Fluxurile noastre de pe rețelele sociale ne pot împinge spre partea întunecată, cu conținut plin de conflicte și furie sau videoclipuri care ne fac să ne simțim rău în legătură cu noi înșine.
Dar există o modalitate de a „reprograma” ceea ce vezi, făcând alegeri diferite. Iar un nou studiu arată că trei până la cinci minute de conținut inspirațional pe zi te pot ajuta să te simți mai pozitiv, relatează jurnaliștii de la NPR.
Cercetătorii au scotocit internetul după videoclipuri care stârneau reacții de tip „wow” sau care deveniseră virale. Au identificat narațiuni de tip „outsider care reușește”, în care o persoană depășește adversități, precum povestea reală a lui Sean Swarner, un supraviețuitor al cancerului care a pornit să escaladeze Muntele Everest. El se confruntase cu limfom Hodgkin și avea un singur plămân funcțional.
Ca parte a studiului, participanții au vizionat un videoclip în care Swarner își descria expediția și alte videoclipuri similare, cu oameni care reușesc împotriva tuturor șanselor.
Se pare că a urmări pe cineva depășind adversitatea ne poate face să ne simțim bine. „Am descoperit că oamenii se simțeau mai plini de speranță după ce vizionau videoclipurile inspiraționale”, spune autoarea studiului, Robin Nabi, de la UC Santa Barbara. „Iar această speranță a prezis un nivel mai scăzut de stres în următoarele zece zile”, adaugă ea.
Studiul a inclus aproximativ o mie de adulți din întreaga SUA, cu vârste între 18 și 86 de ani. Un grup a urmărit zilnic, timp de cinci zile, un videoclip inspirațional de trei până la cinci minute. Alții au urmărit comedie, în timp ce un alt grup a făcut câteva minute de meditație, iar un grup de control nu a urmărit deloc conținut media. Participanții au completat chestionare la începutul și la finalul studiului pentru a evalua schimbările în nivelurile de speranță și stres.
Comedia nu a schimbat mare lucru. Persoanele care au urmărit clipuri comice nu s-au deosebit de grupul de control, însă videoclipurile inspiraționale și meditația au crescut semnificativ nivelul de speranță.
„Am fost de fapt destul de surprinși de cât de similare au fost efectele videoclipurilor inspiraționale cu cele ale grupului care a meditat”, spune Nabi. „Ambele grupuri au simțit mai multă speranță”, explică ea — iar acest lucru a prezis un nivel mai scăzut de stres zece zile mai târziu. Cercetarea a fost publicată în Psychology of Popular Media, o publicație a Asociației Americane de Psihologie.
Nabi spune că efectele nu au fost dramatice, pentru că nimic atât de simplu precum vizionarea câtorva videoclipuri nu poate avea un impact masiv asupra stării de bine pe termen lung. Stările noastre de spirit și emoțiile sunt complicate și influențate de mulți factori. Dar, chiar dacă efectele sunt mici, spune ea, ele sunt totuși semnificative.
„Aceste efecte mici se pot acumula în timp”, spune Nabi. Speranța ne ajută să simțim că putem face față lucrurilor care ne provoacă stres în viață. „Așa că întrebarea este: ce se întâmplă când transformăm asta într-un obicei?”, spune ea.
Conținutul pozitiv duce la sentimente pozitive
„Această concluzie nu mă surprinde deloc”, spune Judith Moskowitz de la Universitatea Northwestern, care studiază impactul emoțiilor pozitive. „E grozav că știința ne confirmă ceea ce știm intuitiv — că dacă privim conținut pozitiv, vom simți mai multă pozitivitate și speranță”, spune ea.
În studiu, participanții au primit videoclipurile și au fost de acord să le urmărească ca parte a cercetării. Asta e diferit de situația în care pur și simplu începem să derulăm fluxul, așa că Moskowitz spune că provocarea este să iei această concluzie și să o aplici în propria viață.
„Cum îți poți schimba concentrarea pentru a găsi lucrurile mai pozitive din feed-ul tău, astfel încât să-ți menții speranța?” Este dificil, recunoaște ea.
Algoritmii rețelelor sociale ne pot ghida spre conținut negativ deoarece materialele foarte incitante sau care provoacă emoții puternice tind să ne capteze atenția și să ne țină pe platforme, chiar și atunci când sunt negative, explică cercetătoarea media Allison Eden de la Michigan State University.
„Media poate fi un instrument puternic pentru a face față stresului și pentru gestionarea dispoziției”, spune ea. Dar trebuie să alegem în mod proactiv conținutul pozitiv.
Iată încă o provocare: cercetările ei arată că oamenii tind să caute conținut înfricoșător sau trist atunci când sunt într-o dispoziție proastă, în loc să caute ceva care le-ar aduce bucurie sau calm. De fapt, această preferință devenea și mai puternică pe măsură ce dispoziția lor se înrăutățea, spune Eden.
Nu facem întotdeauna legătura între ceea ce urmărim și felul în care ne face să ne simțim, fie că este vorba de filmele alese pe platformele de streaming sau de conținutul din fluxurile noastre de pe rețelele sociale.
Eden spune că există mai multe strategii de „contraprogramare” a feedului de social media, cu intenția de a vedea mai mult conținut care „te face să te simți bine”. Iată trei lucruri pe care le poți încerca:
- „Semințe” pozitive în feedul tău
„Fă un efort ca primele lucruri pe care le cauți în fiecare zi să fie lucruri care te vor pune într-o stare pozitivă”, spune Eden. Găsește hashtaguri care se potrivesc intereselor tale, cum ar fi imagine corporală pozitivă, animale sălbatice, căței, momente sportive sau conținut care se potrivește hobby-urilor tale — fie că e vorba de mahjong, pickleball sau interese muzicale — orice te poate face să te simți bine.
- Ține un jurnal al media consumate
De fiecare dată când urmărești ceva, întreabă-te cum te simți. Notează răspunsurile. Monitorizarea te va ajuta să faci legătura între utilizarea media și dispoziția ta. După câteva săptămâni, este posibil să observi un tipar al modului în care alegerile tale îți influențează starea de bine.
- Resetează-ți feedul
Dacă vezi prea mult conținut care îți provoacă anxietate sau pur și simplu nu îți place, poți lua totul de la zero ștergându-ți contul și deschizând unul nou. „Fac asta chiar eu”, spune Eden, din când în când, ca o resetare. Este o ocazie de a verifica dacă feedul tău lucrează pentru tine — sau împotriva ta — și de a-ți reseta prezența online. Gândește-te la asta ca la o „curățare digitală” sau detoxifiere. Poți opta și pentru o pauză săptămânală, cum ar fi 24 de ore fără social media, pentru a lua distanță.
Articolul original poate fi citit AICI.



