Senatorul botoșănean Cătălin Silegeanu a anunțat, vineri, că a depus un set de amendamente la proiectul legislativ privind impozitul pe tonajul maritim (L367/2025), prin care propune modificarea criteriilor de acces la facilitățile fiscale din sectorul naval.
Potrivit inițiatorului, noile prevederi ar urma să condiționeze aplicarea regimului de tonaj de o contribuție reală la economia românească. Printre cerințele introduse se numără: minimum 50% acționariat românesc, cel puțin 60% din flota operată sub pavilion românesc și contracte cu furnizori locali care să reprezinte minimum 40% din cheltuielile eligibile.
Amendamentele includ și înființarea Platformei Naționale de Raportare Maritimă (PNRM), un sistem digital unic pentru depunerea declarațiilor, calculul automat al impozitului și efectuarea plăților online. Operatorii care utilizează integral platforma ar urma să beneficieze de o reducere de 10% la impozitul pe tonaj, iar societățile cu flote sub 10.000 NT vor putea raporta o dată la doi ani.
„Am amendat legea impozitului pe tonajul maritim, pentru că România nu trebuie să rămână un port de ocazie pentru profiturile coloșilor mondiali. Am schimbat regulile jocului. Pentru prima dată, regimul fiscal maritim va oferi facilități doar celor care contribuie la economia națională”, a precizat senatorul Cătălin Silegeanu.
Totodată, parlamentarul propune crearea Fondului pentru Educație Maritimă, finanțat cu 1% din impozitul colectat anual, destinat susținerii programelor universitare, cercetării aplicate și formării cadeților români.
„România are porturi, are tradiție, are oameni. Ce n-a avut până acum? O lege care să pună interesul național în centrul fiscalității maritime. Acum o are și urmează votul. Cine e cu România, susține. Cine e cu paradisurile fiscale, se abține”, a mai transmis Cătălin Silegeanu.
Proiectul urmează să fie analizat în comisiile de specialitate ale Senatului.



