea funcționării instituțiilor publice, dar și a economiei naționale, în eventualitatea unei stări de mobilizare sau război.
„Actualizarea nu are nimic în comun cu conflictul din țara vecină. Proiectul de buget pentru război se întocmește și actualizează conform ordinului 1711/2004 privind elaborarea bugetului de stat pentru război, parte din Norma metodologică privind finanţarea acţiunilor de pregătire a economiei naţionale şi a teritoriului pentru apărare şi întocmirea bugetului de stat pentru război”, au precizat surse din cadrul Administrației Naționale a Rezervelor de Stat și Probleme Speciale.
Autoritățile vor să lămurească faptul că este vorba de o procedură standard care se aplică conform doctrinei naționale de apărare și îndeamnă populația să nu se lase influențată de eventuale speculații și știri false ce ar face referire la vreun conflict armat care să privească sau să implice România.