Despre serviciile medicale și sistemul de sănătate s-au scris o mulțime de articole, reportaje, editoriale, aprecieri sau critici. Este evidentă tendința înspre care se îndreaptă sănătatea, și anume o afacere extrem de prosperă și din ce în ce mai puțin o activitate umanitară. Din acest motiv, asistăm azi la dispariția tradiționalului bolnav numit cu multă compasiune „pacient” și apariția în locul lui a clientului. Adică cel care, prin contribuțiile sale bănești furnizează combustibilul afacerilor. De ce s-a ajuns aici, e foarte simplu de explicat: banii! Un morman de bani cât Himalaya se vehiculează în această industrie care nu mai este de multă vreme în slujba clientului (de fapt, a pacientului!), ci a întreprinzătorului care se ocupă cu fabricarea sau furnizarea medicamentelor. Absolut orice produs nou apare pe respectiva piață nu are ca scop decât unul singur: profit tot mai mare. Și pentru că în economia de piață reclama este sufletul comerțului, asistăm și în acest domeniu la expansive și agresive campanii publicitare care au rolul nu de a face cunoscut un produs mai nou sau mai eficient, ci de a capta atenția clienților foști pacienți. Pentru că, se știe, de la captarea atenției și până la captarea conținutului portofelului nu-i deloc distanță lungă. Astfel am ajuns în situația în care, unele posturi de televiziune din România transmit în calupurile publicitare un volum uriaș de publicitate medicală. Nu știu dacă e corectă și deontologică asocierea acestor cuvinte dar asta este situația. Pornind de la o medie de 30 la sută, cota reclamelor „farma” a ajuns la unele posturi tv chiar până la 70 la sută. Este vorba de Favorit Tv, România Tv, Antena 3, Național Tv unde procentele de reclamă „farma” se situează între 54 și 70 la sută. Ceea ce este, trebuie să recunoaștem, de domeniul nopții minții. Asta înseamnă la prima vedere și apreciere că suntem un popor bolnav care nu are nevoie de nimic altceva decât de medicamente sau suplimente alimentare pentru a respira. Că de trăit nu se poate pune problema. A trăi înseamnă înainte de a fi, a iubi, a simți,a construi, a te bucura și așa mai departe. Or noi românii deja suntem un popor muribund din moment ce aproape că suntem conectați la aparatele economiei „farma” de piață. Cum de s-a ajuns aici, nu e greu de ghicit. O legislație bolnavă concepută pe fond de foșnete verzui a permis ca din anul 2000 publicitatea în domeniu să-și înceapă ascensiunea pe piață. Mai exact, prin Legea 148/2000 s-au stabilit termeni și condiții pentru publicitatea „farma” cu mențiunea că exista un articol (17) care interzicea reclama explicită pentru medicamente la radio și Tv. În anul de grație 2015, un senator UDMR, Alexandru Vegh pe numele lui, inițiază amendarea acestui articol și uite-așa, fortificatul forte, supramaxularticulații, climenumul sau alte asemenea medicamente sau suplimente alimentare, ne-au invadat căminele la vreme de pauză între emisiuni. Deși probabil 99 la sută dintre suplimentele alimentare au exact rolul frecției cu spirt la piciorul de lemn, mulți oameni, disperați uneori, încearcă și hapurile sau alifiile prezentate la tv ca fiind miraculoase. Aiurea! Bani dați pe fereastră! Cu siguranță că fenomenul în cauză n-ar fi avut asemenea proporții dacă n-ar fi fost întreținut, validat și mai ales protejat de o veritabilă „frăție a intereselor”. De la companiile producătoare și până la farmaciile de cartier, toți își iau partea din acest tort cu gust de magneziu, calciu, Omega 3 și spirulină. Nu mai miră pe nimeni că unele televiziuni trăiesc efectiv din acest tip de publicitate și nici că în spatele oricărui „remediu-minune” se află strategii de marketing elaborate și bugete grase. În loc să vedem campanii pentru educație sanitară,prevenție sau alimentație corectă, ne izbesc zilnic pe retină aceleași reclame cu bătrânei atletici, doamne la menopauză cu zâmbete hollywoodiene și copii care-și înghit conștiincioși siropul „pentru imunitate”. Totul, în decoruri curate, colorate, complet rupte de realitatea din spitalele de stat. Pe acest fond de minciună ambalată frumos, nicio autoritate nu mișcă un deget. Mai mult, mulți dintre cei ce ar trebui să reglementeze sau să controleze fenomenul, au legături, directe sau indirecte, cu industriile farmaceutice sau de suplimente. Se spune adesea că sănătatea nu are preț. Poate că n-are, dar are cu siguranță cost! Iar acest cost este plătit zilnic, de milioane de români, nu doar în bani, ci mai ales în naivitate, în ignoranță și, vai!, în încrederea din ce în ce mai firavă în actul medical real. Și atunci, poate că întrebarea nu este „cât de bolnav este poporul român?”, ci mai degrabă „cine îl îmbolnăvește și de ce?”.
Publicitatea „farma” și bolile românilor – Dumitru MONACU, scriitor
De MonitorulBT
0
Deja ai votat!
Articolul precedent
Articolul următor
AVEM NEVOIE DE SPRIJINUL DUMNEAVOASTRĂ!
„Avem nevoie de sprijinul dumneavoastră pentru a putea oferi în continuare jurnalism onest și a lupta cu corupția și dezinformarea, pentru a scrie despre situația reală, nu versiunea oficială cosmetizată oferită de autorități.
