miercuri, iulie 30, 2025
AcasăLocalLocatarii de la bloc, responsabili pentru pierderile de apă din condominiu. „Cine...

Locatarii de la bloc, responsabili pentru pierderile de apă din condominiu. „Cine nu repară, plătește!”

O decizie luată astăzi în Consiliul Județean Botoșani modifică radical modul în care sunt facturate pierderile de apă în blocurile de locuințe. De acum înainte, locatarii vor suporta integral pierderile de apă care apar în interiorul condominiilor, chiar dacă acestea ating volume uriașe. Măsura vine după ce ani la rând operatorul Nova Apaserv a fost obligat să acopere aceste costuri, indiferent de cauză.

Până în prezent, metodologia de facturare limita pierderile ce puteau fi imputate abonaților la nivelul consumului înregistrat efectiv. Astfel, chiar dacă o scară de bloc înregistra sute de metri cubi pierduți lunar, locatarii erau facturați doar pentru cât apă consumau, restul fiind suportat de operator. Adică dacă un apartament consuma 5 mc, pierderile facturate nu aveau voie să depășească această valoare, chiar dacă ele erau mult mai mari.

„Erau multe scări unde aveam pierderi de mii de metri cubi pe care nu îi puteam factura în proporții de 100% consumatorilor din scara respectivă. Este responsabilitatea Asociației de Proprietari să remedieze pierderile respective. Aceste pierderi noi le suportam în proporții de 80%. După această hotărâre vom putea factura pierderile respective locatarilor din scara respectivă”, a explicat Alin Cirimpei, directorul general Nova Apaserv.

De la pierderi „ascunse” la facturare totală

Noua metodologie aprobată astăzi de consilierii județeni prevede că toată cantitatea de apă înregistrată la contorul de branșament – și nerepartizată pe apartamente – va fi facturată integral către locatari. Distribuția se va face uniform, în funcție de numărul de apartamente din bloc. Astfel, dacă într-un condominiu se consumă oficial 5 metri cubi per apartament, dar apar pierderi de 1.000 mc, întreaga cantitate suplimentară va fi împărțită și facturată locatarilor.

Valeriu Iftime, președintele Consiliului Județean Botoșani, a explicat că măsura marchează un pas necesar spre „normalizarea” sistemului de facturare a apei. În plus, până la sfârșitul anului, se intenționează trecerea la facturarea integrală pe baza contorului de la intrarea în scară.

Reacțiile din partea unor consilieri județeni nu au întârziat să apară. Costel Pătrăuceanu (PSD) a cerut public ca președintele CJ să își asume efectele deciziei. „Clar, botoșănenii vor plăti în plus la apa din imobilul lor, cât și pentru pierderi”, a punctat consilierul.

Replica lui Valeriu Iftime a fost tranșantă. „Consiliul Județean nu este responsabil pentru instalațiile defecte din interiorul blocurilor. Este datoria asociațiilor de proprietari să își întrețină rețelele și să repare avariile, altfel vor plăti mai mult”, a spus acesta.

Ce se întâmplă dacă nu se repară avariile

Pentru a evita situații dramatice, Nova Apaserv va trimite notificări către consumatorii afectați de pierderi și va oferi un termen de grație pentru remedierea problemelor. „Consumatorii vizați de aceste pierderi vor fi notificați și timp de trei luni de zile au timp să intervină cu firmele care pot face lucrări pentru remedierea pierderilor. O vom face în continuare până vor înțelege”, a precizat Alin Cirimpei.

În caz contrar, operatorul poate merge până la sistarea furnizării apei pentru imobilele cu pierderi majore nedepistate sau nereparate, potrivit noii metodologii aprobate.

Schimbare radicală, miză economică majoră

Modificarea regulamentului are un dublu scop – pe de o parte, Nova Apaserv își reduce pierderile financiare generate de consumul nefacturat, estimate la un nivel anual de peste 1,2%. Pe de altă parte, locatarii vor fi motivați să-și monitorizeze consumul și să-și întrețină instalațiile interioare, care, odată ce trec de contorul de branșament, intră în responsabilitatea lor directă.

Noua măsură se va aplica efectiv la trei luni de la publicarea hotărârii în Monitorul Oficial al Județului Botoșani, perioadă în care operatorul și autoritățile se angajează să desfășoare o campanie de informare în rândul populației.

„Am plătit de două ori aceeași apă” – nemulțumirile botoșănenilor față de vechiul sistem

Deși oficial, schimbarea metodologiei de facturare a pierderilor de apă în condominii este prezentată ca o noutate, mulți botoșăneni susțin că, în realitate, un sistem asemănător a funcționat deja — însă defectuos.

Potrivit declarațiilor mai multor locatari, distribuirea diferențelor de consum între apartamente se făcea automat în lipsa unor indexuri declarate la timp. Astfel, dacă un vecin omitea să își raporteze consumul, volumul de apă era împărțit între ceilalți. Problema, spun oamenii, apărea atunci când respectivul își comunica ulterior consumul: chiar dacă Nova Apaserv încasa ulterior suma, facturile deja emise nu mai erau recalculate. „Dacă blocul nu avea avarii, noi ajungeam să plătim și ce consuma vecinul. De exemplu, într-o lună am plătit și ce a consumat vecinul, doar când acesta a mers și a raportat consumul și a achitat, factura noastră nu a mai fost recalculată. Altfel spus, consumul era plătit de două ori – odată de noi, ca diferență/pierdere, iar a doua oară de locatar”, s-au plâns consumatorii.

Pe acest fond de neîncredere, noul sistem riscă să amplifice tensiunile dacă nu va fi gestionat cu transparență și responsabilitate. Cert este că, odată cu noile reglementări, întreaga responsabilitate pentru rețelele din interiorul blocurilor revine exclusiv locatarilor și asociațiilor de proprietari — exact cum se întâmplă deja în cazul caselor, unde facturarea se face strict după contorul de branșament.

Deja ai votat!

AVEM NEVOIE DE SPRIJINUL DUMNEAVOASTRĂ!

„Avem nevoie de sprijinul dumneavoastră pentru a putea oferi în continuare jurnalism onest și a lupta cu corupția și dezinformarea, pentru a scrie despre situația reală, nu versiunea oficială cosmetizată oferită de autorități.

REDIRECȚIONEAZĂ 20% DIN IMPOZITUL PE PROFIT AL COMPANIEI TALE

Poți alege ca 20% din taxele plătite de compania ta să meargă către jurnalism de calitate, nu către stat. Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la monitorul@monitorulbt.ro *Baza legală poate fi consultată AICI.

Botoșani
cer acoperit de nori
22.7 ° C
22.7 °
22.6 °
54 %
5.2kmh
97 %
mie
24 °
J
26 °
vin
27 °
S
31 °
D
32 °

CARICATURA ZILEI

POZA ZILEI

Lucrare „gospodărească” făcută pe strada Grigore Antipa din Botoşani şi surpată la prima ploaie.

EDITORIAL

Este foarte posibil ca în toamnă Ilie Bolojan să fie debarcat de pesediștii din coaliție. Că alții n-au cum să o facă. Nici liberalii,...

EPIGRAMA ZILEI

N-aș fi crezut c-o să apară Colecția în care poți Să publici, când nu ești ... afară : „Biblioteca pentru hoți”!   -Dumitru MONACU  

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...