Au trecut mai bine de 5 ani de la pandemia de coronavirus și totul pare să fi fost doar un vis urât. Totuși, nu a fost deloc un vis, ci o situație pe care am trăit-o și care ne-a marcat existența. Influența acelei perioade încă se simte, într-un fel sau altul.
Fie că ne dăm seama, fie că nu, pandemia ne-a schimbat. Divertismentul a fost unul dintre capitolele pe care și-a pus absența acea perioadă. Românii au fost nevoiți să se adapteze la realitatea de atunci și au făcut-o, cu ajutorul internetului.
O singură soluție: trecerea în digital
În primele zile ale pandemiei de coronavirus, industria „divertismentului fizic” a început să se închidă pas cu pas, până când totul a fost pus pe pauză. La început, studiourile de film au întrerupt producțiile, apoi turneele muzicale au fost anulate. În doar câteva săptămâni, cinematografele, sălile de spectacole, festivalurile și competițiile sportive care atrăgeau un public larg au fost închise sau suspendate.
Izolarea, despre care autoritățile spuneau că va fi de scurtă durată, s-a prelungit pe o perioadă lungă atât în România, cât și în alte țări. La un moment dat, exista impresia că va fi ceva permanent și că nu vom mai revenit niciodată la viețile de dinainte.
Fără public live și fără posibilitatea ca mai mulți artiști/sportivi să se adune la un loc, industria de divertisment a fost forțată să se reinventeze. Exista o singură variantă pentru supraviețuire: să se treacă în digital.
Odată ce a s-a înțeles că evenimentele live și producțiile fizice nu vor reveni curând, platformele de streaming au devenit metoda principală prin care publicul consuma divertisment. Închiși în case și având mult mai mult timp liber decât de obicei, românii urmăreau pe nerăsuflate orice: seriale vechi, filme noi, orice găseau pe internet.
Studiourile au fost nevoite să se adapteze rapid, dar în siguranță. Unele au început să lanseze filmele importante direct pe platformele de streaming, fără să mai aștepte redeschiderea cinematografelor. Acesta devenise noul standard.
Tranziția de la meciuri de fotbal, la eSports
Cei care se uitau la competiții sportive s-au reorientat și ei. Competițiile de sporturi electronice, între gameri aflați în locuri diferite, erau singurele care se mai puteau desfășura. Astfel, eSports a luat o amploare deosebită, numeroși români urmărindu-le pe canale precum Youtube sau Twitch.
O altă modalitate de relaxare la îndemână în pandemie a fost reprezentată de jocurile online. Oricine avea un Smarthphone, un PC sau o consolă se putea conecta cu prietenii pentru o distracție ce dura ore întregi. Alții au descoperit site-urile cu sloturi online. Ieșiți din zona de confort, românii au realizat că le place să aibă opțiuni.
Această flexibilitate persistă și astăzi, când nu mai există nicio restricție. Filme mari precum The Batman și Dune au fost lansate simultan în cinematografe și online, obținând vizualizări record. Publicul online și-a organizat programul nu în jurul orei de proiecție, ci în funcție de propriul program.
Chiar dacă evenimentele live au revenit, distracția a trecut pe modul hibrid: experiențe atât în persoană, cât și virtuale. Streamingul și evenimentele virtuale nu au pierdut din fani, din moment ce au devenit parte integrantă a modului în care consumăm divertisment.
Deși nimeni nu și-ar dori să retrăiască perioada pandemică, trebuie să recunoaștem că ea a avut și o parte bună. Schimbările pe care le-a declanșat sunt la baza unui viitor mai flexibil și creativ. De pildă, mulți și-au dat seama că pot munci numai de acasă, scutind timpul pierdut pe drum și banii plătiți pe transport, bani ce pot fi investiți în timpul liber.