miercuri, octombrie 22, 2025
AcasăInternaționalGenti mari și despăgubiri generoase: Parlamentul European susține drepturile pasagerilor aerieni

Genti mari și despăgubiri generoase: Parlamentul European susține drepturile pasagerilor aerieni

Poziția comisiei de transport este în dezacord clar cu cea a Comisiei Europene și a Consiliului privind transportul aerian, relateaza jurnaliștii de la POLITICO:.

Companiile aeriene europene au denunțat decizia comisiei pentru transport a Parlamentului European de a adopta un text care refuză înăsprirea condițiilor pentru ca pasagerii aerieni să poată primi despăgubiri pentru zborurile întârziate.

Textul comisiei, adoptat cu 34 de voturi pentru, niciun vot împotrivă și două abțineri, sprijină, de asemenea, inițiativa care permite pasagerilor să aducă gratuit la bord bagaje de mână cu o greutate de până la 7 kilograme.

Acest text reprezintă poziția Parlamentului privind proiectul de reformă a drepturilor pasagerilor aerieni.

Poziția este în contrast puternic cu propunerile Comisiei Europene și ale Consiliului UE — ceea ce înseamnă că negocierile în trei direcții care încep se anunță tensionate.

Poziția comisiei a stârnit furia industriei aviatice, iar marți, A4E — un grup de lobby al companiilor aeriene care include Lufthansa, Air France-KLM, Ryanair și IAG (proprietarul British Airways) — a calificat textul Parlamentului drept „nerealist”.

Regulamentul actual acordă pasagerilor aerieni despăgubiri cuprinse între 250 și 600 de euro, în funcție de lungimea rutei, pentru toate zborurile întârziate cu cel puțin trei ore.

În 2013, Comisia a propus creșterea pragului de întârziere la cinci ore pentru toate zborurile în interiorul UE sau pentru cele de până la 3.500 de kilometri; la nouă ore pentru zborurile în afara UE cuprinse între 3.500 și 6.000 km; și la 12 ore pentru zborurile în afara UE care depășesc 6.000 km.

Dosarul a fost blocat ani de zile, avansând abia când Consiliul a sugerat, în luna iunie, un prag de patru ore pentru zborurile de până la 3.500 km sau din interiorul UE, și de șase ore pentru cele care depășesc 3.500 km.

Însă Parlamentul a refuzat să reducă drepturile de despăgubire, iar negociatorii intenționează să mențină această poziție în viitoarele dialoguri. Textul TRAN prevede, de asemenea, majorarea despăgubirii minime pentru întârzieri mari sau anulări la 300 de euro.

„Avem mai multe linii roșii pentru care vom lupta… prima este că nu vom accepta [creșterea pragului de întârziere la] mai mult de trei ore… după care pasagerul are dreptul să primească despăgubiri”, a declarat raportorul Andrey Novakov, din partea Partidului Popular European.

„Parlamentul este foarte unit în privința pragului de trei ore”, a declarat pentru jurnaliști Jan-Christoph Oetjen, raportor din umbră al grupului Renew Europe, după vot. „Dacă urcați la patru ore, luați drepturile a două treimi dintre pasagerii care beneficiază astăzi de ele. Pentru noi, acest lucru este inacceptabil.”

Însă A4E a declarat: „Extinderea acelui interval la cinci ore ar putea preveni până la 40% din întârzieri.”

David Curmi, președintele executiv al KM Malta Airlines, a spus: „Regula actuală a întârzierii de trei ore… penalizează companiile aeriene care fac tot posibilul să evite anulările, deși, în realitate, pasagerii sunt mai bine deserviți de un zbor întârziat decât de unul anulat.”

Negocierile cu statele membre ale UE nu vor fi ușoare.

În iunie, Consiliul a inițiat o procedură legislativă neobișnuită la nivelul UE, care va forța încheierea negocierilor în termen de șase până la opt luni, stârnind nemulțumirea europarlamentarilor.

„Suntem destul de departe de poziția Consiliului, în principal din cauza lipsei de încredere dintre instituțiile noastre”, a spus Novakov, subliniind că Parlamentul a votat prima sa poziție asupra propunerii încă din 2014.

„Iar după acești 11 ani, ei aleg o procedură care ne limitează timpul pentru negocieri — ceea ce nu consider că reflectă un adevărat spirit de cooperare și prietenie”, a adăugat Novakov.

Poziția Parlamentului include, de asemenea, dreptul pasagerilor de a transporta gratuit o piesă de bagaj de mână cu o greutate de până la 7 kilograme, chiar și pe zborurile companiilor low-cost, cu condiția ca aceasta să se încadreze „în dimensiunile maxime de 100 cm (suma lungimii, lățimii și înălțimii)”. Pasagerii ar avea, de asemenea, dreptul să aducă o mică geantă suplimentară care să încapă sub scaun.

Consiliul dorește să permită gratuit doar un singur bagaj cu dimensiuni maxime de 40 cm x 30 cm x 15 cm, care să poată fi plasat sub scaunul din față. Comisia sprijină această idee și, pe 8 octombrie, a declanșat o procedură de infringement împotriva Spaniei pentru amendarea companiilor aeriene care percep taxe pentru bagajele de mână mai mari.

Companiile aeriene se opun, de asemenea, poziției Parlamentului.

„Apelurile politice de a impune bagaje de cabină ‘gratuite’ sunt complet în dezacord cu preferințele pasagerilor”, a declarat A4E, susținând că pasagerii preferă tarifele mai mici și posibilitatea de a cumpăra bagaje suplimentare, în locul unor bilete mai scumpe care includ automat un bagaj de mână.

Poziția Parlamentului acordă, de asemenea, pasagerilor dreptul de a alege între o carte de îmbarcare pe hârtie sau digitală — o propunere în contrast puternic cu anunțul recent al Ryanair, potrivit căruia, începând cu 12 noiembrie, toți pasagerii vor trebui să prezinte un bilet digital în aplicația oficială a companiei.

Articolul original poate fi citit AICI.

Deja ai votat!

AVEM NEVOIE DE SPRIJINUL DUMNEAVOASTRĂ!

„Avem nevoie de sprijinul dumneavoastră pentru a putea oferi în continuare jurnalism onest și a lupta cu corupția și dezinformarea, pentru a scrie despre situația reală, nu versiunea oficială cosmetizată oferită de autorități.

REDIRECȚIONEAZĂ 20% DIN IMPOZITUL PE PROFIT AL COMPANIEI TALE

Poți alege ca 20% din taxele plătite de compania ta să meargă către jurnalism de calitate, nu către stat. Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la monitorul@monitorulbt.ro *Baza legală poate fi consultată AICI.

Botoșani
cer acoperit de nori
8 ° C
12.7 °
7.8 °
85 %
2.2kmh
90 %
mie
8 °
J
18 °
vin
16 °
S
12 °
D
16 °

CARICATURA ZILEI

POZA ZILEI

O fi micul dejun al unui pacient externat mai devreme.

EDITORIAL

Imaginea și modalitatea de comunicare reprezintă azi două tăișuri eficiente cu care politicienii trec supărător de ușor prin brânza electoratului. Dai bine în poză...

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...