Sfântul Dionisie Areopagitul s-a născut în Atena. După ce a finalizat studiile de filosofie din Atena, a mers în Egipt pentru a si le desăvârși. Pe când se afla aici, Mântuitorul era răstignit pe Cruce la Ierusalim. Observând întunecarea cerului petrecuta la moartea lui Hristos, a rostit profetic cuvintele: “Sau Dumnezeu pătimește sau lumea aceasta văzută se sfârșește”.
Dionisie revine în Atena si se bucura de întâlnirea cu Pavel în Areopag. Va pune în inima cuvintele pe care le va rosti Pavel si astfel, în anul 51 se va converti la creștinism. Mai târziu, va fi hirotonit episcop în Atena. Călătorește cu Pavel si ii cunoaște pe ceilalți Apostoli ai lui Hristos. Ajunge la Ierusalim ca sa o cunoască pe Maica Domnului. Va fi de față la înmormântarea Feciorei Maria.
După ce a rânduit alt episcop pentru Atena, s-a dus la Roma. De aici va pleca în Galia, l-a indemnul Sfântului Clement, episcopul Romei. Zidește o biserica în cetatea Parisului si convertește mulți păgâni la creștinism. A fost decapitat în vremea împăratului Domițian (81-96).
Sfântul Dionisie Areopagitul este primul autor patristic care ne-a lăsat o ierarhizare a cetelor îngerești. în prima treapta, care este cea mai înaltă, sunt: Tronurile, Heruvimii si Serafimii. A doua treapta cuprinde: Stăpânirile, Domniile si Puterile, iar în treapta a treia întâlnim: Incepatoriile, Arhanghelii si Îngerii păzitori.
”Înaintea minții oamenilor se deschid două căi: una lată, plină de ademeniri și de aceea mulți sunt cei ce merg pe dânsa; iar alta suitoare și îngustă și putini se află care să meargă pe ea. Calea largă e calea pierzării. Pe ea aleargă de zor două feluri de drumeți: Lucifer, cu toată ceata lui de îngeri, aruncați pe pământ și toată “lumea” pe care o înseilă el. Îi înțeapă cu acul plăcut al păcatului, care le amorțește sufletul o vreme, sau chiar toată vremea vieții pământești. Aceștia pentru Dumnezeu sunt morți, deși lor li se pare că trăiesc, dar sunt numai trupuri . Toți aceștia, câtă vreme trăiesc, dar sunt morți, neștiind de Dumnezeu, sunt cu îngerii cei răi împreună călători la iad pe calea pierzării. Așa au călătorit toți nepoții lui Adam, mii de ani de-a rândul.
Dar Dumnezeu preamilostivul, din iubirea de oameni, a făcut totul din partea Sa, ca să-i întoarcă pe oameni din calea pierzării într-o cale nouă, în calea mântuirii. De aceea Fiul S-a făcut Om desăvârșit – afară de păcat – și ne-a arătat Cărarea. Prin urmare, calea mântuirii e chiar cărarea pe care a mers Dumnezeu însuși ca om adevărat, făcându-ni-Se pildă întru toate și dându-ne îndrăzneală. Pe cărarea mântuirii încă merg două feluri de călători, căci de-atunci… un Tovarăș nevăzut și bun merge cu noi, cu fiecare, în toate zilele, cu fiecare rând de oameni, până la sfârșitul veacului : Dumnezeu însuși și cu sfinții Săi, întovărășind nevăzut pe oameni…(Pr. Arsenie Boca).