Despre serviciile medicale și sistemul de sănătate s-au scris o mulțime de articole, reportaje, editoriale, aprecieri sau critici. Este evidentă tendința înspre care se îndreaptă sănătatea, și anume o afacere extrem de prosperă și din ce în ce mai puțin o activitate umanitară. Din acest motiv, asistăm azi la dispariția tradiționalului bolnav numit cu multă compasiune „pacient” și apariția în locul lui a clientului. Adică cel care, prin contribuțiile sale bănești furnizează combustibilul afacerilor. De ce s-a ajuns aici, e foarte simplu de explicat: banii! Un morman de bani cât Himalaya se vehiculează în această industrie care nu mai este de multă vreme în slujba clientului (de fapt, a pacientului!), ci a întreprinzătorului care se ocupă cu fabricarea sau furnizarea medicamentelor. Absolut orice produs nou apare pe respectiva piață nu are ca scop decât unul singur: profit tot mai mare. Și pentru că în economia de piață reclama este sufletul comerțului, asistăm și în acest domeniu la expansive și agresive campanii publicitare care au rolul nu de a face cunoscut un produs mai nou sau mai eficient, ci de a capta atenția clienților foști pacienți. Pentru că, se știe, de la captarea atenției și până la captarea conținutului portofelului nu-i deloc distanță lungă. Astfel am ajuns în situația în care, unele posturi de televiziune din România transmit în calupurile publicitare un volum uriaș de publicitate medicală. Nu știu dacă e corectă și deontologică asocierea acestor cuvinte dar asta este situația. Pornind de la o medie de 30 la sută, cota reclamelor „farma” a ajuns la unele posturi tv chiar până la 70 la sută. Este vorba de Favorit Tv, România Tv, Antena 3, Național Tv unde procentele de reclamă „farma” se situează între 54 și 70 la sută. Ceea ce este, trebuie să recunoaștem, de domeniul nopții minții. Asta înseamnă la prima vedere și apreciere că suntem un popor bolnav care nu are nevoie de nimic altceva decât de medicamente sau suplimente alimentare pentru a respira. Că de trăit nu se poate pune problema. A trăi înseamnă înainte de a fi, a iubi, a simți,a construi, a te bucura și așa mai departe. Or noi românii deja suntem un popor muribund din moment ce aproape că suntem conectați la aparatele economiei „farma” de piață. Cum de s-a ajuns aici, nu e greu de ghicit. O legislație bolnavă concepută pe fond de foșnete verzui a permis ca din anul 2000 publicitatea în domeniu să-și înceapă ascensiunea pe piață. Mai exact, prin Legea 148/2000 s-au stabilit termeni și condiții pentru publicitatea „farma” cu mențiunea că exista un articol (17) care interzicea reclama explicită pentru medicamente la radio și Tv. În anul de grație 2015, un senator UDMR, Alexandru Vegh pe numele lui, inițiază amendarea acestui articol și uite-așa, fortificatul forte, supramaxularticulații, climenumul sau alte asemenea medicamente sau suplimente alimentare, ne-au invadat căminele la vreme de pauză între emisiuni. Deși probabil 99 la sută dintre suplimentele alimentare au exact rolul frecției cu spirt la piciorul de lemn, mulți oameni, disperați uneori, încearcă și hapurile sau alifiile prezentate la tv ca fiind miraculoase. Aiurea! Bani dați pe fereastră! Cu siguranță că fenomenul în cauză n-ar fi avut asemenea proporții dacă n-ar fi fost întreținut, validat și mai ales protejat de o veritabilă „frăție a intereselor”. De la companiile producătoare și până la farmaciile de cartier, toți își iau partea din acest tort cu gust de magneziu, calciu, Omega 3 și spirulină. Nu mai miră pe nimeni că unele televiziuni trăiesc efectiv din acest tip de publicitate și nici că în spatele oricărui „remediu-minune” se află strategii de marketing elaborate și bugete grase. În loc să vedem campanii pentru educație sanitară,prevenție sau alimentație corectă, ne izbesc zilnic pe retină aceleași reclame cu bătrânei atletici, doamne la menopauză cu zâmbete hollywoodiene și copii care-și înghit conștiincioși siropul „pentru imunitate”. Totul, în decoruri curate, colorate, complet rupte de realitatea din spitalele de stat. Pe acest fond de minciună ambalată frumos, nicio autoritate nu mișcă un deget. Mai mult, mulți dintre cei ce ar trebui să reglementeze sau să controleze fenomenul, au legături, directe sau indirecte, cu industriile farmaceutice sau de suplimente. Se spune adesea că sănătatea nu are preț. Poate că n-are, dar are cu siguranță cost! Iar acest cost este plătit zilnic, de milioane de români, nu doar în bani, ci mai ales în naivitate, în ignoranță și, vai!, în încrederea din ce în ce mai firavă în actul medical real. Și atunci, poate că întrebarea nu este „cât de bolnav este poporul român?”, ci mai degrabă „cine îl îmbolnăvește și de ce?”.
Publicitatea „farma” și bolile românilor – Dumitru MONACU, scriitor
De MonitorulBT
0

Deja ai votat!
Articolul precedent
Articolul următor
AVEM NEVOIE DE SPRIJINUL DUMNEAVOASTRĂ!
„Avem nevoie de sprijinul dumneavoastră pentru a putea oferi în continuare jurnalism onest și a lupta cu corupția și dezinformarea, pentru a scrie despre situația reală, nu versiunea oficială cosmetizată oferită de autorități.
