sâmbătă, octombrie 11, 2025
AcasăInternaționalDe ce constructorii auto redescoperă dragostea pentru motoarele termice

De ce constructorii auto redescoperă dragostea pentru motoarele termice

Redresarea are loc în contextul în care industria se confruntă cu costuri mai mari legate de tarife și cu amenințarea tot mai mare reprezentată de vehiculele electrice chineze ieftine, relatează jurnaliștii de la Financial Times.

În ciuda investițiilor de miliarde de dolari în vehicule electrice, o mare parte a industriei auto tradiționale se adaptează rapid — și cu entuziasm — la o nouă realitate: viața mai lungă a motorului cu ardere internă clasic.

Directorul general al Ford, Jim Farley, a numit această schimbare „o oportunitate de miliarde de dolari”, în timp ce rivala General Motors pariază 900 de milioane de dolari pe viitorul unui motor V8 mai curat, care poate fi folosit atât pentru camioane și SUV-uri pe benzină, cât și hibride.

Totuși, analiștii avertizează că această reorientare implică riscuri majore, având în vedere ascensiunea rapidă a Chinei în domeniul vehiculelor electrice.

Revenirea la vehiculele pe benzină și hibride, ambele bazate pe motoare cu ardere internă (ICE), are loc pe fondul unei încetiniri a cererii de mașini electrice în SUA, după ce președintele Donald Trump a anulat creditele fiscale pentru achizițiile de vehicule electrice și a propus eliminarea regulilor privind emisiile de gaze cu efect de seră.

„Este o schimbare radicală”, a declarat Farley luna trecută, odată cu expirarea creditelor fiscale pentru vehiculele electrice, adăugând că „nu ar fi surprins” dacă vânzările de EV-uri în SUA ar scădea de la aproximativ 10% la 5% din piață.

Ford și GM nu sunt singure. Stellantis a readus în producție motorul Hemi V8 pentru camionetele ușoare Ram și pentru modelul Dodge Charger cu motor pe benzină.

Compania japoneză Honda și-a redus investițiile planificate în vehicule electrice și a amânat cu doi ani proiectul unei uzine de 11 miliarde de dolari pentru producția de vehicule electrice și baterii în Canada, în timp ce producătorul sud-coreean Hyundai a anunțat recent planuri pentru un nou model de camionetă de dimensiuni medii în Statele Unite.

Chiar și în Europa și Regatul Unit, unde vânzările de vehicule electrice au crescut anul acesta, ajungând să reprezinte 20% din noile înmatriculări în luna august, potrivit asociației industriei auto Acea, ar putea avea loc o schimbare de direcție.

Bruxelles-ul și industria auto se află în plin „dialog strategic”, în contextul în care directorii europeni din domeniu cer relaxarea interdicției din 2035 privind motoarele pe benzină, pentru a permite utilizarea altor tehnologii, cum ar fi hibridele.

Singura țară care a avansat cu adevărat în tranziția verde este China, unde se așteaptă ca, pentru prima dată în acest an, vânzările de vehicule electrice să le depășească pe cele de mașini pe benzină.

Pentru o industrie aflată sub presiunea costurilor ridicate generate de războiul tarifar al lui Trump și a concurenței acerbe venite din partea vehiculelor electrice chineze accesibile, prelungirea vieții motoarelor pe benzină în cea mai profitabilă piață a sa nu putea veni într-un moment mai potrivit.

„Coada motoarelor cu ardere internă este acum mai groasă și mai lungă decât și-ar fi imaginat oricine”, a declarat directorul financiar al GM, Paul Jacobson, la o conferință recentă, chiar dacă compania continuă să investească în vehicule electrice. „Aceasta va deveni un motor mult mai mare de generare a fluxului de numerar.”

Pierderea semnificativă a cotei de piață în China de către mărcile străine lasă, de asemenea, industria cu puține alternative în afară de creșterea vânzărilor pe piața americană.

„Pericolul este ca, pe termen lung, să se repete problema biciului de trăsură”, a spus Mark Wakefield, liderul global pentru piața auto la AlixPartners. „Peste zece ani, s-ar putea trezi că sunt companii foarte regionale, relevante doar în Statele Unite — iar asta le-ar limita considerabil potențialul pe termen lung.”

În ciuda scăderii recente a prețurilor bateriilor, vehiculele electrice sunt mai puțin profitabile decât cele pe benzină, marjele fiind chiar mai mari în cazul camionetelor și SUV-urilor de mari dimensiuni. Anul trecut, Ford a raportat o pierdere operațională de 5 miliarde de dolari în divizia sa de vehicule electrice, dar a obținut un profit de 5,3 miliarde de dolari din segmentul motoarelor cu ardere internă.

