Contractul de proiectare și execuție pe segmentul Grințieș-Pipirig a fost adjudecat de asocierea din care fac parte firmele lui Dorinel Umbrărescu. Compania Națională de Investiții Rutiere a dat undă verde etapei de proiectare, care va începe la 30 martie, ceea ce înseamnă că, teoretic, șantierul de lucrări s-ar putea deschide în pragul verii 2027.
După încheierea contractului, la sfârșitul lunii trecute, Compania Națională de Investiții Rutiere a emis și ordinul de începere a lucrărilor pe segmentul montan de autostradă Grințieș-Pipirig. Este vorba de etapa de proiectare, care se va derula pe parcursul a 14 luni începând din martie.
Amintim că licitația pentru acest tronson, considerat cel mai dificil de construit din întregul sector montan al A8, a fost adjudecată astă-vară de asocierea SA&PE Construct-Spedition UMB-Tehnostrade-Euroasfalt. Procedura a fost lansată cu un an în urmă, în noiembrie 2024, iar prețul licitat a fost de 5,97 miliarde de lei.
Așa cum am relatat, cu acest contract, firma Spedition UMB are un front de lucru continuu, singură sau în asociere cu alte companii, de la Moțca până la Ditrău. Pe următorul lot, Ditrău-Joseni, a contestat fără succes atribuirea contractului către asocierea condusă de Danlin XXL (instanța tocmai i-a respins contestația), iar pe lotul Joseni-Sărățeni/ Sovata a fost desemnată câștigătoare, dar contractul încă nu a fost semnat.
Două treimi din traseu numai poduri și tuneluri
Lung de 31,5 km, lotul Grințieș-Pipirig este considerat cel mai dificil tronson al Autostrăzii Unirii: 16 tuneluri (cel mai lung având 940 m), 60 de poduri și viaducte, două dintre ele lungi de peste 1 km. În total, aceste lucrări vor acoperi două treimi din tot lotul, respectiv 20 km. Durata contractului va fi de 54 de luni: 14 pentru proiectare și 40 pentru construirea autostrăzii.
La momentul actual, pe niciunul dintre loturile sectorului montan ale A8 nu se lucrează fizic, în teren, ci doar la proiectare – între 6 și 14 luni pentru fiecare lot. De altfel, ministrul Transporturilor afirma recent că pentru această etapă sunt asigurate fondurile necesare.
Situația pe cele 13 loturi ale Autostrăzii Unirii
- Tg. Mureș-Miercurea Nirajului este în șantier, termenul de finalizare fiind primăvara anului 2027. Câștigătorul licitației este firma turcă Nurol Inșaat.
- Miercurea Nirajului-Sărățeni, contract semnat pe 29 mai cu o asociere de firme, Ozaltin (Turcia) – Infravis (România). Etapa de proiectare (6 luni) a început în septembrie. Ulterior, construirea propriu-zisă va dura 24 de luni.
- Sărățeni-Joseni (32,4 km), câștigătoarea desemnată pe 11 martie este asocierea SA&PE Construct-Spedition UMB, însă contractul nu a fost semnat nici până acum. Etapa de proiectare va dura în acest caz 14 luni, iar construirea acestui segment, 40 de luni.
- Joseni-Ditrău (14,4 km), asocierea româno-bulgară Danlin XXL-Groma Hold-Intertranscom Impex a fost desemnată câștigătoare, dar asocierea contracandidată SA&PE Construct SRL-Spedition UMB a contestat atribuirea contractului; instanța a respins demersul printr-o decizie definitivă.
- Ditrău-Grințieș (37,9 km) are contractul încheiat cu asocierea SA&PE Construct-Spedition UMB-Tehnostrade-Euroasfalt. Etapa de proiectare (14 luni) a început pe 30 iunie, construirea propriu-zisă urmând să dureze 40 de luni.
- Grințieș-Pipirig (31,5 km) a fost atribuit aceleiași asocieri de firme, iar contractul a fost semnat pe 29 octombrie. Ordinul de începere a lucrărilor (proiectării) a fost emis pentru luna martie 2026.
- Pipirig-Vânători/Leghin (19,3 km) așteaptă de asemenea ordinul de începere a lucrărilor (etapa de proiectare, 12 luni), contractul fiind încheiat de data aceasta de CNAIR, la sfârșitul lunii aprilie, cu aceeași asociere SA&PE Construct-Spedition UMB.
- Leghin/Tg. Neamț-Moțca e în șantier de mai bine de jumătate de an, contractul fiind tot al Spedition UMB. Lucrările stagnează însă, termenul revizuit de finalizare a lucrărilor fiind prima parte a anului 2027.
- Moțca-Tg. Frumos, lot aflat în etapa analizării contestației depuse de firmele lui Dorinel Umbrărescu în urma desemnării câștigătoare de către CNIR a asocierii conduse de Danlin XXL. Șase oferte au fost înscrise în procedura de licitație.
- Tg. Frumos-Lețcani se află de asemenea în faza evaluării celor șase oferte înscrise.
Sfârșitul lunii noiembrie ar putea să aducă și finanțarea pentru construirea acestor două loturi, prin mecanismul european Security Action for Europe (SAFE).
- Lețcani-Iași (nod DN 24)-Golăiești-Pod Prut – licitațiile pentru cele trei loturi au fost lansate în ultimele zile ale lunii mai. Cele trei proceduri au înregistrat deja contestații, toate admise în defavoarea CNIR – care a întors rezultatul însă numai pentru un segment, Lețcani-intersecția cu DN 24. Pentru acesta au fost înscrise nu mai puțin de 12 intenții de participare, care ar urma să fie evaluate iarna aceasta. Licitațiile pentru celelalte două loturi au fost însă suspendate încă înainte să expire termenul de depunere a ofertelor.