REDIRECȚIONEAZĂ 20% DIN IMPOZITUL PE PROFIT AL COMPANIEI TALE
Poți alege ca 20% din taxele plătite de compania ta să meargă către jurnalism de calitate, nu către stat. Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la monitorul@monitorulbt.ro *Baza legală poate fi consultată AICI.
ARTICOLE SIMILARE
Editorial
Boala turismului românesc– Ciprian MITOCEANU, scriitor
Redacţia -
Acum ceva timp, prezent fiind pe litoralul românesc, le-am spus câtorva cunoștințe că în anul următor se vor acorda în sfârșit promisele și răspromisele...
Editorial
Între două capcane – Virgil COSMA, jurnalist
Redacţia -
Guvernul României a bifat săptămâna trecută o victorie jenantă: chipurile, a rezistat la patru moțiuni de cenzură consecutive. În fapt, zisa victorie s-a concretizat...
Editorial
Rusia ne-a returnat AUR-ul. Atacul Rusiei asupra Poloniei, turnesol pentru Simion – Cristian Pantazi, jurnalist
Redacţia -
„Înarmarea iluzorie și escaladarea conflictului în Ucraina, pe termen nedeterminat, nu va duce decât la mai multe atacuri. Românii și ceilalți europeni sunt sătui...
Editorial
Mai întâi, omoară știrile. Apoi, fă ce vrei – Cătălin MORARU, redactor șef
Redacţia -
Aveam de gând să scriu despre dispariția jurnalismului de bună credință, aspect văzut ca o necesitate de clasa politică, aproape în integralitatea ei, ca...
Editorial
Taxe europene, servicii românești – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Redacţia -
În încercarea disperată de a echilibra un buget din ce în ce mai costeliv, guvernanții au sporit birurile pe pensii, deși este și incorect,...
Editorial
Trepădușii – Dumitru MONACU, scriitor
Redacţia -
Recent, un fotbalista de la FCU Craiova, Vladislav Blănuță, cetățean al Republicii Moldova, s-a transferat la echipa ucraineană Dinamo Kiev. Până aici, toate bune...
Editorial
Exerciții de imagine – Virgil COSMA, jurnalist
Redacţia -
Patru moțiuni de cenzură într-o singură zi. George Simion pare să fi reinventat fitness-ul parlamentar: „azi facem seturi, nu repetări”. Dacă nu reușește să...
Editorial
Pe când un film deștept despre Maria Tănase? – Dumitru MONACU, scriitor
Redacţia -
Nu am fost niciodată de acord cu ideea că în trecut am avut mari actori și acum e secetă totală! Nimic mai fals. Avem...
Editorial
Pizza politică, cine plătește și cine se îndoapă – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Redacţia -
România trebuie să facă față unui moment cât se poate de delicat, însă se pare că nota de plată va fi decontată tot de...
Editorial
Dictatura proștilor nu este democrație – Dumitru MONACU, scriitor
Redacţia -
Sufocați aproape un semicentenar de o cruntă și apăsătoare dictatură, românii au văzut în democrație suprema formă de organizare a societății când de fapt,...
Editorial
Protest pentru lideri, nu pentru sindicaliști– Ciprian MITOCEANU, scriitor
Redacţia -
România e un balamuc total, și asta nu e ceva de dată recentă, e ceva ce s-a cronicizat într-un asemenea hal încât a căpătat...
Editorial
Confuzii fiscale
Redacţia -
În politica românească, paradoxul a devenit regulă. Cazul eliminării impozitului de 1% pe cifra de afaceri pentru multinaționale este doar cel mai recent episod...
Editorial
Jelania lui Emil Constantinescu, cel care ne-a făcut cadou încă un Iliescu – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Redacţia -
La timpul potrivit, l-am votat pe Emil Constantinescu cu amândouă mâinile și atunci când a fost declarat învingător am crezut sincer că, în sfârșit,...
Editorial
Verba volant, scripta manent – Cătălin MORARU, redactor șef
Astăzi citiți ultima ediție tipărită a Monitorului de Botoșani. Vom continua în mediul online, pe site-ul nostru și pe paginile noastre de pe rețele...
Editorial
Ordinea și disciplina de partid – Dumitru MONACU, scriitor
Pentru diminuarea și eventual eradicarea haosului instituțional din România este mare nevoie ca pe lângă alte măsuri să fie implementată cu multă sârguință și...
Editorial
De ce pensii trebuia să se ocupe și de care s-a ocupat – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Mai în glumă, dar mult mai în serios, am cam ajuns să mă tem de reformă. Pentru că toate măsurile cu pretenții reformatoare luate...
Botoșani
cer acoperit de nori
19.5
°
C
19.6
°
17.8
°
65 %
1.6kmh
100 %
mar
18
°
mie
20
°
J
19
°
vin
22
°
S
27
°
CARICATURA ZILEI
POZA ZILEI
EDITORIAL
Redacţia -
Acum ceva timp, prezent fiind pe litoralul românesc, le-am spus câtorva cunoștințe că în anul următor se vor acorda în sfârșit promisele și răspromisele...
HAPPY CINEMA
POLITICĂ EDITORIALĂ
Politica editorială a Monitorului de Botoșani
Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...
ÎN ATENȚIA CITITORILOR
În atenţia cititorilor
Este foarte important pentru redacţia noastră să ofere cititorilor posibilitatea de a comunica cu noi rapid şi uşor. Astfel, pentru:
- a ne aduce la...
MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ
Codul de conduită al jurnalistului
În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise:
- Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...