marți, decembrie 2, 2025
AcasăCaleidoscopBunicuța AI care a devenit virală. Este viitorul influencerilor în pericol?

Bunicuța AI care a devenit virală. Este viitorul influencerilor în pericol?

În ultimele patru luni, milioane de oameni s-au amuzat datorită sfaturilor de viață savuroase oferite de Granny Spills, o influenceriță care poartă costume designer roz din cap până-n picioare, pe TikTok și Instagram. „Florile mor, draga mea. Gențile mele Chanel sunt pentru totdeauna”, spune ea într-un videoclip care a strâns aproape un milion de aprecieri, relatează jurnaliștii de la Time.

Dar Granny Spills nu este o persoană reală. Ea este o creație AI, generată de doi creatori de conținut de douăzeci și ceva de ani, care speră să folosească persona ei pentru a aduna vizualizări și a prinde contracte cu branduri.

Pentru că instrumentele video AI precum Veo 3, Sora 2 și Seedance creează acum oameni practic imposibil de deosebit de cei reali, unii creatori văd o oportunitate de afaceri: să creeze o nouă generație de influenceri sintetici care ar putea fi chiar mai eficienți în a vinde lucruri decât oamenii reali.

Acești noi influenceri nu au nevoie de salarii sau de bugete pentru garderobă. Ei pot fi „filmați” în orice locație din lume. Pot înregistra cu răbdare zeci de duble, pentru zeci de concepte diferite, și pot răspunde direct miilor de fani.

Unii dintre acești influenceri sintetici au devenit virali, parțial datorită noutății lor absolute. Dar va mai dura până când vor avea un impact semnificativ în ecosistemul de influenceri. Parteneriatele brandurilor cu conturi sociale AI sunt în scădere cu 30% față de 2024, potrivit Business Insider.

Iar reclamele recente cu personaje AI s-au confruntat cu critici severe, deoarece consumatorii sunt deranjați de aspectul lor straniu, de lipsa autenticității și de amenințarea pe care o reprezintă pentru locurile de muncă ale oamenilor.

Totuși, acest tip de personaje AI devin tot mai întâlnite—iar marketerii care le creează cred că un viitor hibrid este iminent, un viitor în care fețele ce populează feed-urile din social media vor fi la fel de probabil sintetice pe cât sunt din carne și oase.

„Ce e cu adevărat grozav la conținutul AI este că nu le e rușine să spună lucruri pe care un om obișnuit s-ar simți inconfortabil să le spună public”, spune Eric Suerez, unul dintre creatorii lui Granny Spills. „Această bunicuță spune niște chestii destul de nebune. E fără milă, iar oamenii cred că sunt pur și simplu uimiți.

Ascensiunea influencerilor AI

Există câțiva influenceri AI importanți de câțiva ani deja. Lil Miquela a fost lansată în 2016 și are 2 milioane de urmăritori pe Instagram; Aitana Lopez are peste 380.000. Dar înainte de acest an, tehnologia nu era încă pregătită pentru ca creatori de conținut mici sau de nivel mediu să își lanseze propriile personaje realiste la costuri accesibile.

Însă modelele de generare video AI, precum Veo de la Google și Sora de la OpenAI, s-au îmbunătățit rapid. În această primăvară, când a fost lansat Veo 3, Suerez — un creator de conținut care realizează interviuri de stradă pentru TikTok — a văzut tehnologia ca pe o amenințare directă la adresa mijloacelor sale de trai. „Pentru că, în cele din urmă, poate brandurile vor putea doar să tasteze una-două propoziții și să obțină un videoclip perfect, pentru care noi petrecem o mulțime de timp producându-l în viața reală”, a spus el.

În loc să încerce să lupte împotriva acestor deepfake-uri, Suerez a decis să ia avans față de competiție și să își creeze propriii influenceri AI. El și Adam Vaserstein, partenerul său de afaceri de la Blur Studios, au acum o serie de personaje AI, inclusiv un Bigfoot, un intervievator de stradă și un instructor de fitness. Cel mai de succes proiect al lor este Granny Spills, care a adunat 400.000 de urmăritori pe TikTok și 1 milion de urmăritori pe Instagram în primele ei câteva săptămâni de existență.

Cei doi pot produce zeci de videoclipuri cu Granny într-o lună, folosind AI în întreg fluxul lor de lucru. Ei antrenează Claude de la Anthropic cu videoclipurile lor anterioare și îi cer să creeze noi concepte și scenarii. Apoi rafinează ideile lui Claude și le inserează în șabloanele lor extinse de prompturi pentru Veo și alte aplicații AI. „Realizarea unui videoclip poate dura 5–10 minute, spre deosebire de a ieși afară să filmezi o producție completă, montaj și tot ce implică”, spune Vaserstein.

Deși videoclipurile au devenit incredibil de virale, spectatorii fiind încântați de tupeul lui Granny, monetizarea este o provocare mai mare. Suerez spune că videoclipurile lor sunt marcate de TikTok ca „neoriginale” și sunt demonetizate în cadrul Creator Rewards Program. (Un reprezentant TikTok, întrebat pentru comentarii, a indicat o pagină de pe site care precizează că videoclipurile pot încălca regulile comunității din cauza „conținutului neoriginal sau de calitate scăzută” ori a „comportamentului înșelător”.)

