sâmbătă, noiembrie 8, 2025
AcasăLocalCum ne ferim de țepe când cumpărăm o maşină

Cum ne ferim de țepe când cumpărăm o maşină

Tot mai mulți români care cumpără autoturisme la mâna a doua descoperă abia după achiziție că au plătit peste valoarea reală a mașinii — vehiculele au kilometrajul modificat, accidente nedeclarate sau uzură avansată.

Conferențiarul Radu Drosescu, de la Facultatea de Mecanică a Universității Tehnice „Gheorghe Asachi” din Iași (TUIASI), a explicat pentru Ziarul de Iași care sunt principalele semne de fraudă și ce verificări trebuie făcute înainte de cumpărare.

Kilometrajul „cosmetizat” – cea mai frecventă înșelătorie

Reducerea artificială a kilometrajului este una dintre cele mai răspândite practici în piața auto second-hand. O mașină „întinerită” astfel se vinde la un preț mai mare decât valoarea reală, însă ascunde cheltuieli ulterioare semnificative: consum ridicat, piese uzate, defecțiuni și riscuri de siguranță.

„Cumpărarea unei mașini cu kilometraj fraudat prezintă probleme inclusiv la polițele de asigurare. Poate duce la respingerea cererii de despăgubire sau la anularea poliței dacă asigurătorul descoperă discrepanțele. Însă cea mai gravă consecință este afectarea siguranței conducătorului auto și a pasagerilor, din cauza uzurii reale a pieselor”, avertizează conf. dr. ing. Radu Drosescu, din cadrul Departamentului de Inginerie Mecanică și Autovehicule Rutiere al TUIASI.

Cum verifici istoricul real al mașinii

Primul pas, recomandă specialistul, este verificarea numărului VIN – seria unică de identificare a vehiculului. Pe baza acestuia se poate consulta istoricul complet pe platforme precum carVertical, Automoli sau CARFAX, unde apar kilometrii reali și eventualele accidente.

Dacă mașina nu figurează în baze de date sau vânzătorul refuză să ofere VIN-ul, este un semnal clar de avertizare.

„Cele mai multe mașini aduse în România provin din Germania, Olanda, Belgia sau Austria, iar acolo actul de vânzare-cumpărare include kilometrajul real. Cumpărătorii ar trebui să ceară documentul original. Dacă vânzătorul refuză sau invocă motive neclare, cel mai sigur este să nu se continue tranzacția”, spune Drosescu.

Verificarea la service, pas esențial înainte de semnarea actelor

Profesorul recomandă ca orice mașină second-hand să fie verificată într-un service ales de cumpărător, nu de vânzător. Verificarea trebuie să includă caroseria, suspensia, trenul de rulare și diagnoza electronică.

Dacă proprietarul refuză această verificare, este un semn că ar putea ascunde defecte. De asemenea, cumpărătorii pot consulta online situația ITP și RCA pe site-urile Registrului Auto Român și ale societăților de asigurări.

Comparând kilometrajul din documentele de import, din fișa RAR și din reviziile anterioare, pot fi identificate diferențe care trădează o posibilă fraudă.

Fenomen greu de stopat

Manipularea kilometrajului este greu de detectat, mai ales la modelele moderne. „Nu există o metodă garantată pentru depistarea modificării, dacă aceasta a fost făcută de personal calificat, cu aparatură profesională. Valorile sunt stocate în mai multe calculatoare ale mașinii, iar în multe cazuri operația nu lasă urme care să indice data și persoana care a efectuat-o”, explică Drosescu.

La automobilele mai vechi, operația presupune rescrierea unei memorii electronice, iar la cele moderne, sistemele sunt sincronizate automat – valoarea cea mai mare a kilometrajului este preluată de toate modulele pentru a preveni erorile. Cu toate acestea, tehnicienii specializați pot ocoli sistemul fără ca frauda să fie vizibilă.

Ce riscă falsificatorii

În România, modificarea kilometrajului este considerată ilegală, însă nu este prevăzută expres ca infracțiune cu pedeapsă cu închisoarea.

„Pedeapsa cu închisoarea pentru fraudarea odometrului este legiferată în 15 țări din 22 analizate de carVertical, însă la noi este încadrată la alte activități frauduloase. Dovada și identificarea autorului sunt, în practică, foarte greu de realizat”, explică profesorul de la TUIASI.

O soluție recent introdusă este documentul RAR Auto-Pass, obligatoriu pentru toate mașinile care se înmatriculează în România. Acesta include istoricul reviziilor, al accidentelor și al kilometrajului, oferind cumpărătorului o imagine clară asupra trecutului vehiculului și reducând riscul tranzacțiilor frauduloase.

Deja ai votat!

AVEM NEVOIE DE SPRIJINUL DUMNEAVOASTRĂ!

„Avem nevoie de sprijinul dumneavoastră pentru a putea oferi în continuare jurnalism onest și a lupta cu corupția și dezinformarea, pentru a scrie despre situația reală, nu versiunea oficială cosmetizată oferită de autorități.

REDIRECȚIONEAZĂ 20% DIN IMPOZITUL PE PROFIT AL COMPANIEI TALE

Poți alege ca 20% din taxele plătite de compania ta să meargă către jurnalism de calitate, nu către stat. Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la monitorul@monitorulbt.ro *Baza legală poate fi consultată AICI.

Botoșani
cer acoperit de nori
10.6 ° C
10.6 °
8.6 °
89 %
1.3kmh
97 %
S
10 °
D
16 °
lun
13 °
mar
11 °
mie
12 °

CARICATURA ZILEI

POZA ZILEI

Dacă tot i-ai vândut bijuteriile, măcar poți cumpăra niște flori la soție.

EDITORIAL

Este evidentă și vizibilă din avion falia ideologică apărută de câțiva ani, între români. Foarte puțini compatrioți se situează pe zona de echilibru. În...

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...