România a cumpărat de 250 milioane de euro doar 1.300 de microbuze, umflând prețurile la 200.000 de euro/bucată (fără TVA).
O firmă din Prahova a prins peste 50% din contractele de livrare microbuze școlare electrice la nivel național. La secțiunea „anunțuri de atribuire” din sistemul electronic de achiziții publice (SEAP), Aveuro Internațional figurează cu cel puțin 35 de contracte în valoare de peste 135 milioane de euro.
Capacul este uriaș: Aveuro a luat microbuze, în special Ford, pe care le-a carosat, costul total fiind de sub 100.000 de euro/mașină. Și apoi le-a dat în județe, unele prețuri fiind mai mult decât duble. Spre exemplu, la Iași a adus 26 de microbuze la un preț per exemplar de 202.800 euro fără TVA. Recordul e la Olt: 262.000 euro/mașină.
Fordul electric vândut în toată România are prețul de pornire de 63.200 euro (fără TVA), cu bateria de 135 kw, autonomie 260 km. La Iași, de la 63.200 euro s-a ajuns la 200.000 de euro (fără TVA)
Patronul Aveuro este fiul unei fruntașe PNL Prahova pe care presa a conexat-o cu baronul local Iulian Dumitrescu, acuzat de corupție.
2) Același microbuz, pe care Aveuro l-a adus la Iași cu 1.014.000 lei, a costat la Brașov doar 743.000 lei. Cu prețul adjudecat la Brașov, județul Iași ar fi cumpărat 35 de microbuze școlare electrice față de doar 26 cât a luat, în condițiile în care furnizor a fost aceeași firmă, Aveuro Internațional. Deci, Iașul e pe gaură cu 9 microbuze. În euro, asta înseamnă că fiecare microbuz de la Iași a fost cu 54.000 euro mai scump decât la Brașov.
Alt termen de comparație: diferența plătită în plus pentru fiecare din cele 26 de microbuze pe care Iașul le-a luat este cât contravaloarea unui apartament cu două camere. La această licitație, Iașul a pierdut cât un bloc cu 26 de apartamente.
3) Caietele de sarcini ale licitațiilor de la Iași și Brașov seamănă ca două picături de apă. Mai puțin la capitolul „cerințe de gabarit”. La Iași, lungimea totală trebuia să fie de maximum 6.800 mm, la Brașov de 7.200 mm. Aceeași specificație, maxim 6.800 mm se regăsește într-o altă licitație, în plină desfășurare, prin care Consiliul Județean Iași vrea să mai ia încă 3 microbuze electrice.
„Această cerință, în contextul actual are un caracter restrictiv, luând în considerare faptul că majoritatea vehiculelor similare disponibile pe piață la momentul actual au lungimi cuprinse între 6,8 m și 7,5 m”, au arătat reprezentanții Pacific Electric Bus care au contestat procedura aflată în derulare.
Continuarea în reporteris.ro.