REDIRECȚIONEAZĂ 20% DIN IMPOZITUL PE PROFIT AL COMPANIEI TALE
Poți alege ca 20% din taxele plătite de compania ta să meargă către jurnalism de calitate, nu către stat. Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la monitorul@monitorulbt.ro *Baza legală poate fi consultată AICI.
ARTICOLE SIMILARE
Editorial
Prostia omenirii mileniului III – Dumitru MONACU, scriitor
Redacţia -
Neputința, neștiința și lipsa de voință sunt coordonatele ideale pe care hoinăresc frustrarea și invidia. Copiii alintați ai acestor două caracteristici exclusiv umane sunt...
Editorial
Provizoratul, o permanență – Virgil COSMA, jurnalist
Redacţia -
E sfârșit de an și din nou nu știm, și nici măcar nu putem bănui, ce ne așteaptă în anul care vine. De la...
Editorial
Istoria care se repetă prea des – Cătălin MORARU, jurnalist
Redacţia -
Pe 22 decembrie 1989 făceam 24 de ani. Mai aveam un pic și terminam facultatea, cunoșteam comunismul cu toate fazele sale hidoase și, evident,...
Editorial
Adevărul spus pe față, pedepsit din spate – Ciprian MITOCEANU
Redacţia -
Chiar dacă scandalul pe Justiție mai are până să se încheie, se pot trage niscaiva concluzii și se pot face niscaiva speculații privind viitorul...
Editorial
Strâmbul drum de la politică la justiție și retur – Dumitru MONACU, scriitor
Redacţia -
Săptămâna care a început imediat după derularea scrutinului electoral parțial părea să încheie cumva o perioadă agitată plină ochi cu tot felul de evenimente....
Editorial
Patrioții și hoții – Cătălin MORARU, jurnalist
Redacţia -
De când a apărut documentarul „Justiție capturată” al celor de la Recorder urmăresc reacțiile „patrioților” de care s-a umplut România în ultimii ani.
După apariția...
Editorial
Bisturiul postelectoral – Dumitru MONACU, scriitor
Redacţia -
Din orice punct de vedere ar fi analizate alegerile parțiale din 7 decembrie, concluziile nu sar departe de așteptări. Despre prezență, destul de mică,...
Editorial
Între PR, intimidare și vânătoare de vrăjitoare mai e loc pentru justiție? – Ciprian MITOCEANU
Redacţia -
Seismul din Justiție e încă în desfășurare, dar e departe de a produce efectele așteptate și cât se poate de necesare, iar asta nu...
Editorial
A cui este vina? – Virgil COSMA, jurnalist
Redacţia -
Documentarul „Justiția capturată” al Recorder a produs un șoc public legitim. A pus în fața societății o întrebare grea: cum se face că, în...
Editorial
Băiatul deștept din Justiție
Redacţia -
Vicepremierul Cătălin Predoiu e un personaj-cheie în dezastrul din Justiție. El a promovat legile din 2022 care au pavat drumul grupării Savonea către puterea...
Editorial
Un cutremur trecător? – Ciprian MITOCEANU
Redacţia -
Documentarul Recorder se înscrie, din supărător de multe puncte de vedere, în categoria „Știe tot satul ce știe și bărbatul”. Da, mi-am permis să...
Editorial
Fenomenul BUZZ, unicat în țară! – Dumitru MONACU, scriitor
Redacţia -
Din ce în ce mai multă lume renunță azi la deja bătrânul și demodatul „Google” și apelează la forme ale inteligenței artificiale care știu...
Editorial
Anatomia unui misecuvenism național – Ciprian MITOCEANU
Redacţia -
Editorialul precedent s-a bucurat de oarece aprecieri, dezbateri și comentarii. Mult peste media obișnuită pe pagina de socializare a Monitorului. Acestora li s-au adăugat...
Editorial
Sistemul, între politica banului și banul politicii – Dumitru MONACU, scriitor
Redacţia -
Asistăm astăzi și în plan național dar și internațional la o inflație de lideri iresponsabili, năuci de cap, obsedați de putere și atât. Priviți...
Editorial
Corupția ucide din nou – Virgil COSMA, jurnalist
Redacţia -
În ultimele zile, peste o sută de mii de oameni din Prahova, Dâmbovița și Argeș au rămas brusc fără apă potabilă. Motivul? Barajul Paltinu,...
Editorial
„(M)oștenii” școlilor de partid – Dumitru MONACU, scriitor
Redacţia -
Operațiunea de…autolăsare la vatră a primului (m)oștean a țării este un mic pas spre normalitate dar mult mai logic și corect ar fi fost...
Botoșani
cer acoperit de nori
-3.3
°
C
-3.3
°
-3.4
°
92 %
1.7kmh
98 %
J
-2
°
vin
2
°
S
-0
°
D
-1
°
lun
-1
°
CARICATURA ZILEI
POZA ZILEI
Redacţia -
Pentru situația în care nu ești hotărât dacă să dai foc la casă sau să o arunci în aer.
EDITORIAL
Redacţia -
Neputința, neștiința și lipsa de voință sunt coordonatele ideale pe care hoinăresc frustrarea și invidia. Copiii alintați ai acestor două caracteristici exclusiv umane sunt...
POLITICĂ EDITORIALĂ
Politica editorială a Monitorului de Botoșani
Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...
ÎN ATENȚIA CITITORILOR
În atenţia cititorilor
Este foarte important pentru redacţia noastră să ofere cititorilor posibilitatea de a comunica cu noi rapid şi uşor. Astfel, pentru:
- a ne aduce la...
MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ
Codul de conduită al jurnalistului
În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise:
- Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...