Compania AlixPartners și-a redus aproape la jumătate estimările pentru vehiculele electrice din SUA și preconizează acum că vehiculele complet electrice vor reprezenta doar 7% din vânzările auto în 2026, în timp ce cele pe benzină vor avea o pondere de 68%, iar hibridele de 22%. Chiar și în 2030, se estimează că vehiculele electrice vor ajunge la doar 18% din piața americană — mult sub nivelul de 40% prognozat pentru Europa și 51% pentru China.

Printre puținii pierzători ai schimbărilor din mediul de reglementare al SUA se numără specialiștii în vehicule electrice, precum Tesla, care a avertizat săptămâna trecută că modificările regulilor privind emisiile vor „lipsi consumatorii de opțiuni și de beneficii economice semnificative” și vor „avea efecte negative asupra sănătății umane”.

Un alt perdant este producătorul german de mașini sport Porsche, care a avertizat recent asupra unui impact negativ de 1,8 miliarde de euro asupra profitului operațional anual, ca urmare a costurilor generate de extinderea gamei de modele pe benzină și hibride, după ce tranziția sa radicală către vehicule electrice a eșuat.

„Moartea motorului cu ardere internă nu se va întâmpla în timpul vieții noastre”, a declarat Joseph McCabe, președintele AutoForecast Solutions.

Printre cei considerați de analiști drept „reabilitați” se numără BMW și Toyota, datorită abordării lor „multi-direcționale” în privința neutralității carbonului. Directorul general al BMW, Oliver Zipse, a declarat recent că producătorul auto a urmat întotdeauna „o strategie flexibilă” și că ignorarea cererii continue pentru mașinile pe benzină ar fi „o greșeală”.

În ciuda unei facturi anuale estimate la 1,4 trilioane yeni (9,3 miliarde dolari) din cauza tarifelor, vânzările puternice de hibride în SUA au contribuit la creșterea vânzărilor globale ale Toyota la un nivel record în primele opt luni ale anului, cu un avans de 6,2%, până la 7,4 milioane de unități. Hibridele au reprezentat aproximativ 40% din vânzări, iar stocurile acestor modele în SUA erau suficiente doar pentru cinci zile, în luna mai — mult sub media industriei.

„În ceea ce privește vehiculele cu motoare cu ardere internă, continuăm să perfecționăm tehnologiile de bază”, a declarat președintele Toyota, Koji Sato, în luna mai.

Perspectiva din China, cea mai mare piață auto din lume, este radical diferită, iar analiștii avertizează asupra pericolelor pe care le implică încetinirea procesului de electrificare de către constructorii tradiționali — în special cei americani — pentru a se reorienta către motoarele pe benzină.

Grupurile chineze continuă să investească masiv în mașini electrice și domină acum producția globală de vehicule electrice. China a produs anul trecut 18,6 milioane de mașini pe benzină — dintre care peste 4 milioane au fost exportate — comparativ cu un vârf de 28,1 milioane în 2017, potrivit datelor Automobility.

China reprezintă două treimi din vânzările globale de vehicule electrice, față de doar 9% în Statele Unite. Țara deține, de asemenea, aproximativ 70% din piața mondială a bateriilor, dominând totodată și procesarea nichelului, cobaltului și grafitului, materiale necesare pentru baterii.

Deși tarifele de 100% îi exclud pe producătorii chinezi precum BYD de pe piața americană, aceștia pătrund agresiv pe piețele europene, oferind atât vehicule electrice, cât și hibride, echipate cu tehnologii avansate.

„Piața vehiculelor electrice nu doar că crește rapid — ci își schimbă însăși natura”, a declarat Tanya Sinclair, directoarea executivă a Electric Vehicles UK. „De aceea este dezamăgitor să vedem întârzieri [în lansarea modelelor electrice].”

Articolul original poate fi citit AICI.

Deja ai votat!

AVEM NEVOIE DE SPRIJINUL DUMNEAVOASTRĂ!

„Avem nevoie de sprijinul dumneavoastră pentru a putea oferi în continuare jurnalism onest și a lupta cu corupția și dezinformarea, pentru a scrie despre situația reală, nu versiunea oficială cosmetizată oferită de autorități.

REDIRECȚIONEAZĂ 20% DIN IMPOZITUL PE PROFIT AL COMPANIEI TALE

Poți alege ca 20% din taxele plătite de compania ta să meargă către jurnalism de calitate, nu către stat. Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la monitorul@monitorulbt.ro *Baza legală poate fi consultată AICI.

Botoșani
cer fragmentat
10 ° C
10 °
9.4 °
89 %
0.9kmh
56 %
S
16 °
D
14 °
lun
12 °
mar
12 °
mie
8 °

CARICATURA ZILEI

POZA ZILEI

La prefectură videoconferințele ies din dulap.

EDITORIAL

După cum vedeți, încep aceste rânduri cu un vers dintr-un cântec vechi dar de neuitat. Așa cum probabil va deveni peste ani, noțiunea de...

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...