joi, noiembrie 6, 2025
AcasăLocalDe la afacere bună la coșmar birocratic: ce pățesc românii care cumpără...

De la afacere bună la coșmar birocratic: ce pățesc românii care cumpără mașini cu volan pe dreapta

Zeci de români care sperau să dea o nouă viață unui autoturism cu volan pe dreapta descoperă abia la RAR că „afacerea bună” din anunțul online se transformă într-o cursă cu obstacole. Dacă înainte de Brexit înmatricularea unei mașini aduse din Marea Britanie era o formalitate, acum drumul până la plăcuțele de înmatriculare poate fi lung — și costisitor.

După ieșirea Regatului Unit din Uniunea Europeană, regulile s-au schimbat: un autoturism cu volanul pe dreapta nu mai poate fi înmatriculat în România fără adaptări tehnice, în special mutarea volanului pe stânga. Există însă o portiță legală pentru pasionații de mașini atipice — dacă vehiculul provine dintr-o țară UE, precum Malta sau Cipru, și respectă normele de siguranță și poluare, poate fi înmatriculat și cu volanul pe dreapta, cu o singură condiție esențială: farurile să lumineze „în direcția bună”.

De aici încolo începe aventura birocratică și tehnică — iar primul hop este obținerea Certificatului de Identificare a Vehiculului (CIV), documentul fără de care nicio mașină nu poate intra legal pe drumurile din România.

Ce verifică inspectorii RAR la mașinile cu volan pe dreapta

La inspecția pentru obținerea CIV-ului, cu excepția mașinilor aduse din țări non-UE, vehiculele cu volan pe dreapta provenite din țările UE nu sunt respinse automat. RAR nu respinge o mașină doar pentru că are volanul pe dreapta, ci doar dacă farurile sunt „englezești”, adică luminează în sens greșit, spre partea stângă a drumului. După ce farurile sunt schimbate sau reglate conform normelor europene, mașina are șanse să treacă verificarea, primește CIV-ul, iar proprietarul poate merge mai departe cu înmatricularea.

Ce trebuie să știi înainte de a merge la RAR

Potrivit informărilor RAR, în România, toate autoturismele trebuie să aibă volanul pe stânga, însă există câteva excepții. Vehiculele speciale, cum sunt cele de curățenie stradală, ori mașinile deja înmatriculate într-un stat al Uniunii Europene (UE), care nu au fost modificate față de configurația originală, pot circula și cu volanul pe dreapta. Totuși, condiția esențială pentru ca o astfel de mașină să primească CIV este ca farurile să fie adaptate la circulația din România, adică să lumineze corect partea dreaptă a drumului și să nu îi orbească pe ceilalți șoferi.

Cum se procedează în practică

Cei care cumpără mașini cu volan pe dreapta le aduc în țară în configurația originală, cu faruri pentru circulația pe partea stângă a drumului. Dacă se duc direct la RAR, inspectorii constată că fasciculul luminos este orientat greșit și eliberează o revenire, adică o solicitare de remediere a problemei.

Ideal este ca, înainte de a merge la RAR, mașina să fie dusă într-un service autorizat, unde farurile să fie înlocuite cu unele conforme pentru UE sau, dacă este posibil, reglate astfel încât să respecte normele din România.

După această intervenție, mașina poate fi programată din nou la RAR. Specialiștii verifică atunci poziția farurilor, fasciculul luminos și celelalte elemente de siguranță. Dacă totul este în regulă, se eliberează CIV-ul, documentul necesar pentru pasul următor, anume înmatricularea la Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor.

Deja ai votat!

AVEM NEVOIE DE SPRIJINUL DUMNEAVOASTRĂ!

„Avem nevoie de sprijinul dumneavoastră pentru a putea oferi în continuare jurnalism onest și a lupta cu corupția și dezinformarea, pentru a scrie despre situația reală, nu versiunea oficială cosmetizată oferită de autorități.

REDIRECȚIONEAZĂ 20% DIN IMPOZITUL PE PROFIT AL COMPANIEI TALE

Poți alege ca 20% din taxele plătite de compania ta să meargă către jurnalism de calitate, nu către stat. Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la monitorul@monitorulbt.ro *Baza legală poate fi consultată AICI.

Botoșani
cer acoperit de nori
9.4 ° C
9.4 °
8.3 °
92 %
3.1kmh
95 %
J
9 °
vin
14 °
S
14 °
D
15 °
lun
14 °

CARICATURA ZILEI

POZA ZILEI

Sistem de alarmă pe timp de noapte într-un magazin de pe Grivița.

EDITORIAL

Conform unei vorbe de duh românești adaptată la vremuri și context, autoritățile au aflat ceea ce știa mai tot omul, și anume că mai...

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...