luni, iulie 28, 2025
AcasăEditorialNu-i mai prind paltoanele  - Virgil COSMA, jurnalist

Nu-i mai prind paltoanele  – Virgil COSMA, jurnalist

Cât de necesară era creșterea TVA de la 19 la 21%? Cei care vor să cauționeze actualul guvern spun că este o soluție de urgență, pragmatică, menită să aducă la buget câteva miliarde de euro în 18 luni și că fără această măsură țara ajunge în retrogradare de rating, creșterea costurilor de împrumut și în incapacitate de a finanța cheltuielile sociale și salariale. Se putea evita creșterea birului? Categoric, da. Dacă reformele de colectare TVA și de reducere a cheltuielilor statului ar fi fost aplicate rapid și eficient. Dar așa ceva necesită timp, capacitate instituțională și coagulare politică, iar actualul guvern nu le are. Și cred că nici oricare altul, în locul lui.

Rezultatele nu vor fi cele așteptate. În afară de faptul că deja avem una dintre cele mai crunte impozitări din lume, zeci de mii de firme mici și mijlocii își vor restrânge afacerile sau se vor închide, consumul general va scădea drastic – ceea ce înseamnă că baza de impozitare se va reduce, va crește inflația, se va devaloriza leul iar investițiile vor fi reduse. Programele pentru dezvoltare locală, care sunt cele mai apropiate de cetățeanul obișnuit, vor fi suspendate în mare parte, cu excepția celor aflate în stadii finale de execuție.

Asta cu toate că Regiunea Nord-Est, cea mai săracă zonă a Uniunii Europene, are în continuare o dependență acută de programele naționale și europene de investiții pentru a ieși din cercul vicios al subdezvoltării. Programul Anghel Saligny, cu accent pe infrastructură – drumuri, apă, canalizare și rețele de gaze – a fost trecut pe linie moartă. Doar proiectele aflate într-un stadiu avansat mai primesc finanțare. Restul sunt suspendate sau amânate. În Neamț, rata de contractare a proiectelor din Saligny este de 40%, Vaslui – 43%, în timp ce Iași și Suceava au depășit 60%. Diferența? Capacitatea administrativă și, poate, influența politică. În Botoșani, mai multe primării din zona rurală vor pierde finanțările pentru rețele de apă sau drumuri, în lipsa avansului fizic al lucrărilor. Asta deși în județ una din două gospodării nu este racordată la canalizare și una din trei nu are acces la o rețea publică de apă.

Că așa sunt reformele la noi, încep întotdeauna de jos, de la talpa țării și până să ajungă la domnii din capitală se fâsâie de tot. Pentru șefii instituțiilor și companiilor de stat impactul nu va fi același cu cel care va lovi familiile oamenilor de rând. Un calcul estimativ arată că în total – gaz, curent, benzină, alimente, haine etc. – fiecare gospodărie va cheltui cam 6-700 lei mai mult față de acum pe strictul necesar. Un 10-12%, nu-i așa? Dar una este să pierzi 12% din 50.000 lei lunar și cu totul altceva este să pierzi aceeași sumă din 5.000 lei. Aceeași politică nediferențiată ca în cazul regiunilor, expus mai sus.

Toate astea pe un stil de conducere care se arăta la început sănătos și dătător de speranțe, dar care, iată, a început să pută înainte de tradiționala evaluare de la 100 de zile de guvernare. Unul dintre cei cinci (!) vicepremieri, Dragoș Anastasiu, a fost implicat într-un scandal de corupție. Aparent doar ca martor, deși DNA susține că în fapt este mituitor-denunțător. Instituțional, executivul a afirmat că acest dosar nu are legătură cu funcția lui actuală. Faptul că Anastasiu nu a fost inculpat penal nu înseamnă că gestul său este acceptabil. El a recunoscut că a acceptat timp de opt ani un contract fictiv cu o inspectoare ANAF, prin care plătea lunar 2.000 de euro pentru „protecție”.

Chiar dacă a considerat-o o formă de autoapărare într-un sistem corupt, realitatea este că a susținut activ o rețea informală de corupție, că a normalizat mita ca mecanism de supraviețuire în afaceri și că a perpetuat un sistem în care doar cei dispuși să plătească pot prospera. Bolojan încă nu l-a demis, dar Anastasiu a anunţat ieri după amiază, în lacrimi, că renunţă la post. În ritmul ăsta, cu inechități grave în reforma administrativă și fiscală, cu corupți printre ei, nu cred să-i mai prindă paltoanele la Palatul Victoria pe membrii actualei echipe guvernamentale.

 

 

Deja ai votat!

AVEM NEVOIE DE SPRIJINUL DUMNEAVOASTRĂ!

„Avem nevoie de sprijinul dumneavoastră pentru a putea oferi în continuare jurnalism onest și a lupta cu corupția și dezinformarea, pentru a scrie despre situația reală, nu versiunea oficială cosmetizată oferită de autorități.

REDIRECȚIONEAZĂ 20% DIN IMPOZITUL PE PROFIT AL COMPANIEI TALE

Poți alege ca 20% din taxele plătite de compania ta să meargă către jurnalism de calitate, nu către stat. Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la monitorul@monitorulbt.ro *Baza legală poate fi consultată AICI.

Botoșani
cer acoperit de nori
21.6 ° C
21.6 °
21.6 °
84 %
2kmh
85 %
lun
31 °
mar
19 °
mie
23 °
J
25 °
vin
27 °

CARICATURA ZILEI

POZA ZILEI

Cu un simplu sac eşti pregătit pentru orice vreme.

EDITORIAL

Despre serviciile medicale și sistemul de sănătate s-au scris o mulțime de articole, reportaje, editoriale, aprecieri sau critici. Este evidentă tendința înspre care se...

EPIGRAMA ZILEI

Astă vară la Sovata Unde nici un tren nu vine, Mama a mers fără tata Și-a venit în mai, cu mine… -Dumitru MONACU

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...