Tensiuni explozive şi un adevărat scandal mocneşte în blocul operator de la Spitalul Judeţean. Acuzații grave, declarații contradictorii și o criză sistemică scoasă la suprafață de reacţiile personalului. Reporterii Monitorul au stat de vorbă cu ambele părţi implicate în scandalul care a şocat întregul corp medical al celui mai mare spital din judeţ.
Un conflict grav între personalul medical de la Spitalul Județean de Urgență „Mavromati” din Botoșani a escaladat în ultimele zile, generând acuzații de agresiune fizică și verbală la adresa medicului Radu Malancea, șeful secției Ortopedie. Trei angajate ale blocului operator susțin că au fost agresate de acesta în timpul programului, una dintre ele depunând și o cerere de ordin de protecție. Instanța a respins solicitarea, dar tensiunea rămâne ridicată, iar povestea arată o realitate mai profundă: lipsa de personal, conflictele ierarhice și criza de autoritate din sistemul sanitar.
Ce a dus la scandal în blocul operator din Spitalul Judeţean
Incidentul a avut loc pe 25 iunie, după ora 14.00, în zona de odihnă a personalului din blocul operator. Potrivit declarațiilor angajatelor, medicul Radu Malancea ar fi pătruns în încăpere, ar fi bruscat fizic două colege — o asistentă și o infirmieră — și le-ar fi jignit în fața celorlalte cadre medicale. Scena s-ar fi petrecut la scurt timp după finalizarea programului operator al celorlalte secții, când personalul auxiliar se afla în repaus.
O infirmieră, martoră și victimă directă a incidentului, a oferit o relatare detaliată a ceea ce spune că s-a întâmplat. „După terminarea programului operator, în jur de 2 și jumătate, a venit domnul doctor Malancea. A prins o colegă de mână și a trântit-o de ușă. Pe asistenta șefă a prins-o de încheietura mâinii și a zdruncinat-o efectiv. Îmi aduc aminte doar că a fost trântită de tocul ușii de la baie. De frică, fata s-a închis în baie. Apoi a început să țipe că vrea infirmier. Eu eram singura infirmieră în încăpere. M-a smuls din loc, mi-a fost desfăcută uniforma de la umăr și mi-a spus: «Marș, putoare ordinară!»”, a povestit infirmiera.
Aceasta susține că nu fusese anunțată în prealabil de vreo solicitare de sprijin pentru ortopedie și că, în mod normal, medicul trebuia să comunice cu medicul-șef sau cu asistenta coordonatoare a blocului operator. „Nu era prima dată când intram în sala dumnealui. Dar putea să vină și să ceară ajutor normal, nu jignind și agresând”, a mai spus aceasta.
Radu Malancea: „Un incident nefericit, dar necesar”
Medicul Radu Malancea a oferit o declarație amplă pentru Monitorul de Botoşani, în care nu neagă complet interacțiunea tensionată, dar afirmă că totul s-a petrecut într-un context de epuizare profesională, frustrare acumulată și lipsă acută de personal. El descrie situația ca un simptom al unei „crize cronice de autoritate” în sistemul sanitar. „Este un incident nefericit care arată lipsa de disciplină și, în același timp, criza de autoritate care există în sistemul sanitar. Fiecare crede că poate să facă ce vrea. Ortopedia e o secție grea, cu intervenții complexe. Şi este constant ignorată când vine vorba de sprijin din partea blocului operator. De multe ori am anunțat conducerea că nu avem infirmieri și nu avem cu cine lucra. Ni se spune mereu: nu sunt. Dar în același timp, altele stau liniștite la aer condiționat”, a declarat medicul.
Acesta admite că a avut o reacție impulsivă, pe fondul stresului din sala de operații, dar spune că nu a agresat fizic pe nimeni în mod intenționat. „Da, am luat-o de mână pe asistenta șefă. Da, am ridicat vocea. Dar nu am lovit pe nimeni, nu am agresat. Mi se pare ridicol să se spună că cineva e ‘zdruncinat din temelii’ pentru că e luat de mână. Eram transpirat, obosit, cu șorțul de plumb pe mine, și nu mai aveam cu cine lucra. Eu am vrut doar să aduc infirmierele în sală, să continuăm intervențiile.”, spune medicul Radu Malancea.
Justiția decide: nu e cazul unui ordin de protecție
Asistenta agresată a depus o cerere de ordin de protecție la Judecătoria Botoșani. Instanța a respins însă cererea și a obligat-o să suporte cheltuielile de judecată. Judecătorii au considerat că nu au existat suficiente dovezi care să justifice aplicarea unei astfel de măsuri restrictive. Decizia nu este însă o soluție definitivă privind conflictul de fond, care rămâne deschis.
Femeia spune că va continua în instanţă împotriva agresiunii medicului, însă până atunci se va supune deciziilor unităţii sanitare. “Mă voi prezenta în continuare la locul de muncă. Sunt obligată să intru, conform fişei postului. Nu am de ales. După cele întâmplate se va pune presiune pe mine cu siguranţă. Una dintre colege mi-a şi spus că ea nu vine să depună mărturie pentru că îi este frică”, a spus infirmiera Mioara Amarinei.
Un conflict profesional sau o problemă de sistem
Acest incident nu este doar o simplă ceartă între angajați. Ambele tabere aduc în discuție probleme reale ale sistemului: lipsa de personal, suprasolicitarea secțiilor, comunicarea deficitară și un climat de muncă tensionat. Medicul Malancea susține că, dacă acțiunile sale nu duc la o schimbare de fond, atunci regretă că a reacționat așa. „Dacă nu se va schimba nimic în organizarea blocului operator, atunci da, regret incidentul. Dar dacă asta va duce la o reașezare a lucrurilor, poate nu a fost degeaba. Mă voi considera vinovat dacă singura concluzie trasă va fi că am deranjat o zonă de confort.”, a mai spus şeful secţiei Ortopedie.
Reacția conducerii spitalului
Conducerea Spitalului Județean a deschis o anchetă internă care urmează să analizeze comportamentul ambelor părți. “Au fost trei sau patru plângeri. Am sesizat consiliul etic şi după ce se va pronunţa vom lua măsurile dispuse. Am sesizat comisiile spitalului şi vom vedea. Până atunci nu putem lua nicio măsură. Se vor lua declaraţii de la toţi cei implicaţi”, a precizat juristul Corneliu Prepeliţă, managerul Spitalului Judeţean de Urgenţă.
Situația este delicată și riscă să se transforme într-un precedent periculos dacă nu este tratată cu echilibru și profesionalism.
Cazul acesta nu este doar un conflict punctual, ci oglinda unei tensiuni mai largi din spitalele românești. Epuizare, lipsă de personal, frustrări acumulate și comunicare deficitară între ierarhii. Pentru binele pacienților — dar și al echipelor medicale — asemenea situații nu ar trebui ignorate sau tratate simplist. E nevoie de claritate, de reguli ferme și de respect reciproc pentru a reconstrui încrederea într-un sistem deja greu încercat.