marți, octombrie 21, 2025
AcasăLocalPasagerii plătesc prețul datoriilor CFR: ore pierdute și drumuri ratate

Pasagerii plătesc prețul datoriilor CFR: ore pierdute și drumuri ratate

Haosul a cuprins marți dimineață transportul feroviar din România, după ce zeci de trenuri CFR Călători au fost anulate peste noapte.

Mii de pasageri, de la elevi și studenți la profesori și muncitori, au aflat direct pe peroane că nu mai au cu ce pleca la destinație. Criza a izbucnit din cauza restanțelor uriașe la plata Tarifului de Utilizare a Infrastructurii (TUI), care depășesc 100 de milioane de lei, iar efectul a fost suspendarea a numeroase garnituri Regio și InterRegio din toată țara, potrivit Antena 3 CNN.

Motivul crizei: compania de stat CFR Călători nu a plătit la timp Tariful de Utilizare a Infrastructurii (TUI). Restanțele trec de 100 de milioane de lei, iar consecința a fost suspendarea zecilor de garnituri Regio și InterRegio din toată țara, informează Antena 3 CNN.

Călători blocați și furioși

Oamenii au rămas fără explicații și fără alternative. Mulți au fost obligați să piardă ore întregi pentru a parcurge doar câteva stații.

Potrivit sursei citate, navetiștii vorbesc despre o înțelegere ascunsă menită să favorizeze firmele private.

Se fac jocuri politice și ca să circule privatul, trenurile private să circule, să nu circule trenurile acestea de călători”, a declarat un pasager.

Război între companii de stat, victime pasagerii

Ceea ce ar putea părea o simplă dispută financiară este, de fapt, o confruntare între două instituții publice, iar cei care plătesc prețul sunt călătorii.

În loc să găsească soluții, companiile de stat își pasează vina, iar în gări rămâne doar haosul.

Ministrul Transporturilor cere dialog

Ministrul Transporturilor, Ciprian Şerban, cere, marţi, directorilor CFR Călători şi CFR Infrastructură să rezolve prin dialog situaţia care a dus la suspendarea mai multor trenuri, în caz contrar ameninţând că va lua măsuri împotriva ambilor. Ministrul transmite că rolul celor doi este ”să ofere servicii publice de calitate, nu să se folosească de funcţiile pentru răfuieli personale”.

”Le cer, directorilor CFR Călători şi CFR Infrastructură (CFR S.A.), să ia toate măsurile pentru ca trenurile să poată circula în condiţii normale. În cazul în care nu vor găsi soluţii prin dialog, mă văd obligat să solicit măsuri împotriva ambilor. Situaţia creată este una cu impact social, iar eu, ca ministru, sunt obligat să iau decizii pentru cetăţeni”, a scris, marţi, pe Facebook, ministrul Transporturilor, Ciprian Şerban.

Acesta a precizat că Autoritatea pentru Reformă Feroviară a alocat deja pentru CFR Călători, pentru luna octombrie, 243 de milioane de lei.

”Această sumă este destinată inclusiv plăţii datoriilor de peste 70 de milioane de lei pe care CFR Călători le are acum faţă de CFR Infrastructură, administratorul infrastructurii feroviare. Ca atare, Directorul General al CFR Călători, Traian Preoteasa, are, acum, posibilitatea să plătească această datorie şi să stingă acest conflict care creează probleme, în primul rând călătorilor. La rândul lui, Directorul General al CFR Infrastructură (CFR S.A.), Ion Simu, ar trebui să abordeze situaţia lucid astfel încât circulaţia trenurilor să nu fie întreruptă”, a mai transmis ministrul.

Acesta explică faptul că, deşi managementul celor două companii este selecţionat în baza Ordonanţei privind managementul corporativ (109/2011), ”directorii acestora trebuie să înţeleagă, în primul rând, rolul social al activităţilor pe care le prestează”.

”Cred că cei doi nu au înţeles că principala lor obligaţie nu este să câştige bani în detrimentul serviciilor publice prestate. Rolul lor este să ofere servicii publice de calitate şi nu să se folosească de funcţiile pe care le deţin pentru răfuieli personale. Ca ministru, nu voi tolera astfel de comportamente, iar cine nu înţelege că este în slujba cetăţeanului va pleca acasă”, a mai transmis ministrul.