Suerez speră în schimb să câștige bani de pe Facebook, YouTube și Cameo, și să încheie contracte cu branduri pe care Granny le poate promova, precum îmbrăcăminte de lux sau hoteluri. Scopul, spune Suerez, este să „combinăm produsele și serviciile brandurilor în acele interviuri distractive sau în conținutul bazat pe provocări pe care îl facem pe stradă, astfel încât să nu pară o reclamă.”

Crearea la scară

Granny Spills este doar un personaj într-un univers în rapidă expansiune de influenceri sintetici. Polina Zueva, strateg de marketing, creează unii dintre acești influenceri AI pentru brandurile client. Ea spune că influencerii AI sunt „profitabili încă de la început, pentru că nu ai nevoie de nimic” și permit brandurilor să facă testări A/B solide pentru a afla la ce personaje și concepte reacționează cel mai bine oamenii, fără a fi nevoie să filmeze efectiv o mulțime de variante diferite.

Zueva adaugă că, deoarece AI poate traduce limbile cu ușurință, a reușit să lanseze o campanie simultan în Malaysia, Singapore și Nigeria. Totuși, spune că piața americană a fost mai greu de pătruns. „Americanii sunt mai precauți cu aceste tehnologii”, spune ea. „Se vor gândi de două ori înainte să cheltuiască bani pe baza recomandării unui influencer AI.”

La sfârșitul lunii octombrie, platforma de generare de imagini AI OpenArt a organizat un eveniment pentru influenceri AI la New York, celebrând-o pe Granny Spills și pe cântăreața AI Xania Monet, printre alții.

Chloe Fang, șefa departamentului de parteneriate de la OpenArt, spune că utilizatorii vor putea interacționa cu influencerii lor AI preferați într-un mod mai direct și mai intens. „Modul de a interacționa cu acești influenceri ar putea deveni mult mai personalizat, mult mai adaptat și la un ritm mult mai frecvent și instantaneu”, spune Fang.

Influencerii reali ar putea, de asemenea, să externalizeze o parte din interacțiunea cu publicul către avatarurile lor AI. Jake Paul, de exemplu, a permis deja utilizatorilor Sora să creeze videoclipuri folosind asemănarea lui, la fel și CEO-ul OpenAI, Sam Altman.

Reacția împotriva AI

Totuși, influencerii virtuali sunt încă o raritate în industria de influenceri, per ansamblu. Linqia, o agenție de marketing pentru influenceri, a chestionat peste 200 de specialiști în marketing din marile companii și a descoperit că 89% dintre ei nu intenționează să lucreze cu influenceri, avataruri AI sau clone digitale în 2026.

„Este unul dintre acele subiecte noi care îi intrigă pe oameni, dar care încă are o adopție foarte, foarte scăzută”, spune Keith Bendes, director de strategie la Linqia. „Ca entitate non-umană, evident că nu ai consumat produsul și nu ai testat serviciul. Deci există o lipsă inerentă de autenticitate în susținerea unui brand.”

Și pentru că mulți oameni nu au încredere în AI și nu o plac, există în continuare un risc de imagine pentru brandurile care lansează campanii AI. O reclamă Guess din revista Vogue cu un model AI a stârnit reacții puternic negative, la fel ca introducerea unei actrițe AI, Tilly Norwood. Utilizatorii sunt din ce în ce mai dezamăgiți de cantitatea de conținut AI de slabă calitate din social media, unii alegând chiar să se deconecteze complet.

Totuși, creatorii lui Granny Spills sunt încrezători că se află în avangarda unui nou mediu puternic. „Este o oportunitate fără sfârșit, pentru că poți crea lucruri care sunt aproape imposibil de realizat în viața reală”, spune Vaserstein. „Imaginația ta poate să zburde, să fie liberă.”

Articolul original poate fi citit AICI. 

Deja ai votat!

AVEM NEVOIE DE SPRIJINUL DUMNEAVOASTRĂ!

„Avem nevoie de sprijinul dumneavoastră pentru a putea oferi în continuare jurnalism onest și a lupta cu corupția și dezinformarea, pentru a scrie despre situația reală, nu versiunea oficială cosmetizată oferită de autorități.

REDIRECȚIONEAZĂ 20% DIN IMPOZITUL PE PROFIT AL COMPANIEI TALE

Poți alege ca 20% din taxele plătite de compania ta să meargă către jurnalism de calitate, nu către stat. Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la monitorul@monitorulbt.ro *Baza legală poate fi consultată AICI.

Botoșani
cer acoperit de nori
6.1 ° C
6.6 °
5 °
97 %
3.2kmh
100 %
mar
6 °
mie
8 °
J
11 °
vin
8 °
S
3 °

CARICATURA ZILEI

POZA ZILEI

Misiune de salvare a pompierilor.

EDITORIAL

„Bojolan pune impozite de banii românilor din bănci”. „Guvernul ajută moldovenii cu mii de tone de motorină în timp ce la noi se scumpește”....

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...