marți, octombrie 21, 2025
AcasăLocalInstituţiile fac coaliţie contra service-urilor auto care lucrează la negru (VIDEO)

Instituţiile fac coaliţie contra service-urilor auto care lucrează la negru (VIDEO)

Reprezentanţii service-urilor auto cer implicarea autorităţilor pentru a limita concurenţa neloială a unităţilor neautorizate.

După ce măsurile fiscale de austeritate au sporit presiunea pe mediul privat, firme din tot mai multe domenii îşi închid porţile sau trec la munca la negru. Aşa se întâmplă şi în sectorul service-urilor auto. Reprezentanţii Patronatului Operatorilor de Service Auto din România (POSA), prezenţi recent la Botoşani, susţin că aproape 80% dintre reparaţiile de maşini au ajuns să se facă nefiscalizat.

Din această cauză, POSA desfăşoară întâlniri în toată ţara, în care cheamă şi autorităţile pentru a găsi soluţii comune. La întâlnirea de sâmbătă de la Botoşani au fost invitaţi reprezentanţi de la mai multe instituţii:

– Inspectoratul Teritorial de Muncă (ITM);

– Instituţia Prefectului Botoşani;

– Serviciul Poliţiei Rutiere;

– Poliţia Economică;

– Registrul Auto Român (RAR);

– Camera de Comerţ, Industrie şi Agricultură (CCIA);

Întrunirea a fost găzduită de CCIA, al cărui director, Marian Rotariu, a declarat că instituţia pe care o conduce va susţine întotdeauna demersurile diferitelor patronate.

„Ne mărim ca organizaţie”

„Am mai fost prezenţi la Botoşani, se vede că ne mărim ca organizaţie, se vede impactul patronatului, avem întâlniri de lucru cu reprezentanţii guvernului, cu parlamentul, cu alte instituţii ale statului, cu reprezentanţii Registrului Auto Român (RAR), cu Garda de Mediu, cu Inspecţia Muncii şi altele”, a declarat la întâlnirea de la CCIA un reprezentant al POSA.

Reprezentanţii instituţiilor de control au declarat că nu ar trebui priviţi ca nişte vânători de amenzi.

„Vreau ca angajatorii să nu mai perceapă că rolul ITM este doar de a sancţiona şi de a controla. Misiunea noastră este de parteneriat, de colaborare cu angajatorii şi angajaţii. Prevenţia şi îndrumarea să fie la fel de importante ca şi verificarea respectării legii”, a declarat Alina Pahone, inspector şef Relaţii de Muncă ITM Botoşani.

„Nu dăm în cap, vrem să îi aducem pe calea corectă”

Reprezentanţii patronatului service-urilor auto au declarat că nu vor să sperie pe nimeni, dar ştiu că sute de service-uri auto lucrează la negru şi le fac concurenţă neloială.

„Nu vrem să dăm în cap, vrem să îi aducem pe calea corectă pe cei care lucrează la negru, pentru binele tuturor. Mulţi dintre noi, să recunoaştem, aşa am pornit, aşa au fost vremurile, dar lucrurile s-au schimbat. În ce priveşte reparaţiile auto, lucrurile necesită foarte multă atenţie, siguranţa rutieră poate fi afectată din cauza asta. Munca la negru iar este o mare problemă, persoanele neangajate presupun riscuri şi reprezintă o concurenţă neloială pentru noi. Plus că acei oameni nu au salariul garantat, vechime, asigurare medicală şi altele”, a mai declarat un reprezentant al POSA.

„Să găsim soluţii”

Şeful patronatului a declarat că a venit momentul pentru căutarea de soluţii.

„Discuţiile aş vrea să se dispute pe două direcţii. Prima pentru care încercăm să găsim soluţii este cea a atelierelor neînregistrate fiscal, pentru că a început să crească foarte mult numărul lor. Presiunea financiară este tot mai mare pe noi, cei fiscalizaţi, iar discrepanţa se adânceşte. Aici vrem să interacţionăm cu fiecare dintre instituţiile prezente, deoarece avem consecinţe şi pe partea securităţii muncii, dar şi a siguranţei circulaţiei. Cei care lucrează la negru nu emit vreun document sau garanţie pentru lucrarea pe care o fac. Deci nu există răspundere. Pe de altă parte, pe zona economică avem fraudă fiscală, în condiţiile în care toată lumea discută de bani la buget. În al doilea rând, noi tot am sesizat lucrurile acestea, avem mii de reclamaţii către toate instituţiile”, a declarat Dan Barbu, preşedintele POSA.

„Să începem să acţionăm şi la Botoşani”

Acesta a completat că efectele încep să se vadă, însă doar acolo unde s-au făcut controale.