Trenuri Regio suspendate începând cu 21.10.2025, ora 00:01:

• R 5431, R 5432: Bacău – Suceava Nord și retur;
• R 5539, R 5540: Pașcani – Suceava Nord și retur;
• R 5568, R 5570: Botoșani – Suceava Nord și retur;
• R 7035, R 7038 (din 25.10.2025): București Nord – Urziceni și retur;
• R 8003: București Obor – Fetești;
• R 8005: București Obor – Constanța;
• R 5106, R 5107: Mărășești – Buzău și retur;
• R 5071, R 5072: Brazi – Buzău și retur;
• R 3030: Brașov – București Nord;
• R 3029: București Nord Gr. B – Brașov;
• R 3115, R 3116, R 3117, R 3118: Timișoara Nord – Oradea și retur;
• R 3126, R 3129: Gurahonț – Arad și retur;
• R 3127, R 3128: Arad – Brad și retur;
• R 4105, R 4106: Bistrița Nord – Cluj Napoca și retur;
• R 5002, R 5003, R 5016, R 5017: Buzău – București Nord și retur;
• R 4331, R 4338: Oradea – Halmeu și retur;
• R 4332: Satu Mare – Oradea;
• R 4401, R 4402, R 4405, R 4406: Satu Mare – Halmeu și retur;
• R 4502: Siculeni – Brașov;
• R 4533, R 4536: Târgu Mureș – Războieni și retur;
• R 2441, R 2443: Târgu Mureș – Sibiu și retur;
• R 2445, R 2447: Teiuș – Târgu Mureș și retur;
• R 2560, R 2561: Mediaș – Sibiu și retur;
• R 2563: Sibiu – Sighișoara;
• R 2564: Beia Hm – Sibiu;
• R 2567, R 2568: Sibiu – Sighișoara și retur.

Trenuri InterRegio (IR) suspendate începând cu 07.11.2025, până la noi dispoziții:

• IR 1634 și IR 1633: Brașov – București Nord și retur;
• IR 1661 și IR 1662: București Nord – Iași și retur;
• IR 1571 și IR 1574: București Nord – Galați și retur;
• IR 1599 și IR 1590: București Nord – Drobeta Turnu Severin și retur;
• IR 1531: Timișoara Nord – Baia Mare;
• IR 1530: Baia Mare – Timișoara Nord (anulat din 08.11.2025);
• IR 1532: Satu Mare – Timișoara Nord;
• IR 1533: Timișoara Nord – Satu Mare (anulat din 10.11.2025);
• IR 1537 și IR 1539: Timișoara Nord – Oradea și retur;
• IR 1743 și IR 1744: Arad – Oradea și retur;
• IR 1745 și IR 1746: Târgu Mureș – Cluj Napoca și retur.

Deja ai votat!

AVEM NEVOIE DE SPRIJINUL DUMNEAVOASTRĂ!

„Avem nevoie de sprijinul dumneavoastră pentru a putea oferi în continuare jurnalism onest și a lupta cu corupția și dezinformarea, pentru a scrie despre situația reală, nu versiunea oficială cosmetizată oferită de autorități.

REDIRECȚIONEAZĂ 20% DIN IMPOZITUL PE PROFIT AL COMPANIEI TALE

Poți alege ca 20% din taxele plătite de compania ta să meargă către jurnalism de calitate, nu către stat. Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la monitorul@monitorulbt.ro *Baza legală poate fi consultată AICI.

Botoșani
cer senin
8.8 ° C
8.8 °
8.6 °
79 %
2kmh
0 %
mar
7 °
mie
16 °
J
17 °
vin
19 °
S
12 °

CARICATURA ZILEI

POZA ZILEI

O fi micul dejun al unui pacient externat mai devreme.

EDITORIAL

Recenta declarație a președintelui Nicușor Dan în legătură cu intenția de legiferare în CSAT a implicării SRI în procesul de combatere a corupției a...

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...