three × four =

A password will be e-mailed to you.

Anul 2018 a fost sub semnul accidentelor rutiere. Cel puțin așa relevă o analiză a Serviciului Rutier Botoșani făcută publică la sfârșitul anului trecut, în şedinţa Comisiei pentru Siguranţă Rutieră. Astfel, în 2018, s-au înregistrat 124 de accidente considerate grave, în scădere faţă de 2017, când au fost 144. Chiar și în aceste condiții, situația pare destul de gravă, analiza dovedind că cel puțin o data la trei zile în județ a avut loc un accident soldat cu răniți care au suferit fracturi. În plus, anul trecut 20 de accidente s-au soldat cu pierderi de vieți omenești în nebunia de pe străzi și soșele. Este drept, au fost cu două mai puține decât în 2017, dar nu a existat nicio lună fără accidente grave ceea ce arată că șoselele județului ori străzile orașelor continua să semene cu un teatru de război în care bătăliile se duc zi de zi. Că așa este o demonstrează aceeași statistică a Poliței Rutiere, care a arătat că accidentele rutiere au lăsat în urmă 115 (-24 față de 2017) persoane rănite grav și alte 38 rănite ușor (-20 față de 2017). Altfel spus, aproape 150 de persoane au avut de suferit, însă cifrele sunt mult mai mari dacă ar fi să-i punem la socoteală și pe cei care au refuzat să mai meargă la spital sau pe cei care au rămas cu trauma în plan psihic după experiențele trăite.
Că ce se întâmplă pe străzi seamănă cu o confruntare între mai multe tabere o dovedește un alt aspect. Astfel, viteza excesivă și neatenția pietonilor au reprezentat, în egală măsură, principalele cauze în producerea nenorocirilor în trafic, fiecare dintre cele două tabere – vitezoman și pietoni – purtând responsabilitatea a 23 dintre tragedii. În plus, bicicliștii au ajuns să constituie și ei un pericol, 19 accidente grave având loc din cauza lor. ”Principalele cauze în producerea accidentelor – pe primul loc nerespectarea regimului de viteză, excesul de viteză. Pe locul doi, abateri comise de pietoni, cu 23 de cauze, la egalitate cu viteza excesivă, apoi abateri comise de biciclişti şi pe locul patru, neacordarea de prioritate pietonilor”, a spus comisarul șef Teodor Orhei, șeful Serviciului Rutier Botoșani. Cifrele par seci, dar dincolo de ele există un tablou care arată ce se întâmplă de fapt pe șosele – regulile au ajuns să fie ignorate de mai toți participanții la trafic. Iar unii nu se gândesc nici măcar la viețile lor, la siguranța lor, semn că respectul față de ceilalți din jur începe să dispară. Lucrul acesta se vede chiar din statistica Poliției Rutiere care arată că pe locul IV în topul cauzelor accidentelor se află neacordarea de prioritate pietonilor.
Ce surprinde însă cel mai mult este faptul că aceste accidente nu au loc din cauza șoferilor începători, ci a acelor conducător auto cu o oarecare experiență la volan. ”La nivelul judeţului Botoşani nu avem o problemă cu conducătorii auto începători, dar putem preciza că noi avem în derulare un program de măsuri privind verificarea autovehiculelor destinate pregătirii acestor conducători auto. Aici vizăm respectarea legislaţiei în domeniu, verificarea stării tehnice a autovehiculelor folosite, starea psiho- fizică atât a cursanţlor cât şi a instructorilor auto. Activităţile preventive sunt desfăşurate atât la nivelul municipiului Botoşani cât şi a municipiului Dorohoi”, a adăugat comisarul șef Teodor Orhei.
Iar ceea ce nu apare deloc în analiza făcută de Poliția Rutieră sunt drumurile. Nicăieri nu se face vreo referire la ele, deși, dacă ar fi să se țină cont de părerile șoferilor, o groază de șosele din județ sunt distruse, pline de gropi, și prost întreținute. Și nu este vorba doar de drumuri județene, ci inclusive drumuri naționale sau europene, cu ar fi drumul spre Iași. De ce se întâmplă acest lucru ? Pentru că în multe situații craterele din asfalt sunt semnalizate cu indicatoare rutiere, cu limitări de viteză și prin urmare, chiar dacă asfaltul este distrus, nu administratorul drumului este vinovat, ci șoferul, care nu ar fi respectat semnifcația indicatoarelor.
Dovada că unele autorități își ignoră rolul s-a văzut la primele răbufniri ale iernii din noiembrie și decembrie. Deși nu a nins extreme de mult și nici nu a viscolit ca în alte ierni, drumurile au fost acoperite de zăpadă, iar accidentele s-au ținut lanț. Abia atunci Poliția Rutieră a aplicat amenzi și administratorilor de drum – Companiei Naționale pentru Administrarea Infrastructurii Rutiere, din cauza accidentului mortal de la Zosin din noiembrie, și Primăriei comunei Brăești, după ce un mricrobuz a căzut de pe un pod în luna decembrie. Parcă prea puțin pentru situația reală din județ.

Apreciază calitatea articolului

4 VOTURI - MEDIE: 5,00
O stea2 stele3 stele4 stele5 stele
Încarc...