„Spre exemplu, la Baia Mare, în urma reclamaţiilor şi controalelor, numărul service-urilor autorizate s-a dublat. Şi asta doar în urma controalelor făcute de Registrul Auto Român (RAR). Au fost alte judeţe în care au funcţionat controalele făcute de alte entităţi. Rugămintea mea este să începem să acţionăm şi la Botoşani, astfel încât lucrurile să înceapă să se mişte şi aici”, a mai declarat Dan Barbu.

Şeful POSA a completat că numărul firmelor care se închid creşte continuu, iar pe locul doi sunt chiar service-urile auto. „Oamenii aceia e clar că nu au renunţat la ce făceau, doar că acum lucrează nefiscalizat. Noi nu vom putea niciodată să concurăm cu aceştia şi să găsim un tarif apropiat cu al lor, cât ei nu plătesc absolut nimic. Din calculele noastre, în jur de 80% dintre reparaţiile la maşini sunt în zona nefiscalizată. Dacă am reuşi să inversăm acest procent, ar fi un lucru extraordinar”, a mai spus Dan Barbu.

„Să schimbăm legislaţia”

Şeful patronatului a spus că soluţia pe viitor nu este totuşi să reclamăm, ci să schimbăm legislaţia.

„Degeaba mergem noi la cei care fac şi votează legile, dacă cei din teritoriu, ca instituţii, nu transmiteţi acelaşi lucru. Ne ocupăm de schimbarea legislaţiei, facem presiuni. Aţi văzut că s-a încercat impunerea unui sistem RCA care ar fi dus ca banii care se plătesc direct păgubitului să crească. Dar asta ar fi însemnat ca banii să nu mai ajungă în sistemul fiscalizat, deoarece omul ar fi încercat să limiteze reparaţiile pentru a se încadra în acei bani sau pentru a mai rămâne cu ceva. Asta ar fi fost un dezastru pentru siguranţa rutieră”, a mai spus Dan Barbu.

„E greu de dovedit munca la negru”

Reprezentanţii ITM susţin că e foarte greu de descoperit munca la negru.

„Pentru aceasta trebuiesc făcute controale pe proprietăţi private, noaptea, în weekend. E foarte greu, legea protejează foarte mult proprietatea şi intimitatea oamenilor şi ei tocmai de asta se folosesc. Eu nu zic că nu este muncă la negru, dar ea trebuieşte dovedită”, a declarat Leo Cohut, inspector de la Compartimentul de Securitate şi Sănătate în Muncă (SSM) din cadrul ITM.

Propunere radicală

Un reprezentant al service-urilor a propus ca piesele auto care ţin de motor, sisteme de direcţie sau de frânare să poată fi vândute doar service-urilor auto. Aşa nu ar fi posibil ca meseriaşii de la colţ de stradă care lucrează nefiscalizat să mai poată repara maşini.

Răspunsul a fost însă că libertatea de cumpărare şi vânzare nu poate fi îngrădită.

Un exemplu de bună practică a fost dat de reprezentantul unui service auto din Maramureş. Acesta a declarat că, în urma sesizărilor anonime, s-au făcut controale încrucişate cu reprezentanţi de la Poliţie, Jandarmerie, Arme şi Muniţii, RAR, Gardă de Mediu şi ITM. Asta pentru că acolo unde nu are atribuţii o instituţie are cealaltă şi astfel poate fi sancţionată activitatea ilegală.

Aceasta a fost şi concluzia intermediară a şedinţei, că trebuie colaborare între instituţii, dar şi cu reprezentanţii service-urilor auto, pentru a depista şi a aduce la suprafaţă munca la negru. Reprezentanţii instituţiilor au convenit că se vor căuta soluţii pentru controale în echipe mixte.

 

Deja ai votat!

AVEM NEVOIE DE SPRIJINUL DUMNEAVOASTRĂ!

„Avem nevoie de sprijinul dumneavoastră pentru a putea oferi în continuare jurnalism onest și a lupta cu corupția și dezinformarea, pentru a scrie despre situația reală, nu versiunea oficială cosmetizată oferită de autorități.

REDIRECȚIONEAZĂ 20% DIN IMPOZITUL PE PROFIT AL COMPANIEI TALE

Poți alege ca 20% din taxele plătite de compania ta să meargă către jurnalism de calitate, nu către stat. Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la monitorul@monitorulbt.ro *Baza legală poate fi consultată AICI.

Botoșani
cer senin
11.7 ° C
12.6 °
10.5 °
58 %
2.9kmh
0 %
mar
9 °
mie
16 °
J
17 °
vin
19 °
S
12 °

CARICATURA ZILEI

POZA ZILEI

O fi micul dejun al unui pacient externat mai devreme.

EDITORIAL

Recenta declarație a președintelui Nicușor Dan în legătură cu intenția de legiferare în CSAT a implicării SRI în procesul de combatere a corupției a...

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...